Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Både i min gamla och min nya A77, kan jag kräma på med färger och mättnad så det påminner om dom klassiska gamla Disney-filmerna, alla färger blir på tok för starka och rimmar då inte med verkligheten.

Våran verklighet med kala träd och mycket grått nu före vårens ankomst, är att det blir lite dystrare motiv ( vilket också kan ha sin ljusning )- vad är det som gör att allmänheten så gärna vill ha starka färger då dom flesta använder just en Kompaktkamera, ofta är den inte heller särskilt dyr.

//Bengt.
 

PMD

Aktiv medlem
Mina bilder från resor dubbellagrar jag alltid i RAW och JPEG men vanliga vardagsbilder tar jag inte sällan bara i JPEG.
Jag också. Helt enkelt därför att vardagskamerorna inte kan spara RAW-filer.
Fast ibland fuskar jag och använder semesterkameran till vardags också. :)
Då blir det RAW+JPEG som vanligt.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Lite OT men vad behöver jag för plugin för att öppna ARW filer i photoshop cs5?
Inget alls, bara att köra.
Du måste dock ladda ner uppdateringarna om du har en nyare kamera. Är det A77 (såklart eftersom tråden handlar om den, eller åtm ska handla om den) så finns det inbyggt stöd. ACR6.6 har i alla fall stöd för alla Sony. Bara att välja updates i help-menyn.

Vill du ha ännu nyare finns det en RC av ACR 6.7 som kan laddas ner här:
http://labs.adobe.com/technologies/cameraraw6-7/


/Mats
 

Lasse H

Aktiv medlem
Inget alls, bara att köra.
Du måste dock ladda ner uppdateringarna om du har en nyare kamera. Är det A77 (såklart eftersom tråden handlar om den, eller åtm ska handla om den) så finns det inbyggt stöd. ACR6.6 har i alla fall stöd för alla Sony. Bara att välja updates i help-menyn.

Vill du ha ännu nyare finns det en RC av ACR 6.7 som kan laddas ner här:
http://labs.adobe.com/technologies/cameraraw6-7/


/Mats
Tack Mats, då uppdaterar jag och ja, det är en A77...:)
 

Canyon

Aktiv medlem
När det gäller A580 har jag inte sett någon större vits att använda RAW faktiskt. Jag ser väldigt lite att önska när det gäller JPEG där och ganska lite behov av finlir även om jag för det mesta ägnar mig åt det med med JPEG. Detta förutsatt att man inte exponerar helt åt skogen. Det är precis som med gammal diafotografering. Hur det var så lyckades många med det också trots mycket mindre DR och noll efterbehandling :). Med LR 4 blir det ännu enklare eftersom den processversionen ger en del ytterligare fördelal vis sidan av de LR 3 än gång gav.

...men med NEX 7 känns det som om det är ett lite annat lir och jag har inga större problem med det. Det går ju smidigt i LR att köra synkronisering på ett flertal bilder som ser likartade ut. Att köra samma presets på allt tycker i alla fall inte jag om som metod.
Varför diskuteras mycket ingående Sony A580 och Nex 7 i denna tråd ?? Tråden avser a77!! Antagligen är jag helt off topic (OT) med detta påpekande OT = vid sidan av ämnet för tråden.
 
Senast ändrad:

Canyon

Aktiv medlem
Tillbaka i Sony-trådarna, har som sagt tröttnat ganska mycket på hysterin i 5D3 och 800.

Sten-Åke - var är DNG förstörande?
Det finns ETT läge där DNG är "förstörande" för bildmaterialet (för EXIF däremot KAN dng vara dumt, om man inte väljer "spara hela EXIF bit-perfekt") - och det är ganska motsägelsefullt det läge som kallas "Linear". Där körs en alldeles för enkel (bilinear) demosaic interpolering innan filen sparas om som trelagersfil, dvs tre färger per pixel. Färgerna behålls dock i råformat.

