Annons

Damm på sensorn - officiell tråd

Leonard91

Aktiv medlem
Hade h*n rengjort sin sensor själv tidigare och var fortfarande nöjd med deras resultat? Vill bara inte att det ska bli sämre.
 

Minita

Aktiv medlem
Jag vet fakiskt inte så noga. Vi träffades som hastigast och han tipsade om att ta med kameran inför mitt kommande besök imorgon. Precis som du är jag lite tveksam eftersom man har hört skrämmande historier. Jag rengör normalt mitt hus själv men hade ändå tänkt att ta med det.
 

Minita

Aktiv medlem
Nu har jag varit på mässan och fått kameran rengjord. Jag hade förmånen att få stå som åskådare och se på när teknikern gjorde jobbet på just mittt hus.

När man har läst trådarna om sensorrengörning, så har det genomgående stått vissa "regler" för hur rengörningen skall gå till och denna rengörningen följde inte precis alla tips som finns i trådarna.

Till att börja med så blåstes huset rent med tryckluft. Dock inte från en burk. I mitt fall, så lossades även mattskivan (Canon 5D) och han blåste även lite runt mattskivan och upp i "taket".

Teknikern arbetade med ett blåakigt ljus och starka glasögon. Hade liksom små kikare framför varje öga.

Han använde en annorlunda liten "penna". Kanske stor som en blyertspenna med en topp som verkade vara ca 6 mm i diameter och gned runt på sensorn. I mitt fall så blev det inte riktigt rent och då tog han en vanlig bomullstops, droppade den i eclipse vätska och gned med topsen på sensorn!

Kontroll med hjälp av något som såg ut som ett objektiv, kopplade in kameran till en pc, antecknade något och sedan var det klart.

Jag har fortfarande lite synligt skräp i sökaren som ligger någonstans inne i huset. På väldigt liten bländare (22) så finns det fortfarande några små prickar men dessa är lätt räknade. I det stora hela så blev jag nöjd med rengörningen.
 

Leonard91

Aktiv medlem
Såg ett för mig nytt märke på fotomässan i Göteborg som heter SLIK, är det något ni har hört talas om? Deras stativ kändes helt schyssta faktiskt och kostade inte särskillt mycket heller... vilket ändå känns lite oroväckande.
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Angående rengöringen på mässan:

Jag tänkte lämna in min D3 för rengöring och de sa: "vi rengör inte D3 D700 eller D3X på grund av den känsliga sensorn i dessa kameror i mäss-miljön" typ.

Det är uppenbart att de inte ville göra det för att någon med en så dyr kamera antagligen skulle pixelpeepa och upptäcka alla små repor o dyl som praktikanterna som rengjorde kamerorna lyckades skapa.

Jag blev förbannad.
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Hur bär ni er åt??? Jag har haft min D300 i snart ett år och har ännu inte behövt rengöra sensorn.

Jag byter objektiv kanske fyra fem gånger under en fotosession. Jag använder sällan eller aldrig ZOOM och behöver därför byta mellan olika poser och porträttbilder. 35, 50, 85 och 105mm är det jag använder mest i studion. Utomhus blir det 70-200mm av bekvämlighetsskäl.
 

Falkman

Aktiv medlem
Hur bär ni er åt??? Jag har haft min D300 i snart ett år och har ännu inte behövt rengöra sensorn.

Jag byter objektiv kanske fyra fem gånger under en fotosession. Jag använder sällan eller aldrig ZOOM och behöver därför byta mellan olika poser och porträttbilder. 35, 50, 85 och 105mm är det jag använder mest i studion. Utomhus blir det 70-200mm av bekvämlighetsskäl.
Samma här. Köpte i mars förra året och jag har endast vid några få tillfällen upptäckt enstaka små mörka fläckar när jag skärsådat bilder i datorn. Och då oftas mot ljus himmel. Vid nästa tillfälle har fläckarna varit borta. Tydligen funkar vibrations"grunkan" bra i min D300 :) Nu byter jag inte gluggar mer än ett par-tre gånger vid mina fototillfällen, men är inte heller speciellt försiktig med att byta glugg i dammfri miljö.
 

iSolen.se

Guest
Samma här. Köpte i mars förra året och jag har endast vid några få tillfällen upptäckt enstaka små mörka fläckar när jag skärsådat bilder i datorn. Och då oftas mot ljus himmel. Vid nästa tillfälle har fläckarna varit borta. Tydligen funkar vibrations"grunkan" bra i min D300 :) Nu byter jag inte gluggar mer än ett par-tre gånger vid mina fototillfällen, men är inte heller speciellt försiktig med att byta glugg i dammfri miljö.
Samma här.

