Annons

Från PC till Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne Ar

Aktiv medlem
Ska du citera så gör det gärna med lite hyffs, att klippa lösa ord utan att indikera det och för att skapa någon helt annan innebörd än urpsrunget är Aftonbladet-stil.
Jag tror inte att någon större skada är skedd då hela ditt inlägg går att läsa bara man bläddrar upp lite på sidan. Ganska fånigt att tjafsa om en sådan bagatell!

Min poäng är emellertid att det ÄR en överdrift att påstå att 8 gb internt är ett minimum om man skall göra annat än att surfa. I skrivande stund lyssnar jag på musik med VLC, surfar här på FS med Firefox och har Photoshop Elements i gång på min iMac 7.1 (2Gb) - helt utan problem och med ögonblicklig respons från datorn. Jag brukar dessutom ha fler program igång utan problem.

Att 8 gb skulle vara minimum för normalt datoranvändande stämmer inte och är rent vilseledande, vilket är ganska osnyggt med tanke på att tråden startades av en medlem som funderar på att skaffa Mac och som därför behöver få fakta.

Att mer internminne tillåter tyngre och fler applikationer samt ger snabbare arbete vid normal belastning stämmer, men det var inte vad du skrev.
 

tozz

Avslutat medlemskap
Om ditt utvecklingsverktyg tar 600mb ram, din utvecklingsmiljö 500mb och Photoshop 2gig, hur mycket har du kvar till OS:et och alla andra småapps? Inte tillräckligt, det är en sak som är säker iaf. Jag tycker det är fel att förutsätta att man inte ska jobba med datorn, men det är kanske bara jag.

Att följa forum-etik som gällt sedan BBS-tiden är väl ingen dålig idé alls?
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Om ditt utvecklingsverktyg tar 600mb ram, din utvecklingsmiljö 500mb och Photoshop 2gig, hur mycket har du kvar till OS:et och alla andra småapps? Inte tillräckligt, det är en sak som är säker iaf. Jag tycker det är fel att förutsätta att man inte ska jobba med datorn, men det är kanske bara jag.

Att följa forum-etik som gällt sedan BBS-tiden är väl ingen dålig idé alls?
Skillnaden mellan dig och Janne är att Janne bemöter innebörden i det du skriver i sak.
Medans du "besvarar" Janne med att ifrågasätta hans sätt att citera dig.

Tycker att du borde ta dig en funderare på hur det uppfattas av andra som läser det du skriver.

Det exempel du tar upp från hur du arbetar får ju anses som rätt extremt.
Och Janne har helt klart rätt i att det går att göra en hel massa saker samtidigt med "bara" 4GB minne på en Mac.

Jag delar Jannes erfarenhet på den punkten.
 

tozz

Avslutat medlemskap
Skillnaden mellan dig och Janne är att Janne bemöter innebörden i det du skriver i sak.
Medans du "besvarar" Janne med att ifrågasätta hans sätt att citera dig.

Tycker att du borde ta dig en funderare på hur det uppfattas av andra som läser det du skriver.

Det exempel du tar upp från hur du arbetar får ju anses som rätt extremt.
Och Janne har helt klart rätt i att det går att göra en hel massa saker samtidigt med "bara" 4GB minne på en Mac.

Jag delar Jannes erfarenhet på den punkten.
Läs alla inlägg, jag har redan besvarat hans idé om att det är "dagens överdrift". Det har alltid låtit såhär med konservativa användare, när man valde 128mb ram istället för 64, 512 istället för 256, 2gig istället för en gig, osv osv. Det finns inget som motiverar att vara bakåtsträvande i valet av minne idag, det fanns en tid då 64bitar var lite jobbigt för den normala användaren, så är inte fallet idag.
Han har för övrigt inte bemött något över huvud taget, bara sagt att jag har fel, med argumentet "jag kör VLC och Photoshop Elements" (fritt citerat).
Påstår du att enkel webbutveckling är extremt? Vad tycker du då att urpsrungsinlägget som handlar om filmredigering är? Har du jobbat med t.ex. After Effects på en burk med dåligt med minne? Det är inte en trevlig upplevelse, och det är väl det man vill ha när man jobbar? En trevlig upplevelse dvs. Hur många saker man kan göra är väl ganska ointressant? Mer intressant är hur bra dom sakerna man behöver göra går att att göra, eller? Sen finns det en hel liten historia om hur man som användare kan få tillgång till helt andra arbetsflöden på en maskin med mycket minne, men det är väl också ointressant när man kan hålla sig till den gamla konservativ skolan :)
 