I övrigt är DNG icke förstörande. Antingen komprimeras med TIFF-rutiner, dvs zip eller LZW, eller så används förlustfri JPEG-LS. Samtliga dessa tre ger bit-identisk komprimering, dvs varenda siffra i bildfilen är bit-identisk före/efter komprimering/dekomprimering.
...................

Själv tycker jag att komprimerade råfiler bara är bra, så länge det görs "mer än tillräckligt förlustfritt". Sony's komprimering är ju t.ex inte alls förlustfri, men det är i stort sett bara vid astrofotografering man kan se skillnad - eller ens mäta skillnad.

A77 24MP har samma (eller lite lägre) bildanvändningsstorlek som A850. Om jag personligen tycker att en 850 är "normalt sett användbar" upp till 12-14MP ut-storlek ger A77 kanske någon enstaka MP lägre "perfekt upplösning".

Däremot tycker jag också att man förlorar alldeles för mycket på att "stressa" en råfil och försöka pressa ut varenda liten pixeldetalj ur den, det blir aldrig bra. Bilden är mycket mjukare, mer "analog" när man skalat ner den till en storlek där all aliasing osv försvunnit. För att inte tala om bivinsten man får med ett tätare brus-mönster, som är mycket trevligare att titta på än t.ex Canons tidigare storfläckiga brustussar (som de som tur är verkar ha blivit av med...)

Vart ville jag komma med detta?
Jo, en komprimerad råfil på 24MP ger oftast i slutänden mycket bättre 12MP-bilder än en icke-komprimerad 12MP råfil som tar lika mycket plats.
Sen är det bara synd att det inte finns råkonverterare som utnyttjar den "överkapacitet" i MP vi har idag, man skulle kunna göra råkonverteringarna minst två-fyra ggr snabbare om man tog bort kravet på "pixelperfekt framkallning" - eftersom man ändå tänker skala ner senare.
Varför inte inkludera alla läsare genom att definiera vad du avser med "DNG"? Om du avser att utesluta massor av nybörjare med att inte definiera "DNG" , så skriv då det utryckligen - jag skiter väl i idioter som inte direkt vet vad DNG är. Detta gäller för övrigt alla andra jävla 3-bokstravsförkortningar som de etablerade förståsigpåarna i denna tråd alltid väljer att ha i sina inlägg.
 
Senast ändrad:

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Varför diskuteras ingående A580 och Nex 7 i denna tråd ??
Varför inte?
Allt som finns att säga om A77 är sagt...
Det i alla fall mindre off-topic än att diskutera vad som ska diskuteras,

Nä, det brukar återgå till ämnet igen varenda gång. Nu handlade det om RAW och hur A77 fixade till jpeg ganska ingående och då gjordes lte jämförelser med andra modeller som hanterar det lite annorlunda. Jämförelser med NEX-7 är rätt naturliga eftersom det är samma sensor fast utan SLT-spegel och då får man bra grepp om effekten av spegeln.

Det är ganska mycket on Topic här, inte alls som i Nikon D800-tråden som mest handlar om volvo 240 vs Koenigsegg CCX :)


/Mats
 
Senast ändrad:

afe

Aktiv medlem
DNG är ett öppet jävla format för råfilerna, skapat av Adobe. T.ex. lightroom kan konvertera råfiler från de flesta kameror till DNG (dessa filformat har också i allmänhet såna där jävla trebokstavsförkotningar). :)
 

Canyon

Aktiv medlem
Varför inte?
Allt som finns att säga om A77 är sagt...
Det i alla fall mindre off-topic än att diskutera vad som ska diskuteras,

Nä, det brukar återgå till ämnet igen varenda gång. Nu handlade det om RAW och hur A77 fixade till jpeg ganska ingående och då gjordes lte jämförelser med andra modeller som hanterar det lite annorlunda. Jämförelser med NEX-7 är rätt naturliga eftersom det är samma sensor fast utan SLT-spegel och då får man bra grepp om effekten av spegeln.

