Annons

Internet Explorer vs Firefox vs Safari

Produkter
(logga in för att koppla)

alfin

Aktiv medlem
Det har varit en del diskussioner och frågor här senaste tiden om hur bilder renderas i IE vs Firefox och hur bilder visas på olika typer av skärmar och jag råkade testa Safari 5 idag och upptäckte då att den inte alls hanterar bilder på samma sätt som Firefox.

Detta gjorde att jag ägnade ett par timmar åt olika experiment och tror mig ha kommit fram till några slutsatser som ni gärna får kommentera, framför allt om era erfarenheter skiljer sig från mina. (Jag använder Win 7/64, så om det jag kommit fram till är representativt för Mac OS/X vet jag inte.)

1) Den enklaste slutsatsen som "alla" känner till är att Internet Explorer inte färghanterar, vare sig bilden har inbäddad färgprofil eller ej, så kommer bilden att visas på samma sätt i IE. Har man då konverterat sin bild till sRGB, ser det hyfsat rätt ut för de flesta med vanliga skärmar, för wide gamut skärmar blir sRGB-bilder rödaktiga, men har man lagt upp bilden i tex aRGB ser det däremot OK ut för de med wide gamut skärmar.

2) Firefox har numera tre olika sätt att färghantera, beroende på hur detta ställs in i konfigurationen:
a) All färghantering avstängd, dvs Firefox beter sig exakt som IE.
b) Fullständig färghantering, vilket innebär att bilder med inbäddad färgprofil visas korrekt och bilder som saknar inbäddad färgprofil färghanteras ändå, men förutsetts vara i sRGB. Detta påverkar all grafik på en webbsida, dvs de som använder Firefox i default-läge med wide gamut skärmar och störs av att den röda färgen blir för intensiv, kan förutom att ställa om själva skärmen till sRGB, också ändra Firefox färghantering till mode 1
c) Färghantering endast om bilden har en inbäddad färgprofil, i annat fall är färghanteringen avstängd. Detta är default-läget för Firefox numera och så fungerar det för alla de som inte aktivt ändrar i konfigurationen. Konsekvensen av det är att bilder utan inbäddad färgprofil ser exakt likadana ut i Firefox som de gör i IE, vare sig bilderna är konverterade till sRGB eller någon annan färgrymd. sRGB-bilder får då också en mer rödaktig ton på wide gamut skärmar, precis som i IE.
3) En slutsats som kanske inte alla känner till är att Windows Photo Viewer och Windows Photo Gallery är färghanterade fullt ut. Programmen visar alla bilder med inbäddade färgprofiler korrekt och för bilder som saknar inbäddad färgprofil förutsätts sRGB. (Här är dock en liten brasklapp, det kan vara så att det är den färgprofil som är inställt i operativsystemet som förutsätts. Hos mig är det sRGb och jag har ännu inte kollat vad som händer om jag ställer in en annan färgprofil som OS default.)

4) Safari färghanterar alla bilder med inbäddade profiler helt korrekt, men bilder utan inbäddad färgprofil ser lika illa ut som i IE på ett Windows-system. Jag utgick från att Safari skulle förutsätta sRGB eller någon liknande färgrymd, men icke så. Finns det en skillnad här mellan Safari för Windows och Safari för OS/X?

En förutsättning för ovanstående är naturligtvis en profilerad bildskärm med en tilldelad ICC-profil så att de olika applikationerna har en skärmprofil att konvertera de olika färgrymderna till.
 

tozz

Avslutat medlemskap
Firefox 3.6 har usel färghantering och klarar bara v2-profiler.
Internet Explorer 9 har ICC v4-stöd (vilket gör att IE9 och Safari är dom ända två webbläsarna med godkänt profilstöd).
Safari gör rätt i att ignorera bilder utan profiler, att gissa sig fram till vad det ska vara för profil känns lite korkat när det handlar om att visa någonting rätt, lika bra då att skippa det helt :)
 

alfin

Aktiv medlem
[...] Safari gör rätt i att ignorera bilder utan profiler, att gissa sig fram till vad det ska vara för profil känns lite korkat när det handlar om att visa någonting rätt, lika bra då att skippa det helt :)
Ja, det är naturligtvis den logiska slutsatsen, men mot bakrund av att bilder på internet oftast är just i färgrymden sRGB, så är det rätt praktiskt om browsern kan visa det när den inte vet något annat. Bäst är naturligtvis att som hos Firefox, man kan välja hur man vill ha det.
 
ANNONS