Annons

Fotosidan har fått ny design

Produkter
(logga in för att koppla)

Melker Humala

Aktiv medlem
Jag visste inte var man ska skicka kommenterar så jag slänge iväg ett mail. Jag får göra det här också.. det kanske går fortare :)

Jo, jag saknar att kunna komma åt sista sidan på en tråd direkt utan att klicka på första sidan. Modellbilder kör en sådan variant. exempel enligt bifogad bild :)
klicka på klockslaget för senste inlägg
 

Hoztic

Aktiv medlem
Man kanske vänjer sig, men jag tycker framför allt att layouten på sidorna blev sämre, att nyheter och forum visas längst till vänster.
 

pet

Aktiv medlem
Nja ... det var bättre förr, gillar inte den nya navigeringen ...

Jag saknar rullgardinerna, det är riktigt störande att behöva bläddra och leta efter t.ex grupper som man förut nådde direkt på ett klick, och man tappar den snabba översikten över vad som finns att välja på. Det blir också rörigare på sidan med flera nivåer menyer under varann.

För mig är det också mer naturligt att ha menyer till vänster.

Det är för många spalter som konkurrerar om uppmärksamheten, dom svarta ramarna kring "veckans bild" m.m. är för dominerande och tränger ut det som till vänster ska vara huvudtexterna. Det känns väldigt oroligt på förstasidan. Enda fördelen med annonser ute till höger är att man kan ha ett smalare webfönster och slippa se dom överhuvudtaget på det sättet.
Jag håller med Anders här..vet inte hur jag ska beskriva det med förstasidan känns väldigt ihoptryckt,pressat till vänster och "tung" på något sätt
 

csandlund

Aktiv medlem
Jag måste säga att det var bättre förr!
Den nya sidan känns lite som en anpassad standardmall från Joomla eller ngt liknande. Den gamla sidan var inte perfekt men den hade känsla och var mer fotografisk på ngt sätt!
Dessutom saknar jag rullgardinsmenyerna!
 

tozz

Avslutat medlemskap
Det där gäller väl mest pappersbaserade medier då höger hörn på uppslaget är det som syns först när man bläddrar.

Finns det föressten någon undersökning på hur det fungerar i digitala medier? Själv har jag blivit så vad att läsa online att jag märker att jag inte läser smalare spalter i högerkant på tidningen längre. Det är ju där reklamen brukar vara på webben

M
Det som är viktigt när det är webbaserad är att det är behagligt och lätt att scanna och att inga störande moment attraherar blicken i onödan.
Har inte sett någon usability-expert någonsin rekommendera eller använda en design som är content left i en left aligned sida, det talar tillräckligt för mig :)
 

JazzBass

Aktiv medlem
Det tycks finnas ett grått "prickat" streck mellan bildkommentar och svar, men inget sådant mellan ett svar och följande kommentar. Det ger känslan av att svaret som man skrivit hänger ihop med följande kommentar och det är ju direkt fel. Flytta strecket så det hamnar efter svaret istället så blir indelningen bättre. Antar att det här är fråga om en programmeringsmiss, hoppas ni kan åtgärda saken.
 

Drogen

Aktiv medlem
Jag kollar ofta på Fotosidan via udda webbläsare i framförallt mobila enheter och jag tycker menyn funkar mycket bättre där. Dessutom känns designen luftigare och behagligare än tidigare i dom miljöter jag kolla på sajten. Ett lyft för min del i alla fall...
 

matlep

Aktiv medlem
Grattis Fotosidan till en underbar redesign! jag gillar den skarpt! Att ni tagit bort de oanvändbara drop-down menyerna ser jag enbart som positivt!

Bra jobbat!!
 

AndyK

Aktiv medlem
Utseendet i stort är snyggt.... Men......!
*Flytta det svarta fältet med Veckans bild och dyl till vänsterkanten för att få sidan lite mer i jämvikt, nu är den vänstertung.
*Ge mig tillbaka någon form av drop-down menyer, behöver inte tvunget vara likadant som tidigare, men jag vill inte hålla på och klicka mig vilse.
*Flytta upp Bildpooler till toppen av högerspalten, nu är de längst ner. Det är väl bilder Fotosidan handlar om och då ska de väl vara lättåtkomliga, speciellt nu när drop-downsystemet är försvunnet.
*Loggan känns väldigt tjock i ovankant, om genvägarna som fanns längst till höger kommer tillbaka så kanske den behöver vara så tjock.
*Ändra, som tidigare sagts, så att kommentar och svar är som en enhet och sen en streckad linje. I bloggarna funkar det ju bra.
 

MagnusF

Ny medlem
Ett steg tillbaka

Jag satt länge igår och försökte hitta bra saker med den nya layouten, men för min del är den ett klart steg tillbaka.