Det är ganska mycket on Topic här, inte alls som i Nikon D800-tråden som mest handlar om volvo 240 vs Koenigsegg CCX :)


/Mats
Mats: när jag ska dyka ner i RAW-formatets all fördelar hoppas jag att du kan bistå mig utan att jag behöver försöka leta upp alla dina RAW-informationer i denna tråd med 4500 inlägg.

F.ö. anser jag att Koenigsegg borde köpa upp SAAB.
 

Canyon

Aktiv medlem
DNG är ett öppet jävla format för råfilerna, skapat av Adobe. T.ex. lightroom kan konvertera råfiler från de flesta kameror till DNG (dessa filformat har också i allmänhet såna där jävla trebokstavsförkotningar). :)
Ser jag en ny 3-bokstavskombination så osäkrar jag min revolver .... ( jag har tillräckligt med sådana på mitt jobb).
 

larsborg

Aktiv medlem
Både i min gamla och min nya A77, kan jag kräma på med färger och mättnad så det påminner om dom klassiska gamla Disney-filmerna, alla färger blir på tok för starka och rimmar då inte med verkligheten.

Våran verklighet med kala träd och mycket grått nu före vårens ankomst, är att det blir lite dystrare motiv ( vilket också kan ha sin ljusning )- vad är det som gör att allmänheten så gärna vill ha starka färger då dom flesta använder just en Kompaktkamera, ofta är den inte heller särskilt dyr.

//Bengt.
"Både i min gamla och min nya A77, ........", - va nu rå?
Kör du i den ena A77:n i första hand svart/vitt och i den andra A77:n i första hand färg, likt den gamla analoga tiden?

Vilken bank, därhemma, har fått ditt besök efter stängningstid, med fördel nattetid? :) :) :)
 

afe

Aktiv medlem
Ser jag en ny 3-bokstavskombination så osäkrar jag min revolver .... ( jag har tillräckligt med sådana på mitt jobb).
Låter farligt att du har många revolvrar på jobbet ;)

Det är svårt att diskutera råfiler (eller andra filformat) utan dessa förkortningar eftersom i stort sett alla filer har dem. I Sonys fall antar jag att förkortningen står för Alpha RaW, men vad t.ex Nikons förkortning betyder har jag ingen aning om. Adobes förkotning har jag för mig betyder Digital NeGative (men jag kan förstås ha fel).
 

PMD

Aktiv medlem
Om man undrar över en förkortning så är det rätt stor chans att Wikipedia (företrädesvis den engelskspråkiga) kan bistå med en förklaring. Det finns rätt många förkortningar förklarade där.
 

Canyon

Aktiv medlem
Låter farligt att du har många revolvrar på jobbet ;)

Det är svårt att diskutera råfiler (eller andra filformat) utan dessa förkortningar eftersom i stort sett alla filer har dem. I Sonys fall antar jag att förkortningen står för Alpha RaW, men vad t.ex Nikons förkortning betyder har jag ingen aning om. Adobes förkotning har jag för mig betyder Digital NeGative (men jag kan förstås ha fel).
... jag jobbar på Colt Magnum - fabriken i Mölndal. Minsta oenighet medför att det smäller direkt ... 6 kulor i luften.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tillbaka i Sony-trådarna, har som sagt tröttnat ganska mycket på hysterin i 5D3 och 800.

Sten-Åke - var är DNG förstörande?
Det finns ETT läge där DNG är "förstörande" för bildmaterialet (för EXIF däremot KAN dng vara dumt, om man inte väljer "spara hela EXIF bit-perfekt") - och det är ganska motsägelsefullt det läge som kallas "Linear". Där körs en alldeles för enkel (bilinear) demosaic interpolering innan filen sparas om som trelagersfil, dvs tre färger per pixel. Färgerna behålls dock i råformat.

I övrigt är DNG icke förstörande. Antingen komprimeras med TIFF-rutiner, dvs zip eller LZW, eller så används förlustfri JPEG-LS. Samtliga dessa tre ger bit-identisk komprimering, dvs varenda siffra i bildfilen är bit-identisk före/efter komprimering/dekomprimering.
...................

