Annons

Fotosidan har fått ny design

Produkter
(logga in för att koppla)

ztenlund

Aktiv medlem
Vid mobil *) åtkomst av FS har följande hänt:

- Svart bakgrund och vit text överallt
- Fel: när bild ska visas, både egen och annans, får jag följande felmeddelande:
"Fatal error: Undefined class name 'urlhelper' in /local1/fotosidan/cvs/communitylib/formatters/generic.php(1323): eval()'d code on line 55"



*) Windows Mobile 6 och 6.5
Opera 8.65 och 9.7
Internet Explorer
Prövade och nyss och det fungerar med Nokia E61i:s inbyggda webbläsare (Symbian S60 3rd ed, webkitbaserad om jag minns rätt). I Opera Mini 4.2 blir det däremot enligt ovanstående felbeskrivning.
 

TorkelF

Medlem
Bakgrunden omsluter inte bilden.

När jag tittar på bilder så är de inte längre omslutna av bakgrunden i överkant. En bild som med av mig ditsatt vit ram och som jag vill presentera med svart bakgrund är likväl vit i överkant, då bakgrunden inte omsluter bilden. Verkligen synd då bilden inte upplevs på samma sätt, utan ser konstig ut.

Annars är det fräscht med en ny design, även om jag saknar drop down-menyerna. Men jag kanske vänjer mig.

Mvh Torkel
 

ztenlund

Aktiv medlem
När jag tittar på bilder så är de inte längre omslutna av bakgrunden i överkant. En bild som med av mig ditsatt vit ram och som jag vill presentera med svart bakgrund är likväl vit i överkant, då bakgrunden inte omsluter bilden. Verkligen synd då bilden inte upplevs på samma sätt, utan ser konstig ut.

Annars är det fräscht med en ny design, även om jag saknar drop down-menyerna. Men jag kanske vänjer mig.

Mvh Torkel
Det låter som om du använder en ytterst omodern webbläsare - IE6. Det är den enda jag sett som uppvisar det här fenomenet och du kan nog glömma att det ska fixas. Fotosidan har släppt stödet för denna antikvitet då den kräver mängder med fulkodning och anpassningar för att fungera.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag har IE 7 och samma fenomen.
Ok, då har M$ gjort någon ändring i renderingen mellan IE7 och IE8 för i den senare fungerar det. Drog igång en virtuell maskin med Win7 för att testa nämligen. Tyvärr har jag inte 7:an installerad någonstans då jag behållt IE6 som inkompabilitetstestare i min XP-installation.

Då verkar det alltså som att det inte fungerar i IE6 och IE7, medan det fungerar i IE8.

Edit: Japp, slog över IE8 i IE7-läge och då uppträder felet.
 

wfrank

Aktiv medlem
Med risk för att inte synas i bruset men här kommer tre snabba åsikter.

1) glad för ny design, skönt tex att dropdownmenyerna försvann
2) mobilt - mer lättnavigerad i iPhone nu, en fördel för mig även om den inte på nåt sätt är anpassad.

3) Byt genast typsnitt i kommentarer/artiklar (!). Finns det någon enda site med aktning som har seriffer i textmassor? Svar nej. Galet beslut (!!!)
 

JazzBass

Aktiv medlem
För att komma med lite konkret beröm också, så tycker jag bildvisningen fått ett rejält lyft. Bilderna är nu centrerade med en rejält tilltagen ram, speciellt på sidorna. Till och med vit ram funkar nu, vilket inte var fallet med den den gamla designen. (Använder firefox 3.6).

Sen tycker jag inte det är nåt fel på fonten i kommentarer och artiklar, den ser lite egen och trevlig ut istället för samma gamla tråkiga fonter som används överallt. Har inga problem själv med läsbarheten. Men punktstrecken vid kommentarerna ligger fortfarande fel, alltså mellan kommentar och tillhörande svar istället för mellan svar och följande kommentar. Antar att ni jobbar med att åtgärda det...
 

mc bruno

Aktiv medlem
När jag tittar på bilder så är de inte längre omslutna av bakgrunden i överkant. En bild som med av mig ditsatt vit ram och som jag vill presentera med svart bakgrund är likväl vit i överkant, då bakgrunden inte omsluter bilden. Verkligen synd då bilden inte upplevs på samma sätt, utan ser konstig ut.

Annars är det fräscht med en ny design, även om jag saknar drop down-menyerna. Men jag kanske vänjer mig.

Mvh Torkel
Jag är en till med samma problem och vad detdär IE-7 är har jag ingen aning om.

Undrar samtidigt vart möjligheterna att komentera ex nyheter tagit vägen?
 