Mesch

Aktiv medlem
Läs alla inlägg, jag har redan besvarat hans idé om att det är "dagens överdrift". Det har alltid låtit såhär med konservativa användare, när man valde 128mb ram istället för 64, 512 istället för 256, 2gig istället för en gig, osv osv. Det finns inget som motiverar att vara bakåtsträvande i valet av minne idag, det fanns en tid då 64bitar var lite jobbigt för den normala användaren, så är inte fallet idag.
Han har för övrigt inte bemött något över huvud taget, bara sagt att jag har fel, med argumentet "jag kör VLC och Photoshop Elements" (fritt citerat).
Påstår du att enkel webbutveckling är extremt? Vad tycker du då att urpsrungsinlägget som handlar om filmredigering är? Har du jobbat med t.ex. After Effects på en burk med dåligt med minne? Det är inte en trevlig upplevelse, och det är väl det man vill ha när man jobbar? En trevlig upplevelse dvs. Hur många saker man kan göra är väl ganska ointressant? Mer intressant är hur bra dom sakerna man behöver göra går att att göra, eller? Sen finns det en hel liten historia om hur man som användare kan få tillgång till helt andra arbetsflöden på en maskin med mycket minne, men det är väl också ointressant när man kan hålla sig till den gamla konservativ skolan :)
Det är fortfarande så att jag sitter här på en Mac med 2Gb RAM med firefox, lightroom mail osv upp samtidigt utan att datorn vare sig swappar eller är slö på något sätt.

Skulle säga att 2Gb är någon sorts miniminivå på OSx. Jag påstår inte att det går att använda datorn till något som är minneskrävande men för dagligt kontorsjobb funkar den bra. Lightroom funkar bra om man inte har en massa annat uppe samtidigt.
 

Mesch

Aktiv medlem
Oj, läste det nu...

Jag vet inte? Vadå export/import?

Jag gör (eller gjorde):
1. Skrev mitt dokument i OO.
2. När jag var klar, bifogade jag över filen likt jag gjort med alla andra Word-dokument eller WordPad-dokument via mail.

Nu kom problemet. Lärarna kan inte öppna dessa filer i skolans datorer...

Ordbehandlaren är dessvärre för dålig med. :(
Sitter och slötittar i tråden och inser att denna fråga blev obesvarad :)

File->Save as

Ger den normala spara dialogrutan, där måste du välja et Microsoftformat som motagaren kan hantera. Word XP för att ta ett exempel.

OO:s interna format hanterar inte Microsoft, de är generellt usla på import export av andras format. (De är ju störst så varför bry sig)

Hoppas det ger dig möjligheten till en gratis office-miljö.
 

tozz

Avslutat medlemskap
Det är just det jag har gjort.
Läst alla inlägg, även dina.

Du gjorde dig skyldig till en ordentlig överdrift.
Och när andra bemötte det började du att dividera om diverse bifrågor.
Hur är det en överdrift om den speglar verkligheten? Vilka bifrågor tänker du på? Du kommer om ett till två år köpa en dator med 8gb ram, det kommer vara standard precis som 4gb är det idag, vissa av oss väljer att ligga lite före i tiden och ha ett trevligare arbetsredskap. Du har fortfarande inte förklarat varför du slänger dig med saker som "extremfall" eller varför ett scenario är mer korrekt än ett annat.
Har du ens jobbat på en dator med mer än 8gig ram eller pratar du enbart utifrån gissningar nu?
 

tozz

Avslutat medlemskap
Lightroom funkar bra om man inte har en massa annat uppe samtidigt.
Det är precis detta arbetssättet jag slutat med då jag tycker det är föråldrat och meningslöst. Att kunna ha alla applikationer igång alltid, och byta helt oberört mellan dem är ett så mycket trevligare och mer humant sätt att jobba på :)
En vanlig dag i Photoshop t.ex.
http://pixelsinlove.se/temp/photoshop.jpg
Jag skulle aldrig få för mig att stänga det för att jag vill gå över till Netbeans eller starta ett spel, eller om jag browsar lite i Capture NX2 så försvinner 1.2gb minne till, men varför ska jag som användare behöva bry mig om sådant?
 

Mesch

Aktiv medlem
Det är precis detta arbetssättet jag slutat med då jag tycker det är föråldrat och meningslöst. Att kunna ha alla applikationer igång alltid, och byta helt oberört mellan dem är ett så mycket trevligare och mer humant sätt att jobba på :)
En vanlig dag i Photoshop t.ex.
http://pixelsinlove.se/temp/photoshop.jpg
Jag skulle aldrig få för mig att stänga det för att jag vill gå över till Netbeans eller starta ett spel, eller om jag browsar lite i Capture NX2 så försvinner 1.2gb minne till, men varför ska jag som användare behöva bry mig om sådant?
Att säga att 8Gb är minimum är missvisande, 8Gb är trevligare än 2Gb, det håller jag med om.

Om man inte störs av att stänga av program som man inte använder så finns ingen större vits att gödsla med dyrt minne.

Det sagt så finns det ju inget som slöar ner en dator mer än för lite minne.
 

tozz

Avslutat medlemskap
Att säga att 8Gb är minimum är missvisande, 8Gb är trevligare än 2Gb, det håller jag med om.

Om man inte störs av att stänga av program som man inte använder så finns ingen större vits att gödsla med dyrt minne.

