Annons

Nikon D7000 olja på sensorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ålandsfotograf

Ny medlem
Jag köpte en Nikon D7000 kamera 2010.
Har använt den måttligt och varit nöjd med den.

I höstas när jag kom hem efter tagit några bilder på en solnedgång så upptäckte jag fläckar i högra delen av sensorn.
Då jag oftast slår ihop 3 exponeringar och gör HDR-bilder, så märktes de rätt väl, men tänkte att jag nog fått damm eller vatten på sensorn.. vad skulle det annars vara?

I helgen var jag ute och nu var det snö på backen.
Jag skulle ta några bilder med minsta bländaren, för att få maximalt skärpedjup.

Väl vid datorn så blev jag förfasad, svarta runda ringar i massor.
Mest i högra delen, och mest nere till höger på bilden.

Läste på en annan site, om att det var fler som drabbats av detta.
Fläckarna framträder vid bländare 22 som tydligast, och nere till höger på bilden.
Enligt inlägg där, så verkar det vara olja från spegeln som hamnar på sensorn på vissa exemplar.

Är det någon som har erfarenhet av detta, och vad har Ni gjort?

Jag såg att det finns ett sensorrengöringskitt att köpa för ca 1500:-, men det känns lite märkligt att jag ska betala det för ett som det verkar vara ett konstruktionsfel.
Måste säga att jag blev djupt besviken, känns inte roligt att gå ut och fota och veta att jag endera måste undivka ljusa partier i bildens högerkant, eller använda stor bländare.
Jag hade nog inte sagt så mycket om det varit en budgetkamera, men känns idag som att min D90 var en bättre kamera.
 

afe

Aktiv medlem
I och med att kameran är köpt 2010 är det nog inget fel på kameran, utan helt vanlig skit på sensorn (som syns bäst på små bländaröppningar). Det du kan göra är att lämna in kameran för rengöring eller ge dig på det själv.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Som sagt, skit på sensorn är något man råkar ut för i vilket fall för eller senare. Dock finns det ju mycket billigare kit än 1500 kr!

Sedan är det ingen idé att använda minsta bländaren, du får mer oskärpa istället för mindre redan vid f/16 eller så. Det är bättre att lära sig hur man ska fokusera för att få så långt skärpedjup som möjligt.
 

Mano-C

Ny medlem
Du bör lämna in kameran...jag hade precis samma fel och fick spegeln utbytt av Nikon utan att betala något.
 

Ålandsfotograf

Ny medlem
Du bör lämna in kameran...jag hade precis samma fel och fick spegeln utbytt av Nikon utan att betala något.
Lämnade du in kameran till Nikon eller serviceverkstad?
Jag har varit i kontakt med Cyberphotos serviceverkstad, och de vill att jag skickar in kameran.
Om det går på garantin så är det gratis, annars kostar det ca 400 kr att rengöra spegeln, känns lite mycket för något som helt klart är ett fabrikationsfel.
 

148637

Avslutat medlemskap
Lämnade du in kameran till Nikon eller serviceverkstad?
Jag har varit i kontakt med Cyberphotos serviceverkstad, och de vill att jag skickar in kameran.
Om det går på garantin så är det gratis, annars kostar det ca 400 kr att rengöra spegeln, känns lite mycket för något som helt klart är ett fabrikationsfel.
Du skall lämna in kameran i butiken där du köpt den, så ser vår lagstiftning ut.
Är det olja så lär det gå på garantin om du har någon kvar. Är det smuts/damm? Så är det rengöring som gäller. Den får du betala för, det är inget som går på garantin. Det är normalt och något som du måste räkna med att få se mer av i framtiden...
 

afe

Aktiv medlem
Lämnade du in kameran till Nikon eller serviceverkstad?
Jag har varit i kontakt med Cyberphotos serviceverkstad, och de vill att jag skickar in kameran.
Om det går på garantin så är det gratis, annars kostar det ca 400 kr att rengöra spegeln, känns lite mycket för något som helt klart är ett fabrikationsfel.
Skit på sensorn är inte ett fabrikationsfel utan något man får räkna med när man använder kameran. Man kan råka ut för det första gången man tar av objektivet om man inte gör det i steril miljö.
 

Mano-C

Ny medlem
Jag lämnade min på Nikon Service(Lasses Kameraservice) där jag bor, och de sa att det var oljestänk från spegeln, så den byttes ut. Tydligen ett fel som är på någon batch från fabrik enligt dem. Så det bör gå på garantin om det är oja.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Skit på sensorn är inte ett fabrikationsfel utan något man får räkna med när man använder kameran. Man kan råka ut för det första gången man tar av objektivet om man inte gör det i steril miljö.
Fast nu verkar det ju som att skiten på sensorn beror på ett fabrikationsfel eftersom det är avskrap olja som stänker från slutaren/spegeln som är problemet. Nikon verkar ju se det som garantiärenden när det kommit upp iallafall.
 

b1967

Aktiv medlem
Jag har haft detta problemet också med min D7000, så jag har då och då fått lämna in den på rengöring.
Rengör den på ett ställe i Malmö där det kostar 300 kr och man får det fixat medans man väntar.

Problemet med "oljefläckar" eller vad det nu är har också efter hand försvunnit efter ett drygt år, antagligen behöver den stänka av sig. Så nu är det bara vanligt damm jag får på sensorn och jag kör en rengöring ca var tredje månad då jag ofta fotar på liten bländare där smuts syns tydligare än på stor blämdare.
 

afe

Aktiv medlem
Fast nu verkar det ju som att skiten på sensorn beror på ett fabrikationsfel eftersom det är avskrap olja som stänker från slutaren/spegeln som är problemet. Nikon verkar ju se det som garantiärenden när det kommit upp iallafall.
Ja, på D800 och D600 som är köpta i år - inte D7000 köpt för två år sedan - om problemet funnits då hade det garanterat funnits en miljard trådar om det här redan.
 
ANNONS