Annons

Vad är skillnaderna?

Produkter
(logga in för att koppla)

IsaW

Aktiv medlem
Hej!
Jag funderar på att köpa en ny kamera men vet inte vilken. Jag vill uppnå resultatet på bild nr 2, dvs ljus, detaljer, färg osv.

Jag undrar helt enkelt vad skillnaderna mellan dessa två bilder är rent tekniskt. Bild nr 1 är en Nikon D90 och den andra vet jag inte. Tacksam för så många åsikter och tankar som möjligt!!

http://dump.no/files/15be900040a9/DSC_0355-1024x682.jpg
http://dump.no/files/15be900040a9/8732519868_3435fe560d_o.jpg


Har försök få rätt på detta i några månader nu och lära mig allt för att köpa en ny kamera vilket jag kommer spendera riktigt mkt pengar på och vill bli nöjd med resultatet. Vad i en kamera är viktigt att titta efter med tanke på bildkvalitét. Skicka även länkar om ni har några bra!


Tack på förhand!!
Isa
 

sebbfolk

Aktiv medlem
Det är nog mer frågan om val av objektiv, av skärpedjup samt hur bilden är efterbehandlad i bildredigeringsprogram än om vilken kamera man använder.
 

IsaW

Aktiv medlem
Det är nog mer frågan om val av objektiv, av skärpedjup samt hur bilden är efterbehandlad i bildredigeringsprogram än om vilken kamera man använder.

SÅ du skulle inte säga att det gör någon större skillnad mellan Canon 5d mark iii och Nikon D90? För min kompis har en sådan och efterbehandlar inte mer än kontrast och ingen av oss har speciellt ljuskänsliga objektiv, men hennes bilder är otroligt mycket "mjukare" och djupare.
 

Pekka M

Aktiv medlem
Den andra bilden är tagen med Canon 5DMkIII (Vilket objektiv kan jag inte se, men brännvidden är 35 mm och bländaren 2.2).

Men precis som andra redan har påpekat är det inte ett nytt kamerahus du behöver i första hand, utan ett ljusstarkt objektiv. Jag är inte insatt i Nikons utbud av objektiv, men det bör finnas några prisvärda sådana, t.ex. 50/1.4, 50/1.8, 35/1,8 etc.
 

IsaW

Aktiv medlem
Det är säkert skillnad mellan de två kamerorna, men det är ju inte det som skiljer dina två exempelbilder från varandra.
Kollade upp nu, den andra bilden är Canon 5D Mark III. Den har ju fler megapixlar, full frame, färgdjup osv osv. Spelar inte detta stor roll? Klart objektiv spelar roll för skärpedjup och ljuskänslighet men kamerahuset måste ju göra rätt stor skillnad, annars hade väl alla haft ett billigt kamerahus och ett bra objektiv...
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Jag vill uppnå resultatet på bild nr 2, dvs ljus, detaljer, färg osv.

Jag undrar helt enkelt vad skillnaderna mellan dessa två bilder är rent tekniskt.
Tekniskt sett kan båda bilderna vara tagna med exakt samma kamera och objektiv.

Bild nr 1:
Här står modellen nära trädet och en bra bit från byggnaden. Skärpedjupet hamnar både på flickan och trädet, medan byggnaden som är längre bort är oskarp. Bilden är tagen i starkt solljus uppifrån vilket ger hårt ljus, dvs skarp övergång mellan ljusa och mörka partierna i ansiktet.

Bild nr 2:
Här står modellen långt från både trädet och byggnaden. Med bländare 2.2 och 35 mm blir skärpedjupet ca 50 cm, vilket gör att modellen blir skarp men direkt bakom henne börjar oskärpan.
Bilden är tagen med solen snett bakifrån och studsar på den ljusa fasaden från byggnaden, vilket ger ett mjukt ljus och jämn övergång mellan de ljusa och mörka partterna i ansiktet.