Jag har två regler: byt fort och ha kameraöppningen nedåt.

Byta fort löser jag genom att lossa bakskyddsplastkåpan, vända objektivet så pricken är åt rätt håll. Sen plockar jag bort det gamla objektivet, flyttar kåpan och monterar det nya objektivet efter en kvick försiktig blåsning med munnen. Brukar klara det på två sekunder, en om jag har assistent.

Det kanske inte är min metod som funkar utan sensorvibratorn som gör det?

Har ni vibratorn på jämt (avstängning) eller kör ni den bara manuellt lite då och då?

Jag har fläckar men de syns bara på typ f22 och är väldigt små.

D300an är 15 månader och har väl gått 40-50 000 bilder.
 

iSolen.se

Guest
Hur bär ni er åt??? Jag har haft min D300 i snart ett år och har ännu inte behövt rengöra sensorn.

Jag byter objektiv kanske fyra fem gånger under en fotosession. Jag använder sällan eller aldrig ZOOM och behöver därför byta mellan olika poser och porträttbilder. 35, 50, 85 och 105mm är det jag använder mest i studion. Utomhus blir det 70-200mm av bekvämlighetsskäl.
Det kanske är det som är grejen, zoomar är ju inte lika täta som fasta objektiv.
 

Falkman

Aktiv medlem
Samma här.

Jag har två regler: byt fort och ha kameraöppningen nedåt.

Byta fort löser jag genom att lossa bakskyddsplastkåpan, vända objektivet så pricken är åt rätt håll. Sen plockar jag bort det gamla objektivet, flyttar kåpan och monterar det nya objektivet efter en kvick försiktig blåsning med munnen. Brukar klara det på två sekunder, en om jag har assistent.

Det kanske inte är min metod som funkar utan sensorvibratorn som gör det?

Har ni vibratorn på jämt (avstängning) eller kör ni den bara manuellt lite då och då?

Jag har fläckar men de syns bara på typ f22 och är väldigt små.

D300an är 15 månader och har väl gått 40-50 000 bilder.
Du har precis beskrivit mitt standardutförande :) Aktiverar vibratorn när jag slår på kameran. (Slår på, slår till, sätter på...ähh, vrider strömknappen till ON (enligt manualen).
 

naylor83

Aktiv medlem
Hur bär ni er åt??? Jag har haft min D300 i snart ett år och har ännu inte behövt rengöra sensorn.
Ett gott betyg för sensorrengöringen i din kamera. Eller så har du aldrig fotat en ljus himmel med f/8 eller mindre. Jag tror mer på det första.

Min 30D har ingen sensorrengöring, därför har jag nu börjat rengöra den med spatel. Otroligt effektivt och enkelt.
 

bassa

Aktiv medlem
Händig

Nu börjar jag bli rejält trött på den uppskruvade rädslan för att göra ren glasskivan framför sensorn själv.

Tydligen så finns det massor av medlemmar som skickar in kameran för rengöring av glasskivan för väldigt dyra pengar, pengar som hade kan användas vettigare, tex att köpa ett eget regöringskitt.

Jag vet, dom bästa prylarna är snuskigt dyra, i allafall om man ser vad man får för pengarna, men vad kostar en inlämmning för rengöring ?

Rengöringsprylar i PRO klass kostar väl lika mycket, men det är en engångskostnad, sen är det ju gratis.

Billigast är en appoteksblåsa, och den funkar till 80%, så det är väl investerade pengar till att börja med, det finns bättre blåsor som ger mer effekt och som jag rekomenderar istället för appoteksblåsan, RocketBlower är väl en, annars så verkar en luftmadrasspump vara idealisk, med en sådan så har man ju bägge händerna fria samt att man kan reglera trycket bättre, ingen som provat en sådan ?