Jonas Tobin

Medlem
Utropstecken i lösenord

Har inte med nya utseendet att göra utan med lösenordet. Varför tillåter ni inte t.ex. utropstecken i dessa? Borde väl vara standard att siffror och specialtecken kan användas.
 

AndyK

Aktiv medlem
När man är inne i "Mina bilder" och ska lägga upp en bild i en bildpool, så försvinner texten, där knappen är för att lägga till i bildpool finns, ut i reklamen och går inte att läsa. Har bara kollat med IE 7 än så länge, men antar att det är ganska många som kör den.
 

tozz

Avslutat medlemskap
Det låter som om du använder en ytterst omodern webbläsare - IE6. Det är den enda jag sett som uppvisar det här fenomenet och du kan nog glömma att det ska fixas. Fotosidan har släppt stödet för denna antikvitet då den kräver mängder med fulkodning och anpassningar för att fungera.
Det finns inget på fotosidan som kräver någon specialkodning för IE (förutom kanske box-model hack), sidan är ju så basic det bara går att göra en sida (absolut inget ont i det).
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
... men som någon annan sagt, är det inte bra att göra så sidan funkar till det som de flesta kör?
Det bästa är att göra så att sidan fungerar enligt de standarder som finns.

Många som utvecklar web-sidor har tröttnat på gamla web-läsare som har egna idéer och struntar numera att lägga ner arbetstid på att specialbehandla Microsofts ökända antika Internet Explorer version 6.

De som fortfarande använder Internet Explorer version 6 får då välja mellan "trasiga" web-sidor eller att uppgradera till någon modern web-läsare.
 

M-Lindberg

Medlem
Profilsidan samt bildordning

Några tankar & önskemål kring profilsidan:

1. Håller med om att det var snyggare när albumen låg under bilderna.

2. Har man att välja mellan 3,6 el 9 utvalda bilder som ska visas på sidan som tumnaglar blir det inte så snyggt när bara två bilder får plats bredvid varandra, då en hamnar ensam - det stör mitt bildsinne :)
Så antingen flytta tillbaka albumen ner under bilderna, eller ändra antalet utvalda bilder man kan visa.

3. Bra att när man nu trycker på "senaste" bilder, så visas verkligen de senaste, och inte i den ordning man sorterat sina bilder i som tidigare. Bra där! För man kan ju vilja ha olika ordning.

4. Bland sina bilder får ju nu fem bilder plats bredvid varandra istället för fyra. Men på första bildsidan, om man har fler sidor, syns bara tre st på sista raden. Detta gör att när man sorterar ("ordnar") sina bilder nu, så ser man inte hur det kommer att se ut eftersom de inte stämmer överens... Nån som förstod det? :) Det vore bra om det sågs över så "sorterarläget" stämmer med hur bilderna verkligen hamnar sen.

Tack för ordet och kämpa på! :)
 

Rind

Aktiv medlem
Det stör mig att det, förutom på startsidan, inte finns länkt till ex huvudsidan för blogg , nyheter mm. Finns vad jag sett endast länk till underrubrikerna.
 

dwargert

Aktiv medlem
Jag tycker vänstermarginalen är på tok för snålt tilltagen. Gör att sidan känns trång och obalanserad. Det borde inte vara så svårt att fixa...lägg till några pixlar i CSS:en.

Och förstasidan känns obalanserad då huvudspalten ligger till vänster följt av två mindre spalter till höger (speciellt med den snåla vänstermarginalen). Ögat vet inte riktigt vart det ska ta vägen och hamnar för min del mitt emellan huvudspalten till vänster och den högkontrastiga mittspalten med bilder. Speciellt som man också har en fjärde spalt till höger med blinkande annonser. Tycker det är bättre att ha huvudspalten i mitten.

Sen angående huvudmenyerna så skulle jag föredra en "mouseover" lösning? Alltså att man får fram undermenyn när man håller musen över huvudrubriken. Men jag tycker ändå det fungerar ganska bra nu.

Man får väl vänja sig lite också med layouten men jag kan inte komma ifrån att jag inte riktigt gillar när alla sidor ska se ut som en wordpress-blogg. Känns lite "färdigpaketerat" då tyvärr...

Men annars är det väl kul att se lite utveckling.
 

Hoztic

Aktiv medlem
Nu har jag surfat runt lite mer, och jag ogillar verkligen att vänstermarginalen är total obefintlig och att alla relevanta texter mm ligger slickade i vänsterkant. Dessutom verkar det vara olika fonter precis överallt. Visst är utveckling bra, men i det här fallet var det verkligen bättre förr!
 
ANNONS