Annons

Från PC till Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne Ar

Aktiv medlem
Min hustru har en sådan där snövit Macbook, men det kanske inte räcker för att förstå vidden av all förträfflighet? Jag petar på den ibland för att försöka förstå vad som gör folk så religiöst exhalterade. Själv har jag ännu inte kommit till samma insikt och tvivlar på att så kommer att ske om Win 7 utvecklas som hittills. Dock är det ju tur att det finns olika plattformar så debatten hålls vid liv! ;-)
Då har ni det helt omvänt än vi. Här hemma är det jag som har en MacBook - och snövit var det när jag köpte den. Hustrun däremot kör en PC, precis som jag gör i jobbet.
Jag är ingen större vän av "datorkrig" och är inte alls så övertygad om att Mac är förträffligare än PC. Mac fungerar bra för mig, passar mig bättre än PC och jag trivs bättre med den - utan att kunna sätta fingret på exakt vad det är som gör det. Det är en känsla någonstans...
Jag tycker det är bra att det finns olika system, så att man kan välja det som passar en.

De finns dock ett område där Mac aldrig kommer ikapp PC: utbudet av free- och shareware. Jag gillar att hitta små smarta program som underlättar vardagen och de finns i klart större mängd för Windows.
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Jaa, den religiösa delen av det hela för oss mera jordnära typer med mac ligger väl mest i att man i inte svär så förbannat över att programmen hänger sig på maccen som på PC:n.
Alltså färre brott mot 3:dje Guds bud.
För en del "macaoner" jämnar det ut sig mer än övernog i och med att de är så hängivna sina macburkar att de bryter mot 2:a Guds bud som i populärform kan skrivas: Ha inga avgudar!
En del går ännu längre och avgudar även Steven Jobs.......
 

Kristoffer

Aktiv medlem
Parallels Desktop eller VMware Fusion

Om jag nu får tjata vidare om mitt Photoshop som jag så gärna vill klämma i en framtida Mac... Är det någon som kör Parallels Desktop eller VMware Fusion som Apple rekommenderar för att köra Windows i Macen? Blir det segt att köra PS i en emulerad miljö eller flyter det hyggligt?
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Om jag nu får tjata vidare om mitt Photoshop som jag så gärna vill klämma i en framtida Mac... Är det någon som kör Parallels Desktop eller VMware Fusion som Apple rekommenderar för att köra Windows i Macen? Blir det segt att köra PS i en emulerad miljö eller flyter det hyggligt?
Jag kör med Suns VirtualBox (gratis), och tycker att det fungerar bra.

Gällande att flytta licenser.
När jag bytte från Windows till Mac för tre år sedan gällde följande:
(Kan ju ha ändrats sedan dess).

1. Du måste ha en licens för senaste versionen av programmet.
2. Möjligheterna att flytta licenser mellan olika operativssystem är begränsad i hur många gånger du kan göra det.
3. Du måste intyga att du förstört ev CD-skivor för ditt "gamla" operativssytem.
4. Adobe skickar ut en CD/DVD med mjukvaran till ditt nya operativsystem.
Du får betala självkostnad för själva utskicket (mao. handlar det om några tior).

I vilket fall som helst så tycker jag att du ska ringa till Adobes kundtjänst och kolla exakt vad som gäller i dagsläget.
 

Janne Ar

Aktiv medlem
Om jag nu får tjata vidare om mitt Photoshop som jag så gärna vill klämma i en framtida Mac... Är det någon som kör Parallels Desktop eller VMware Fusion som Apple rekommenderar för att köra Windows i Macen? Blir det segt att köra PS i en emulerad miljö eller flyter det hyggligt?
Beror lite på hur mycket minne du har i burken, men - utan att ha testat - är mitt stalltips att det förmodligen kommer att bli segt. PS kräver ju en del och en VM är ju en VM...

Jag har testat både VMWare och Parallels i omgångar, ibland har jag föredragit det ena, ibland det andra. Det är lite som "kaffe eller te" eller "Saab eller Volvo"...
Hämta dem på nätet och testa vad som passar dig.
Suns version, som Danne skriver om, finns också och är gratis, men är lite mer manuell att konfigurera. Jag fick inte ljudkort och nätverk att fungera med den, men det var å andra sidan ett tag sedan och det är så sällan jag behöver Windows nu förtiden, så jag la inte ned så mycket tankemöda på det... ;-)
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Suns version, som Danne skriver om, finns också och är gratis, men är lite mer manuell att konfigurera. Jag fick inte ljudkort och nätverk att fungera med den, men det var å andra sidan ett tag sedan och det är så sällan jag behöver Windows nu förtiden, så jag la inte ned så mycket tankemöda på det... ;-)
Första gången jag testade det för ca två år sedan var det ingen höjdare.
Men av olika skäl så drog jag ner senaste versionen för knappt två veckor sedan.
Det har blivit rejält mycket bättre under de senare två åren.