Vill du ha anledningar till att köpa utrustning som underlättar så ger fullformatskameror en fördel när du söker korta skärpedjup (utan att vidare förklara alla teknikaliteten) samt ett längre objektiv med stor bländare, t.ex. 85 mm/1.2. Har du riktigt gott om pengar kan du även titta på mellanformat typ Hasselblad, PhaseOne osv.

Men oavsett så skiljer det inte mer mellan bilderna än att du kan ta båda med en Nikon D90 och kitobjektiv ;)
 

Snapphane

Aktiv medlem
eftersom bilderna är tagna i bra ljus, är det inte kamerahusen som tillför så mycket. Om D90 inte är "småbild" så får 5D mk3 ett lite större skärpedjup med sin större sensor men det är allt.

I dagsljus och stillastående motiv är skillnaden på en 1000 kronors DSLR och en 100 000 kronors DSLR nästan noll. Men proffs brukar fotografera i lite mer varierande situationer och då behövs det bättre huset.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Gå ut på YT och kolla liveföreläsningar om foto (t ex kanalen som fotobutiken B&H driver). När det ställs frågor om utrustning är svaret oftast detsamma från proffsen; "Lär dig ditt system!!", oavsett vilken typ av kamera du har.

Du har egentligen redan fått det svaret av flera.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Martin, du menar nog rätt men det är fel.
Desto större sensor, desto MINDRE/KORTARE skärpedjup.
Tyvärr Erik, men Martin har rätt ;)

Det var just därför som jag skrev till TS att jag inte ville skriva ut alla teknikaliteten, men:

Med samma brännvidd, avstånd, bländare så får du med fullformat en mer vidvinklig bild och ett STÖRRE skärpedjup.

Det man gör är att med fullformataren ökar du brännvidden och/eller går närmare ditt motiv och då minskar du skärpedjupet.

Så när du ökat bränvidd och/eller minskat avstånd med fullformataren så får du ett upplevt kortare skärpedjup när bilden ser "likadan" ut, dvs samma utsnitt.

Nikon D90, 50 mm, f2.0, avstånd 3 meter = DOF 0,28 m
Canon 5DIII, 50 mm, f2.0, avstånd 3 meter = DOF 0,43 m

Kolla gärna DOF Masters DOF calculator.
 

Lawson

Aktiv medlem
Men hon vill väl ta "samma" bild och då får hon ju i praktiken ett kortare skärpedjup.

Micke.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Men hon vill väl ta "samma" bild och då får hon ju i praktiken ett kortare skärpedjup.

Micke.
Jepp, helt korrekt ;)

Min not var bara för att försvara Martin som faktiskt också hade rätt. Även om de flesta nog skaffar fullformatare just för att kunna få upplevt kortare krämigare skärpedjup ;)
 

unoengborg

Aktiv medlem
Hej!
Jag funderar på att köpa en ny kamera men vet inte vilken. Jag vill uppnå resultatet på bild nr 2, dvs ljus, detaljer, färg osv.

Jag undrar helt enkelt vad skillnaderna mellan dessa två bilder är rent tekniskt. Bild nr 1 är en Nikon D90 och den andra vet jag inte. Tacksam för så många åsikter och tankar som möjligt!!

http://dump.no/files/15be900040a9/DSC_0355-1024x682.jpg
http://dump.no/files/15be900040a9/8732519868_3435fe560d_o.jpg


Har försök få rätt på detta i några månader nu och lära mig allt för att köpa en ny kamera vilket jag kommer spendera riktigt mkt pengar på och vill bli nöjd med resultatet. Vad i en kamera är viktigt att titta efter med tanke på bildkvalitét. Skicka även länkar om ni har några bra!


Tack på förhand!!
Isa

Även en bra kompaktkamera kan nog fixa färgerna någorlunda, åtminstone så länge ljuset är så starkt som på exempelbilderna. Det är först i dåligt ljus som skillnaderna mellan olika kameror blir stora.