Det sagt så finns det ju inget som slöar ner en dator mer än för lite minne.
Om vi ska resonera på det sättet är 1gig minimum, allt över det är bara "trevligt".
http://www.apple.com/macosx/specs.html

Fast det är ju inte missvisande om du vill erbjudas ett icke restriktivt arbetsflöde, själv kan jag tycka det är galenskap om man inte ska kunna byta fram och tillbaka mellan RAW-hanterare och Photoshop utan att behöva tänka mer på det. Jag börjar undra om du eller SportSkjutaren faktiskt har någon erfarenhet av maskiner med mycket minne eller ni bara gissar lite hur det kan vara. Har man ingen erfarenhet av något känns det lite dumt att prata om det, eller?

Minne är för övrigt snorbilligt idag, finns ingen anledning att snåla.

SportSkjutaren: Om du ska klaga på att andra inte svarar på frågor så bör du själv föregå med gott exempel.
 

cowboy

Aktiv medlem
Två olika operativsystem kräver två Photoshoplicenser

Gällande att flytta licenser.
När jag bytte från Windows till Mac för tre år sedan gällde följande:
(Kan ju ha ändrats sedan dess).

1. Du måste ha en licens för senaste versionen av programmet.
2. Möjligheterna att flytta licenser mellan olika operativssystem är begränsad i hur många gånger du kan göra det.
3. Du måste intyga att du förstört ev CD-skivor för ditt "gamla" operativssytem.
4. Adobe skickar ut en CD/DVD med mjukvaran till ditt nya operativsystem.
Du får betala självkostnad för själva utskicket (mao. handlar det om några tior).

I vilket fall som helst så tycker jag att du ska ringa till Adobes kundtjänst och kolla exakt vad som gäller i dagsläget.
Jag fick ungefär samma svar av Adobes kundtjänst för några månader sen när jag hade funderingar på att köpa en Macbook Pro (som jag tänkte använda paralellt med min gamla men fräscha XP-maskin *).

Om du i fortsättningen tänker ha en Windowsdator och en Mac så måste du välja var du vill ha Photoshop; licensen gäller bara en av plattformarna.

Vill du ha Photoshop på båda får du köpa ännu en Photoshoplicens (7.000:- plus moms hos Dustin för CS5 engelsk fullversion....).

*) vem har råd att skrota fullt fungerande datorer? Inte jag...
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Jag fick ungefär samma svar av Adobes kundtjänst för några månader sen när jag hade funderingar på att köpa en Macbook Pro (som jag tänkte använda paralellt med min gamla men fräscha XP-maskin *).

Om du i fortsättningen tänker ha en Windowsdator och en Mac så måste du välja var du vill ha Photoshop; licensen gäller bara en av plattformarna.

Vill du ha Photoshop på båda får du köpa ännu en Photoshoplicens (7.000:- plus moms hos Dustin för CS5 engelsk fullversion....).

*) vem har råd att skrota fullt fungerande datorer? Inte jag...
Men varför köra parallellt?
Kanske ställer jag en dum fråga, eller kommer med ett dumt förslag.
Men är XP-maskinen gammal så bör en MacBook pro vara kraftfullare.

I så fall hade jag personligen flyttat licensen till en MacBook Pro, och kört den med extern skärm.
Alternativt kört med bara XP-maskinen ett tag till.
 

Mesch

Aktiv medlem
Lika för mig. Så nu sitter jag här med en MacBook Pro 13". Lite vilsen är jag efter att ha uppfostrats i Windows men nog är det lite spännande allt!
Då är vi dator-tvillingar, jag har en likadan :)

Jag är då mindre arg på datorer nu för tiden. Nu ska jag peta i mer minne och sedan konvertera PS licensen till OSx.
 

Kristoffer

Aktiv medlem
Då är vi dator-tvillingar, jag har en likadan :)

Jag är då mindre arg på datorer nu för tiden. Nu ska jag peta i mer minne och sedan konvertera PS licensen till OSx.
Kul! Jag är impad av att det finns en så utförlig beskrivning av hur man petar i det där minnet och även hårddiskbyte.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Kul! Jag är impad av att det finns en så utförlig beskrivning av hur man petar i det där minnet och även hårddiskbyte.
Apple har vunnit en del priser för sin utmärkta support.
De där guiderna tycker jag att tillverkarna av Windows-maskiner gärna fick ta efter.
(Supportar Windowsanvändare och uppgraderas maskiner ibland, vissa tillverkare av bärbara Windowsmaskiner har inte den typen av information tillgänglig alls, i andra fall är den svår att hitta).

Vad det gäller att byta från Windows till OS X så är det självklart en viss omställning.
Men på det hela taget tycker jag att OS X är mer intuitivt (vilket också hävdas i en del undersökningar på området).

Det "största" problemet jag hade själv var att lära mig att använda [CMD] istället för [TCRL] för kortkommandon (de allra flesta bokstäver är densamma i övrigt).
Samt att vissa "specialtecken" sitter annorlunda, och mer logiskt placerade.
Ex finns / | \ alla på samma knapp (7). / näs med [SHIFT] + [7] | nås med [ALT] + [7] och \ nås med [SHIFT] + [ALT] + [7]. Samma sak gäller ex. ( [ { (samma som ovan med siffran 8).
 
ANNONS