.
Du har rätt i allt utom att du inte känner till det jag nu ska visa dig:

Lyssna på Julianne Kost från Adobe i denna video:

http://tv.adobe.com/watch/whats-new-in-lightroom-4/dng-enhancements/#/watch/whats-new-in-lightroom-4/dng-enhancements

De nyheter som lyfts fram i videon är bl.a möjligheten att använda "lossy compression" om man vill på filer man vill spara men inte väljer att direkt processa för att de ska ta mindre plats. Hon talar om att "for many of you this will be condidered as a paradigm shift" - d.v.s. att man slänger bort RAW-data i en "RAW-fil".

Den andra DNG-nyheten är möjligheten att spara en 200k stor preview för Develop-modulen så att denna läsas istället för att LR ska generera previews när bilderna laddad i sagda modul.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Varför inte inkludera alla läsare genom att definiera vad du avser med "DNG"? Om du avser att utesluta massor av nybörjare med att inte definiera "DNG" , så skriv då det utryckligen - jag skiter väl i idioter som inte direkt vet vad DNG är. Detta gäller för övrigt alla andra jävla 3-bokstravsförkortningar som de etablerade förståsigpåarna i denna tråd alltid väljer att ha i sina inlägg.
http://lmgtfy.com/?q=dng

Ska man börja varje inlägg med att definiera alla termer som finns inom foto blir det snabbt löjligt.
Du är verkligen välkommen hit, både för att dela med dig och fråga saker, men man behöver ju faktiskt inte hoppa in på det där surkart-sätte och gnälla. Tror inte det är ett så smart sätt.

Och på Joakim också av alla..
Du borde istället uppskatta att sådana som han faktiskt förgyller de här trådarna med sin kunskap.


/Mats
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Mats: när jag ska dyka ner i RAW-formatets all fördelar hoppas jag att du kan bistå mig utan att jag behöver försöka leta upp alla dina RAW-informationer i denna tråd med 4500 inlägg.

F.ö. anser jag att Koenigsegg borde köpa upp SAAB.
Du får väl hoppas vad du vill.
Jag har inget emot att dela med mig av det lilla jag vet, men det är knappast nåt som någon kan kräva och frågar man i det där tonläget så hoppas man nog förgäves.


/Mats
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Du har rätt i allt utom att du inte känner till det jag nu ska visa dig:

Lyssna på Julianne Kost från Adobe i denna video:

http://tv.adobe.com/watch/whats-new-in-lightroom-4/dng-enhancements/#/watch/whats-new-in-lightroom-4/dng-enhancements

De nyheter som lyfts fram i videon är bl.a möjligheten att använda "lossy compression" om man vill på filer man vill spara men inte väljer att direkt processa för att de ska ta mindre plats. Hon talar om att "for many of you this will be condidered as a paradigm shift" - d.v.s. att man slänger bort RAW-data i en "RAW-fil".

Den andra DNG-nyheten är möjligheten att spara en 200k stor preview för Develop-modulen så att denna läsas istället för att LR ska generera previews när bilderna laddad i sagda modul.
HA!
Sten-Åke visste nåt som Joakim inte visste, vilken fjäder i hatten! :)


Förstår att just du fastnat för det där.
"For example, if you go on a safari and takes 5 000 pictures..." :)

/Mats
 
Senast ändrad:

Canyon

Aktiv medlem
http://lmgtfy.com/?q=dng

Ska man börja varje inlägg med att definiera alla termer som finns inom foto blir det snabbt löjligt.
Du är verkligen välkommen hit, både för att dela med dig och fråga saker, men man behöver ju faktiskt inte hoppa in på det där surkart-sätte och gnälla. Tror inte det är ett så smart sätt.

Och på Joakim också av alla..
Du borde istället uppskatta att sådana som han faktiskt förgyller de här trådarna med sin kunskap.


/Mats
Mats och alla: Ursäkta surkart-inläggen - helt klart är att denna tråden innehåller mycket värdefull info. Men ALLA termer behöver inte definieras, bara den term som är central för inlägget.
 
ANNONS