Då man ska till sina intressegrrupper eller bildkritik, så ska det scrollas. För oss som är med i de grupper som ligger längst ner tar det en evig tid och man har ledsnat innan man kommer dit.
Nej tillbaka med rullisterna, då var det bara ett klick ifrån den sida man ville besöka.

Samma med det genvägar man haft på sin sida till olika grupper. Dessa fungerar inte alls.

Vad gäller den enorma reklambilden bestående av avlånga bildr på förstasidan.... Fruktansvärd och störande.

Att sedan stora företag mm skulle ha den här layouten har väl inget med fotosidan att göra !!!??? Vi är väl inte knytna till dem eller hur. Allt måste inte vara lika dant !

MVH
Magnus
 

Per

Aktiv medlem
Jag brukar läsa fotosidan en hel del på min Symbian-mobil med Opera Mini("The worlds most popular mobile browser"!) vilket alltid funkat kalas. Med den nya layouten blir det nån vajsing så Fotosidan blir helt oläsbar - mörklila text på svart bakgrund.
 

JazzBass

Aktiv medlem
När man trycker på "forum" i menyn eller "Fotosidans forum" när man befinner sig i forumet, borde man komma till en sida där endast den grövsta forumindelningen finns. (Alltså: Intresse/inriktning, Bilden i fokus, Efter exponeringen, Handla, Utrustningsfrågor, Foto som jobb, Fotosidan.se, Annat, Intressegrupper och klubbar). Det är rätt störande att inte ha en sån överblick, man är nu tvungen att scrolla ner en kilometer för att exempelvis komma till detta subforum.

Jag tycker som jag sagt i princip om den nya designen, den känns fräsch och typsnitten är trevliga, men i och med att rullgardinsmenyerna försvann blev sidan avsevärt mer svårnavigerad.

Jag efterlyser också en kompaktare lista över intressegrupperna när man trycker på "Grupper". Generellt när man trycker på någonting i menyn så borde man få en bra överblick över allt som finns därunder utan att behöva scrolla ner mer en max en halv sidhöjd.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Bara så ni vet. Vi läser tråden hela tiden men vi är lite matta efter intensivt tre-dagars hack, och är sega på att ge svar på alla inlägg. Vi kommer under dagen göra lite justeringar. Vi kikar över överblickbarheten i navigeringen, och gör lite designjusteringar här och där.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Tyvärr har ett stort misstag begåtts. Det är väl känt att viktig information och bilder syns bäst till höger,och höger hörn, eftersom blicken dras naturligt upp till höger hörn, på en sida.. Som nu är finner vi där text, bloggar,och poler på den absolut viktigaste platsen,och bilder nyheter och information till vänster där blicken har svårare att stanna. För övrigt ser det väldigt snyggt ut
Mvh Bengt
Nej, det där stämmer inte. På en webbsida är det vänster "hörn" som gäller. Sedan beror det givetvis på hur en sida byggts upp, men blicken dras inte till höger hörn på webben. Precis som andra påpekat gäller det de udda sidorna på varje tidningsuppslag, och det är kopplat till bläddringen.
 

Johan Pihl

Aktiv medlem
Bilder i bloggen

En sak till. När man läser en blogg, och klickar på en bild för förstoring, så öppnas den upp en bra bit ut till höger i kant. Och då måste man navigera sig tillbaka igen för att återgå till texten. Kanske inte så jobbigt när det handlar om en bild, men det blir betydligt jobbigare när det är en blogg med sju eller åtta bilder.
 

blåhund

Aktiv medlem
Lite rörigt blev det...

men jag vänjer mig säkert o ni på redationen har gjort ett hästjobb=)

Det enda jag retar mig på är att Mina Grupper hamnade helt tokigt. När jag öppnar min sida ska mina grupper finnas där o inte nån annanstans. Dessutom när jag väl hittade dem under fliken Bilder fungerar inte en enda länk.

Jag förstår baktanken med att jag hellre ska stanna kvar o kommentera en bild som ligger för kritik i stället men det är ett val jag vill göra själv;))

Lite för många klick för att sajten ska vara komplett.
 

ArneB

Aktiv medlem
Mobil läsning

Vid mobil *) åtkomst av FS har följande hänt:

- Svart bakgrund och vit text överallt
- Fel: när bild ska visas, både egen och annans, får jag följande felmeddelande:
"Fatal error: Undefined class name 'urlhelper' in /local1/fotosidan/cvs/communitylib/formatters/generic.php(1323): eval()'d code on line 55"



*) Windows Mobile 6 och 6.5
Opera 8.65 och 9.7
Internet Explorer
 
ANNONS