Men förr eller senare så behövs bättre prylar, själv har jag klarat mig med Visibledust kittet, (http://www.visibledust.com/) och jag har aldrig behövt något annat, men jag skulle utan tvekan köpa ett våtsvabbningskit om jag behövde det, men hitills har jag klarat mig från det, men jag skulle inte oroa mig ett dyft för att använda det.

Jag gör ren min sensor varannan månad ungefär, det tar ca: 2 minuter att pensla utav sensorn, så det är inget jätte jobb direkt.

Med kittet jag köpte så fick jag en extra pensel för rengöring av spegel och mattskiva, och jag kan verkligen rekomendera den, det är en barnlek att göra ren dom enheterna med den.

Jag vet att det är ett gissel med damm på spegel och mattskiva, jag tycker själv att det är väldigt irreterande med dammprickar i sökaren, men efter att testat denna utmärkta pensel är problemet helt löst, den funkar nämligen helt perfekt för jobbet, den används på samma sätt som sensorpenseln, dvs den laddas med tryckluft eller medföljande snurrmaskin, snurran är tyvärr av väldigt dålig kvalitet, så den kan ni hoppa över om ni har en borrmaskin, jag använder borrmaskin numera då den är mer tillförlitlig, tryckluft på burk funkar också lika bra, så snurran kan ni hoppa över om ni som jag väljer Visibledust.

Nu finns det ju andra märken på marknaden som med all säkerhet funkar lika bra, själv har jag inte använt annat än Visibledust, så ni som testat annat får mer en gärna tala om hur dom fungerar, tanken med detta inlägg är att avdramatisera rädslan för att göra ren sensor och övrigt i kameran själv, jag ser det som helt bortkastade pengar att skicka in kameran för rengöring.

Varför tror ni tillverkarna skriver att ni skall låta bli att göra rent själva ?

Kan det månne ha att göra med dom vansinniga lagarna i USA där tillverkare kan bli stämda för vad som helst ?

Varför säljer kameratillverkarna rengöringskitt för ändamålet i Japan ?

Kan det verkligen vara så illa att kameratillverkarna lurar oss att lämna in våra kameror för rengöring för att tjäna pengar ?

Döm själva !

Vad ni gör rent är inte själva sensorn, utan en glasskiva (filter) som sitter monterad ovanpå sensorn, så hur svårt är det att göra ren en glasskiva ? Är den lätt att repa med en pensel eller spattel ?

Döm själva !

LCD displayen på kameran är väl jämförbar, lämnar ni in kameran för att göra ren den också ?

Nej naturligvis inte, det sitter ju en glasskiva som skydd för displayen, så det är väl inte några problem att göra ren den, nej det är det ju inte, men sensorn har ju också en glasskiva som skydd, så vad är skillnaden ?

Döm själva !

Ingen som helst skillnad är det om ni frågar mig och tusentals andra, så varför inte göra ren den själv också ?

Att inte fototidskrifter tagit upp det här är skamligt, är dom inte till för att hjälpa konsumenten kanske ?

Tydligen så sitter dom i kläm och kan inte rekomendera sina läsare att göra det själva så länge tillverkarna motsäger det, själv tycker jag det är ynkligt av dom, för jag kan lova min nästa lön till välgörenhet att dom anställda på tidskrifterna gör jobbet själva.

Nu skall Kamera&Bild ha en eloge för att dom i senaste numret visade att det finns prylar för ändamålet, men dom skulle också skriva det jag skriver om det vore lite stake i dom....

