Annons

jpeg + raw

Produkter
(logga in för att koppla)

JKristiansson

Aktiv medlem
Hej,

Jag har tidigare bara fotat i jpeg, men har på sistone börjat läsa mer och mer om raw och läst om alla fördelar det medför. Har funderat att börja fota i raw och ska åka iväg på en resa om några dagar. Kan känna att det är dumt att använda ett format som man ej fotat i tidigare och ej känner sig bekväm med när jag ska resa bort..

Jag brukar inte redigera mina bilder speciellt mycket i efterhand och har av den anledningen valt jpeg, men skulle vilja börja lägga mer tid på det och då känns raw lämpligt :)

Min fundering är då att fota i både jpeg + raw. Blir då jpeg-bilderna av exakt samma kvalitet som om man enbart tar jpeg?
 

frwe

Aktiv medlem
På de kameror jag har ägt kan man välja vilken kvalitet jpg-bilderna skall ha i flera olika lägen. Det man skall tänka på är att RAW-bilder alltid behöver litet justering medan jpg-bilderna blir påverkade av de inställningar du gör i kameran. Alltså kan du ofta få ut så gott som färdiga bilder när du kör jpg.

Själv fotar jag bara i RAW men det är väldigt tidsödande att redigera alla bilder jag vill spara. Är du inte van att köra RAW tycker jag nog att du skall köra jpg på kommande resa och sedan börja med RAW när du har mer tid och inte lika många bilder att gå igenom.

/Frode
 

Dragoen

Aktiv medlem
Min fundering är då att fota i både jpeg + raw. Blir då jpeg-bilderna av exakt samma kvalitet som om man enbart tar jpeg?
Det stämmer bra det, samma inställningar kommer göras på jpeg filerna men att den också sparar råfilen med all data så att du senare kan justera/experimentera med dem.

(Nackdelen med jpeg+raw är att totala utrymmet som krävs är större än om du bara ett av alternativen, men minneskort är ju inte speciellt dyra längre).
 

sebbfolk

Aktiv medlem
Var jag du skulle jag på direkten ställa kameran på raw + jpg av högsta kvalitet och vid behov ta med ett extra minneskort. Varför vänta?
 

Parsi

Aktiv medlem
Det beror väl lite på kameran...

Men typiskt, så är det den inställning som du ställer in för kvalitet, så gäller pixelupplösningen för både RAW och jpeg. Sen gäller också samma kvalitet för jpegen som vanligt. Antagligen ställer du väl in högsta överallt?

Däremot kan det vara så att en del fotograferingsinställningar överhuvudtaget inte kommer att spara nån RAW. T.ex kan det vara så för motiv-mode'er.

Men plåtar du på nån av de riktiga fotograf-funktionerna, som program, bländarförval, tidsförval, eller manuellt, så skall både RAW och jpeg sparas om du ställt in det i menyerna. Det som då händer är att jpeg'en blir 'förframkallad' enligt de bilduttryck som du också ställt in. Däremot påverkas inte RAW-filen av dessa, utan allt sådant kan väljas i efterhand vid behandlingen av RAW-filen. Obs att RAW-filen inte innehåller nån färdigställd bild. Den "bild" som ett kompatibelt efterbehandlingsprogram visar, är hur den färdiga, exporterade jpegbilden kommer att bli, med de inställningar som för ögonblicket är aktiva i efterbehandlingsprogrammet. Det är alltså inte "RAW-bilden" du ser, eftersom en sådan inte existerar, iaf inget som någon datorgrafik klarar av att representera.
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Jpeg

Jpegfilen blir som den skulle blivit, även om du inte valt Jpeg+Raw. Den största skillnaden är,att du överlämnar kontrollen till kameran när du fotograferar Jpeg. Om du med största säkerhet ställer in optimala inställningar för varje bild i kameran (och inte planerar att justera bilden nämnvärt), fotografera i Jpeg:) Men... om du har tiden, lusten och intresset att ta hand om all ljusinformation kameran registrerar, fotografera i Raw. Det är en tröskel att börja redigera i Raw (en ständigt inspirerande läroprocess), men därefter är det fantastiskt. Att kunna återkomma till en bild, justera den om och om igen med nya erfarenheter och plocka ut ännu lite till... en fin känsla. Har du bara minnekort (Raw tar mer plats) är det ett kärleksfullt sätt att behålla bildminnen:)
 

canonägaren

Ny medlem
Redigera RAW-filer i Elements 10

Jag fotar det mesta i RAW och tycker det är bra att kunna redigera bilderna som jag vill ha dom. Men efter att ha kunnat redigera RAW filer från EOS 550D i Photoshop Elements 10, så kan jag nu med nya kameran EOS 6D inte göra det. Kan det vara någon inställning i kameran som jag inte fått till rätt? Någon som haft liknande problem och kunnat lösa det?
 

Helmetrock

Aktiv medlem
RAW-filerna är unika för varje modell, har man en nyare kamera behöver man uppdatera sitt program så det får stöd för de senaste kamerorna.
 

JKristiansson

Aktiv medlem
Tack för alla svar!

