Annons

Kamera till 13-åring

Produkter
(logga in för att koppla)

makrmakr

Administrator
Forumpersonal
Vad ska jag köpa för kamera till min trettonåriga dotter som intresserad av att ta bilder men inte är överdrivet intresserad av grundläggande fototeknik. Dessutom är hon rätt slarvig och oaktsam som man är i den åldern... :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
begagnat o billigt
kanske ngt som samtidigt är ett komplement till en själv
En kompakt om du har system o tvärtom
 

vickepe

Aktiv medlem
Vad ska jag köpa för kamera till min trettonåriga dotter som intresserad av att ta bilder men inte är överdrivet intresserad av grundläggande fototeknik. Dessutom är hon rätt slarvig och oaktsam som man är i den åldern... :)
Är du ute efter en system- eller kompaktkamera?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det är nog ändå inte så dumt att starta med en kompaktkamera. Min dotter fick runt 13 en kompaktkamera, då kunde hon ju av den se vad hon vill fortsätta med (om nu intresset var kvar) och runt 16 fick hon en systemkamera och makroobjektiv som var det hon ville fortsätta med.

Det är ju en stor bredd på en kompaktkamera från lätt vidvinkel till tele och makro, vilket man ofta inte får ut på samma sätt med ett objektiv till en systemkamera

Å andra sidan så blir man mer ett team med en systemkamera med riktig sökare och bättre knappar som är lär ut mer procssen för fotografering på ett annat sätt, så ja vet inte......
 

lasse-p

Aktiv medlem
Jag tänkte ursprungligen en kompaktkamera, men blir osäker när flera tycker systemkamera.
Tänk då igen på det du tänkte först. Är hon inte väldigt intresserad kan det bara bli klumpigt och en belastning med en systemkamera som till slut bara blir liggande hemma. En hyfsat bra kompakt ger nog så bra bilder om det är bildintresset som ska sporras. Vill hon däremot ta snygga porträtt med kort skärpedjup kanske man ska sikta på en systemkamera där man senare kan köpa bättre objektiv etc.
Ibland har tonårstjejjer en massa kompisar med systemkamera och då vill dom ju oxå ha en för "alla" har ju det.
Är inte så fallet så kanske man ska mer fundera på kombinationen av smidighet och kvalité. Fråga sig själv vad som är viktigast. Att leka och lära sig ta fina bilder eller att ha en systemkamera.
 

Dennis_foto

Aktiv medlem
Ruggad kompakt

Vad ska jag köpa för kamera till min trettonåriga dotter som intresserad av att ta bilder men inte är överdrivet intresserad av grundläggande fototeknik. Dessutom är hon rätt slarvig och oaktsam som man är i den åldern... :)
Vi har köpt ruggade kompakter till barnen. De tål vatten och att tappas i golvet, så de kan hänga med överallt och det är inte hela världen om barnen inte är jätteförsiktiga med dem.

Våra barn är yngre än din dotter, så de har fått billigaste enklaste modellerna. För min egen del har jag kostat på mig en Sony TX5 som jag är mycket nöjd med, skulle den ge upp idag så skulle jag nog köpa den nuvarande motsvarigheten TX30 som ersättare.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag tänkte ursprungligen en kompaktkamera, men blir osäker när flera tycker systemkamera.
Vad det gäller svårighet att hantera kan det nog gå på ett ut. Det är nog mera en fråga om vilket som ger mest för pengarna, och vad som är lagom stort för att den inte ska vara en börda att släpa med sig. Bra kompaktkameror är förhållandevis dyra, så det är nog bättre att gå på systemkameran direkt om du kan hitta något som är tillräckligt litet och smidigt.

Exempel på sådana små smidiga kameror skulle kunna vara Nikon v1 som går att få för från 2700 för närvarande, eller kanske Panasonic gf2 för ungefär samma pris.
 

Karl R

Aktiv medlem
Vad ska jag köpa för kamera till min trettonåriga dotter som intresserad av att ta bilder men inte är överdrivet intresserad av grundläggande fototeknik. Dessutom är hon rätt slarvig och oaktsam som man är i den åldern... :)
Även om hon inte är överdrivet intresserad av fotografiska elementa är det nog en bra idé att få i henne det elementära. Blir det verkligen roligt i längden att bara kunna trycka på en knapp?//K
 

reboot81

Aktiv medlem
Bara den som verkligen vill ha en systemkamera är villig att bära med den.
Bättre med en tålig kompakt som hon kan ha med sig överallt. Eller två...
 