Det är verkligen hög tid att avdramatisera det här med sensorrengöring nu, om ni tänker efter lite själva och inser vad det igentligen handlar om så förstår ni att det hela är en skrämselpropagranda för att tillverkarna skall slippa bli åtalade i USA av människor med tummen mitt i näven som aldrig öppnar en manual, rengöringen av glasskivan ovanpå sensorn är inte svårare att göra än glasskivan ovanpå LCD displayen, men för att inte få en massa elaka mail från medlemmar med tummen mitt i näven, så rekomenderar jag att ni först läser "ALLT" på följande länk, gör ni det och följer dom råd som står där behöver ni inte oroa er det minsta, och kan släppa oron för sensorrengöring för all framtid.

http://www.cleaningdigitalcameras.com/index.html



mvh kent
Vad händer om man tror att man är händig som du,och stöter till skadar? Det är frågan. En del personer kan knappt byta glödlampa i dag. Det kan nog vara lite riskabelt, att för alla framställa hur enkelt det är / Bengt
 

naylor83

Aktiv medlem
Vad händer om man tror att man är händig som du,och stöter till skadar? Det är frågan. En del personer kan knappt byta glödlampa i dag. Det kan nog vara lite riskabelt, att för alla framställa hur enkelt det är / Bengt
När det gäller en kamera för X antal tusenlappar så tror jag de flesta fumliga typer är ärliga mot sig själva och inser sina begränsningar.

Jag håller med första inlägget efter att ha rengjort kameran själv en gång, rädslan är verkligen överdriven.

Ser man till att ha rätt utrustning (spatlar, vätska) och ett laddat batteri (och är påläst i allmänhet) så är risken nästan obefintlig att man ska lyckas ha sönder något. Handtaget på spateln är klent och böjs. Det går i stort sett inte att trycka sönder något i kameran.
 

jessivega

Ny medlem
Prick på bilden!

Nybörjare som man är här så hittar ja inte ens nån tråd som passar in =).

Jag har precis köpt mig en Nikon D40. Överlycklig som man var så va det ju o börja fota direkt. Sen när jag la in korten på datan så såg jag en liten svart "prick" eller nåt på varje bild. retligt till max när kameran är helt ny. Köpt i söndags.
Jag köpte den en bra bit härifrån oxå.
Någon som har nån idé om vad det kan vara. Går det och "blåsa" rent? med nåt verktyg då.
finns inte så många som rengör kameror häromkring fick ja reda på idag när ja ringde den lokala fotobutiken. suck...

Vore tacksam för svar... Mvh jessica
 

equinoxus

Aktiv medlem
Zooma in så mycket du kan på bilden och avgör om det är pixlar (helt kantigt) eller om det är "burriga" kanter.

Smuts på sensorn har oftast inte skarpa kanter, medan pixelfel naturligt har skarpa kanter. Försök inte blåsa rent i kameran med munnen (så får man en väldigt prickig sensor).

Har själv 1 vit pixel på min sensor, inget större problem - men du borde då kunna få en ny kamera.

Är det smuts på sensorn kan man dels testa kamerans inbyggda dammborttagning (som oftast inte hjälper så mycket). Man kan försöka blåsa rent med en speciell blåsbalg. Sen kan man använda speciell rengöringspinnar bland annat. Har själv använt nåt som hette "Wet & Dry" från okänt fabrikat. Fungerade väldigt bra, även om dom pinnarna kostade en del också.
 

jessivega

Ny medlem
Hej..
Det är bara när jag zoomar in som jag ser "pricken" och den e inte kantig så det e nog inte pixlarna.
jag har nån bild på hästarna i albumet där man ser den rätt tydligt..
Har köpt kameran på netonnet. Kanske ska ringa o prata me dom?
 

SixBySix

Aktiv medlem
Ett stort stycke skräp på sensorn. Ordna en blåsbälg. T ex apotekets, eller en Hama blåsbälg från fotoaffären. Ta av objektivet och sätt kameran i rengöringsläge. Håll den upp och ned. Blås ett par gånger på sensorn. Se bara till att du inte vidrör den. Provfotografera. Om nödvändigt återupprepa.
Skit på sensorn är väldigt vanligt. Oftast dock mindre prickar än den du har. Förekommer ibland även på nya kameror, dock mer sällan. Vissa reklamerar, men eftersom man brukar få det förr eller senare ändå är det vanligaste rådet att lära sig enklare rengöring själv.
Brukar rengöra mina kameror minst 4-6 gånger per år.
Finns även en lång forumtråd om detta. Sök på "rengöring".
MVH, Niclas
 
ANNONS