Vad det gäller den oskarpa bakgrunden, så får du kortare skärpedjup och därmed större möjlighet att göra en fin suddig bakgrund ju större avbildningskala ditt motiv har på sensorn. I klartext innebär det att har du en större sensor måste avbildningskalan vara större för att motivet ska fylla ut bildrutan. För att åstadkomma detta kan du öka brännvidden eller gå närmare, men att gå närmare ändrar även perspektivet.

En annan faktor som spelar in är bländaröppningens storlek Ju större bländaröppning desto kortare skärpedjup.

En tredje faktor att ta hänsyn till är hur oskärpan i bakgrunden ser ut. Blir de små ljuspluttarna skarpa och kantiga eller mjuka och fina. När de är mjuka och fina brukar man säga att optiken har bra bokeh. Det är många faktorer i optikonstruktionen som påverkar detta, men en faktor är hur rund och fin bländaröppningen är. Oftast blir bälndaröppningen rundare och finare ju fler blad bländaren består av, så det kan ju vara ett kriterium att titta efter när man letar efter lämpliga objektivkandidater att testa.

Så vad skulle det kunna innebära i kameraväg.
Ett ljustarkt kort tele fungerar bra för porträtt. En fullformatkamera eller större hjälper till att få kort skärpedjup. Är du beredd att slanta upp, välj t.ex. Nikon D600 eller D800. Båda har pixlar så det räcker och blir över. Tänk på att många pixlar ger stora filer och fordrar snabb dator och disk vid efterbehandling.

Som optik välj 85/1.4. Nikon 85/1.4 har bättre bokeh än 1.8 varianten, dessutom har den bättre antireflexbehandling vilket eventuellt skulle kunna göra en del för färgerna i vissa situationer. Skillnaderna mellan 1.4 och 1.8 versionen är dock ganska subtila, så det är upp till dig att avgöra om det är värt att betala tre gånger mer för det där lilla extra.

Blir det för dyrt att både skaffa nya dyra fullformatshus byt optiken, 85:eek:rna fungerar ju även på din nuvarande D90, men det fungerar ju lite mer som tele på än DX kamera än på en fullformatskamera. Ett annat billigare alternativ för porträtt med en DX kamera är Nikon 50/1.4. Även den har bra bokeh . Du får då ungefär samma bildustnitt som du fått med en 85:a på fullformat.

Sedan kommer säkert ett lite nyare hus med göra en del, främst då vid svagt ljus.
Det finns en site där sensorkvalitet för olika kameror kan jämföras:
http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Compare-Camera-Sensors/Compare-cameras-side-by-side/(appareil1)/834|0/(brand)/Nikon/(appareil2)/792|0/(brand2)/Nikon/(appareil3)/439|0/(brand3)/Nikon

Men framför allt, innan du handlar gå någon fotokurs och försök få lite känsla för hur mycket du egentligen behöver satsa. Att jaga den perfekta färgen och bakgrundsoskärpan är en dyr historia, och det gäller att veta när man vill sätta stopp.
 

Snapphane

Aktiv medlem
Jeep, jag tänkte fel och sa visst rätt - se där :p Mer oskärpa, fast såklart mindre skärpedjup. Det blir så komplicerat det här med bländare och annat när huvudet inte helt hänger med.

Men då lärde jag mig något nytt idag med, så tack för den informativa räddningen! :D
 

Kingkong1

Aktiv medlem
Den andra bilden är tagen med Canon 5DMkIII (Vilket objektiv kan jag inte se, men brännvidden är 35 mm och bländaren 2.2).

Men precis som andra redan har påpekat är det inte ett nytt kamerahus du behöver i första hand, utan ett ljusstarkt objektiv. Jag är inte insatt i Nikons utbud av objektiv, men det bör finnas några prisvärda sådana, t.ex. 50/1.4, 50/1.8, 35/1,8 etc.

Som Peka säger 50 eller 35mm är otroligt bra för porträttet eller fin bokeh (suddig bakgrund)
Kan redan nu rekommendera 50/1.8G istället för 50/1.4G. Eftersom 1.4G blev inte så lyckad och den förbättrades när 1.8G kom. Vet ej om de har skapat om 1.4G än.
 
ANNONS