Vad det gäller Photoshop, så är mitt tips att ringa och kolla med Adobes kundtjänst exakt vad som gäller idag.
Att det går att flytta licenser, det är jag dock säker på.
 

KGS

Aktiv medlem
Kan det möjligen bero på att de flesta enbart läser mail, kollar Facebook, betalar räkningar och möjligen tittar på sina bilder från inte alltför pixeltäta kameror? Det är verkligen lätta applikationer.....då behövs inget mera än en laptop. För andra användningsområden säckar laplopen bara ihop och meddelar "Out of memory", Det har hänt mig också på iMac. 16 gb minne räckte inte. Men den tar inte emot mera.
Hände inte ens med världens vackraste bärbara dator, Pismo, den körde dåtidens PS i full upplösning på 768 MB RAM och 400 MHz utan protester. Har aldrig sett ett meddelande om att datorn varit out of memory sedan OS X. Hårddisken har jag fyllt till kritiska nivåer ibland, men det e ju en annan sak. Hade inte Pismon haft taskigt ölsinne så hade jag haft den kvar än i dag. Ja, det har jag förstås, men bara för att beundra.
 

tozz

Avslutat medlemskap
Om jag nu får tjata vidare om mitt Photoshop som jag så gärna vill klämma i en framtida Mac... Är det någon som kör Parallels Desktop eller VMware Fusion som Apple rekommenderar för att köra Windows i Macen? Blir det segt att köra PS i en emulerad miljö eller flyter det hyggligt?
Jag kör XP i Fusion och det går _segt_. Resten av burken blir nästan oanvändbar (om man inte gillar att vänta på saker). Jag har förvisso bara 4gb ram i min MBP (1gb till XP-instansen) och 8gb är väl minimum idag om man gör något mer än tittar på hemsidor typ.
Du kan glömma allt vad kalibrering och profilering heter om du kör virtualiserad miljö också.

VMWare Fusion funkar dock ypperligt för att ha igång Linuxinstanser med lite mindre ram :)
 

Malm3n

Ny medlem
Om du skall köpa dig någon typ av mac dator där du skall redigera foton osv på så FÖRBJUDER jag dig att köpa en Macbook Air, den är nämligen lika värdelös och har store begränsningar som en ipod touch, ipad... ja you name it.

satsa på en macbook pro minst 15" om den skall vara bärbar, annars hade jag köpt en iMac 27"

Det var precis det jag gjorde när jag gick från en stationär PC till Mac!
 

KGS

Aktiv medlem
Jag kör XP i Fusion och det går _segt_. Resten av burken blir nästan oanvändbar (om man inte gillar att vänta på saker). Jag har förvisso bara 4gb ram i min MBP (1gb till XP-instansen) och 8gb är väl minimum idag om man gör något mer än tittar på hemsidor typ.
Du kan glömma allt vad kalibrering och profilering heter om du kör virtualiserad miljö också.

VMWare Fusion funkar dock ypperligt för att ha igång Linuxinstanser med lite mindre ram :)
Vaddå då, jag har 4GB i min och jag gör en hel del mer än bara tjafsar i forum och läser mail. Kommer inte att uppgradera förrän jag byter nästa gång och det blir väl om ett par år, tidigast.
 

tozz

Avslutat medlemskap
Vaddå då, jag har 4GB i min och jag gör en hel del mer än bara tjafsar i forum och läser mail. Kommer inte att uppgradera förrän jag byter nästa gång och det blir väl om ett par år, tidigast.
Jo men vissa gör lite mer med sina datorer KG. Photoshop hamnar på minst 2gig ram + 1gig gpu när jag jobbar t.ex. Min utveckingsmiljö ligger runt 600mb bara IDE't. Lägg sedan på virtuella maskiner etc så har du sedan länge lämnat dina 4gig och gått över på swap, och det vet alla hur illa det är.
Jag har 12gig i min burk hemma, 6gig var för lite, kanske 8 hade räckt men då passar det inte med Nehalemarkitekturen.
 

KGS

Aktiv medlem
Jo men vissa gör lite mer med sina datorer KG. Photoshop hamnar på minst 2gig ram + 1gig gpu när jag jobbar t.ex. Min utveckingsmiljö ligger runt 600mb bara IDE't. Lägg sedan på virtuella maskiner etc så har du sedan länge lämnat dina 4gig och gått över på swap, och det vet alla hur illa det är.
Jag har 12gig i min burk hemma, 6gig var för lite, kanske 8 hade räckt men då passar det inte med Nehalemarkitekturen.
Nåja, men att påstå att 8GB är MINIMUM om man gör något mer än tittar på hemsidor, som du skrev, är en grov överdrift. Du använder säkert din dator på andra sätt än jag, men nog gör jag mycket mer än bara läser mail o kollar hemsidor och det funkar utmärkt med 4 GB.
 