Min grundfråga var ju om jpeg-bilden vid fotogafering jpeg+raw får samma utseende (inställningar) som om jag fotat enbart jpeg. Och det verkar den som sagt få.

Frågan är dock om jag vågar ge mig på detta när jag ska ut och resa. Kanske ska köra på jpeg som jag alltid gjort och sen ta mig ann detta experiment när jag kommer hem igen :)
 

Dragoen

Aktiv medlem
Frågan är dock om jag vågar ge mig på detta när jag ska ut och resa. Kanske ska köra på jpeg som jag alltid gjort och sen ta mig ann detta experiment när jag kommer hem igen :)
Prova ta några bilder med jpeg+raw innan du åker på din resa om du känner dig osäker?
Det enda negativa är ju att det äter rätt mycket mer utrymmer per bild, men köp med dig några extrakort så är det ingen fara.
 

Neq

Avslutat medlemskap
Tack för alla svar!

Min grundfråga var ju om jpeg-bilden vid fotogafering jpeg+raw får samma utseende (inställningar) som om jag fotat enbart jpeg. Och det verkar den som sagt få.

Frågan är dock om jag vågar ge mig på detta när jag ska ut och resa. Kanske ska köra på jpeg som jag alltid gjort och sen ta mig ann detta experiment när jag kommer hem igen :)
Jag tycker absolut att du ska fota med kameran inställd på jpwg+RAW. Förra året reste vi genom Centraleuropa, och i början fotade jag bara jpeg för att efter halvannan vecka fota jpeg+RAW. Nu ångrar jag att jag inte gjorde det från början, just för att man kan justera bilderna bilderna vid behov efteråt på ett helt annat sätt än med endast jpeg. Har både PSE 9 och LR 4.4, och ish LR 4 är fantastiskt bra att framkalla RAW med. Numera fotar jag alltid jpeg+RAW. jpeg för att få ett hum om hur bilden ser ut vid fototillfället, dvs om man måste ratta på någon inställning. Men RAW för att få fram det slutliga fotot när jag kommer hem.

Ha en bra resa
Arne
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Histogram

Ställ bara in att du kan läsa histogrammet i displayen, då ser du hur exponeringskurvan ser ut. Därefter kan du lugnt plåta i enbart Raw, att fotografera i jpeg är ett större risktagande då mycket av informationen ohjälpligt är borta:) Men Jpeg+RAW är en fin kompromiss, att äta kakan och ha den kvar. Minneskort är ändå relativt billiga
 

Snapphane

Aktiv medlem
Vill du bara kunna se resultatet så räcker det att köra enbart RAW. Kameran bör göra en "mini JPEG" ändå som är den du ser i displayen. Fungerar så om du sätter bildstil till svart o vitt och kör raw. Bilden visas svart o vit, men raw är i färg.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Instämmer i kören. RAW + JPEG + några extra minneskort så är du hemma. Inget att förlora på det. Trevlig resa! :)
 

oskfor

Medlem
Jag var i en liknande sits förra sommaren. Jag valde dock att köra i JPEG. Nu i efterhand ångrar jag mig. RAW ger också större möjligheter att rädda bilder. De tål mer stryk, och om du råkat över eller underexponera några bilder kan du fixa detta. Jag får inte alltid till exponeringen perfekt i kameran, Jag har en en drös överexponerade bilder från kinesiska muren som skulle kunnat räddas om jag fotat i RAW. Möjligheten att ändra vitbalansen är också fantastisk. Men det innebär också en del mer jobb med RAW. Men i värsta fall kan man skapa profiler som du lägger på alla bilder för att få vettiga resultat.

Å andra sidan gillar jag också att sitta och pilla med bilder och redigera. Men håller med de andra, RAW + jpeg. Minneskort är billiga :)
 

Falumas

Aktiv medlem
Om du framkallar NEF-filerna från en D90 i ViewNX2 (gratis) eller CaptureNX2 (ogratis) utan att pilla på inställningarna och bara konverterar NEF:en till JPG i programmet får du samma JPG som du hade fått i kameran. Med andra ord är det inget annat än diskutrymme som du behöver oroa dig om när du fotograferar RAW.

/Karl
 

Karl2

Aktiv medlem
Koderna för Canon EOS 6D finns redan i dcraw. Det är bara för de övriga programmakarna att implementera.
 

Falumas

Aktiv medlem
Koderna för Canon EOS 6D finns redan i dcraw. Det är bara för de övriga programmakarna att implementera.
Fast dom flesta kommersiella program kräver iordningställande av färgprofiler etc ovanpå dcraw. Att fysiskt utläsa rawformaten viket är vad dcraw gör är relativt lätt. Dom flesta RAW-format är bara lite mer avancerade TIF-filer. NEF och CR2 lagrar all bilddata i en TIF-container i sina format.

/Karl
 

Kingkong1

Aktiv medlem
De flesta har gett dig riktigt bra svar. Jag säger som Arne. Jag fotade endast jpeg när jag var ny och ångrar det en hel del nu. När du väl lär dig redigera kan du alltid återgå till dina gamla bilder och juster eller även rädda kassa bilder. Raw + jpeg tycker jag.

Dock är frågan om utrymme som alla har påpekat.
 
ANNONS