AFJ

Aktiv medlem
Hon är 13 nu, men det går över! :)

Snart är hon stora damen. Redan en 13-åring kan absolut hantera en systemkamera, det är inte svårare än en kompakt. Det är faktiskt enklare då reglage är tydligare etc.

Vill hon bara "ta lite kort", ja då räcker väl mobilen.

Är hon däremot verkligen intresserad av att ta bilder - då tycker jag absolut att ni bör överväga en systemkamera. En billig kompaktkamera ger sällan den där fotoglädjen. Och en riktigt bra kompaktkamera är dyr - dyrare än de billigare systemkamerorna.

Enda nackdelen med en systemkamera är att den är lite större att bära med sig men många unga har inget emot detta - det känns mera "rätt" med en "riktig" kamera.
 

makrmakr

Administrator
Forumpersonal
Vad vill barnet själv?
hehe, hon tittar mest på utseendet, dvs den ska vara den eller den färgen osv

Tack alla som svarat.

Jag har kommit fram till att kameran behöver vara snabb (=färre missade fotoögonblick) och ha hyfsat mycket zoom.

Sen funderar jag också på att det ska vara en Nikon för att då kan jag redan ViewNX-programvaran. Men å andra sidan behöver man ju inte gå via den utan det finns andra alternativ för att få över bilderna i datorn. Tankar kring det?

budget är 1500-2000kr
 

unoengborg

Aktiv medlem
hehe, hon tittar mest på utseendet, dvs den ska vara den eller den färgen osv

Tack alla som svarat.

Jag har kommit fram till att kameran behöver vara snabb (=färre missade fotoögonblick) och ha hyfsat mycket zoom.

Sen funderar jag också på att det ska vara en Nikon för att då kan jag redan ViewNX-programvaran. Men å andra sidan behöver man ju inte gå via den utan det finns andra alternativ för att få över bilderna i datorn. Tankar kring det?

budget är 1500-2000kr
Ganska många motstridiga krav där. Snabb, och mycket zoom och 1500-2000 kr blir nog svårt, såvida du inte tittar efter något begagnat. Du får nog ingen vettig kompaktkamera ens begagnad för det priset, men kanske en begagnad DSLR som t.ex Nikon D3000/D3100/D3200
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Olympus XZ-1

Om ni ändå söker en kompakt... Cyberphoto säljer bort kvarvarande Olympus XZ-1 svart för 1990. En relativt kompetent kompaktkamera med f 1,8, då kan din dotter plåta i naturligt ljus utan blixt även i sämre ljusförhållanden. Möjlighet till att träna manuella inställningar, vilket kan vara trevligt om hon övergår till DSLR senare:) Om ni investerar i Photoshop elements eller Lightroom, kan hon arbeta med bildredigering, och öppna DNGfiler.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Om ni ändå söker en kompakt... Cyberphoto säljer bort kvarvarande Olympus XZ-1 svart för 1990. En relativt kompetent kompaktkamera med f 1,8, då kan din dotter plåta i naturligt ljus utan blixt även i sämre ljusförhållanden. Möjlighet till att träna manuella inställningar, vilket kan vara trevligt om hon övergår till DSLR senare:) Om ni investerar i Photoshop elements eller Lightroom, kan hon arbeta med bildredigering, och öppna DNGfiler.
Ser ut att vara ganska mycket kamera för pengarna
 

makrmakr

Administrator
Forumpersonal
Cyberphoto säljer bort kvarvarande Olympus XZ-1 svart för 1990. En relativt kompetent kompaktkamera med f 1,8, då kan din dotter plåta i naturligt ljus utan blixt även i sämre ljusförhållanden. Möjlighet till att träna manuella inställningar, vilket kan vara trevligt om hon övergår till DSLR senare:) Om ni investerar i Photoshop elements eller Lightroom, kan hon arbeta med bildredigering, och öppna DNGfiler.
Vilket bra tips! Den blir det nog.

Tack till alla som tagit sig tid att svara i den här tråden!
 
ANNONS