Janne Ar

Aktiv medlem
Jag kör XP i Fusion och det går _segt_. Resten av burken blir nästan oanvändbar (om man inte gillar att vänta på saker). Jag har förvisso bara 4gb ram i min MBP (1gb till XP-instansen)
Har du testat att tilldela den virtuella maskinen mer minne? Jag gjorde lika dant och det flöt på betydigt bättre när jag ökade minnet på VM-maskinen, dbåde i den och i värdsystemet.

och 8gb är väl minimum idag om man gör något mer än tittar på hemsidor typ.
He he, det var väl dagens överdrift, typ, :)
 

tozz

Avslutat medlemskap
Har du testat att tilldela den virtuella maskinen mer minne? Jag gjorde lika dant och det flöt på betydigt bättre när jag ökade minnet på VM-maskinen, dbåde i den och i värdsystemet.


He he, det var väl dagens överdrift, typ, :)
Det är OS X som dör, det verkar inte palla minnesallokeringen speciellt väl, vissa program blir mer lidande än andra, Firefox går t.ex. i snigelfart medan chrome inte bryr sig alls. Problemet med att ha 4gig är att jag jag förutom XP har linuxinstansen + alla andra program, det går inte att ge XP mer tyvärr.

Det är helt seriöst inte en överdrift, men det är samma sak som med allt annat, har man inte provat vet man inte vad man saknar. Jag var nöjd med 2gig tills jag gick över till 6, då var jag sisådär nöjd och gick över till 12, nu är jag nöjd :) 24" ansågs en gång som totalt överdrift när det gäller skärmar, idag är det väl nästan standard. SSD i Raid skrattade folk åt för några år sedan, men idag är det t.om. något som finns i laptops. Skulle jag köpa en laptop skulle det definitvt sitta 8gig i den, en stationär aldrig mindre än 12, men så gillar jag när det går jävligt fort mest hela tiden också ;) "Funkar" innebär allt mellan total katastrof och ett liv i lyx och överflöd, det beror bara på vem du frågar och vem som ställer frågan.
 

Kristoffer

Aktiv medlem
Tack för att ni delar era erfarenheter av virtuella maskiner! Det får bli en tillfällig lösning för mig tills all programvara bytts till nyare.

. Skulle jag köpa en laptop skulle det definitvt sitta 8gig i den, en stationär aldrig mindre än 12, men så gillar jag när det går jävligt fort mest hela tiden också ;) "Funkar" innebär allt mellan total katastrof och ett liv i lyx och överflöd, det beror bara på vem du frågar och vem som ställer frågan.
Visst är det så! Min Vista-maskin var plågsamt seg med PS med 4gb medans min dator på jobbet med XP och 2gb lätt klarar av PS och InDesign samtidigt (trots klenare processor). Om du frågar mig :) Jag hoppas OSX infriar mina förväntningar. Det är hutlöst dyrt att uppgradera minnet på Apple-store så 4gb får nog duga.

Jag blir dock lite fundersam i mit val av rätt Mac. Funderade först på en Macbook Pro 13" att vid behov koppla till min Eizo-skärm. Sedan blev jag sugen på en iMac 24" som Macoteket har kvar i lager. Jag antar att det är enklare att i efterhand uppgradera minnet på en iMac jämfört med en Macbook? Eller är det dumt att köpa en utgången modell som 24-tummaren? Jag måste nog bestämma mig om jag ska bära omkring på datorn eller ej...
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Jag antar att det är enklare att i efterhand uppgradera minnet på en iMac jämfört med en Macbook? Eller är det dumt att köpa en utgången modell som 24-tummaren? Jag måste nog bestämma mig om jag ska bära omkring på datorn eller ej...
Har själv en "vanlig" MacBook årsmodell 2008.
På den uppgraderade jag minnet själv, påtagligt billigare än att låta Apple göra det.
Enkelt, tog några få minuter, och garantin påverkas inte.

Av denna anledning så kollade jag vad som gäller MacBook pro.
Har konstaterat att det inte är svårt på den heller.
Är dock inte 100% klar på vad som gäller garantin på den nyare modellerna.
Men jag ska ta reda på det.
 

Kristoffer

Aktiv medlem
Har själv en "vanlig" MacBook årsmodell 2008.
På den uppgraderade jag minnet själv, påtagligt billigare än att låta Apple göra det.
Enkelt, tog några få minuter, och garantin påverkas inte.

Av denna anledning så kollade jag vad som gäller MacBook pro.
Har konstaterat att det inte är svårt på den heller.
Är dock inte 100% klar på vad som gäller garantin på den nyare modellerna.
Men jag ska ta reda på det.
Kanon! Tack! Kanske handlar jag i morgon. Är lite desperat då åskan tog min PC...
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Senast ändrad:

tozz

Avslutat medlemskap
Ska du citera så gör det gärna med lite hyffs, att klippa lösa ord utan att indikera det och för att skapa någon helt annan innebörd än urpsrunget är Aftonbladet-stil.
 
ANNONS