Annons

Val av skrivare till utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

jn4u

Aktiv medlem
Hej

Jag har varit och titta på att köpa en skrivare. Jag har fått erbjudande på att köpa en demo ex av Espon Stylus R3000 för halva priset (två patroner måste fyllas på). Eller en splitter ny R2000, Även den är billigare så de hamnar på samma pris R3000 och R2000.

frågan är vad man skall välja och om det är stor skillnad på dessa två varianter. Jag funderar även på om jag skall köpa den nyare modellen av Canon Skrivare PIXMA Pro 100S. Totalt vill jag max ge 5000kr.

Säljaren i butiken säger att om vi köper en nya skall vi räkna med att vi ganska snabbt måste köpa en ny omgång patroner då det går åt en del bläck att fylla upp skrivaren. Slangar etc.. Är det bara sälj snack?

Vi vill få så bra ekonomi som möjligt i själva utskriften. Några råd....

Johan
 

jasod

Medlem
Hej

Jag har varit och titta på att köpa en skrivare. Jag har fått erbjudande på att köpa en demo ex av Espon Stylus R3000 för halva priset (två patroner måste fyllas på). Eller en splitter ny R2000, Även den är billigare så de hamnar på samma pris R3000 och R2000.

frågan är vad man skall välja och om det är stor skillnad på dessa två varianter. Jag funderar även på om jag skall köpa den nyare modellen av Canon Skrivare PIXMA Pro 100S. Totalt vill jag max ge 5000kr.

Säljaren i butiken säger att om vi köper en nya skall vi räkna med att vi ganska snabbt måste köpa en ny omgång patroner då det går åt en del bläck att fylla upp skrivaren. Slangar etc.. Är det bara sälj snack?

Vi vill få så bra ekonomi som möjligt i själva utskriften. Några råd....

Johan
Skrivare med färgpatronen blir en dyr lösning eftersom patronerna är dyra. Skrivarna kan också ha en tendens att becka ihop.

Själv skickar jag mina bilder till Fujidirekt där en A4 bild kostar kr. 9:--, jag tycker kvaliteten är fullt OK. Vill du har högre kvalitet kan du ju ex skicka dem till Crimson.

Lycka till!
 

Po Annerfeldt

Aktiv medlem
Hej.

Jag har en Canon Pixma-PRO 100 skrivare och innan jag skaffa den så räkna jag ganska mycket på det för just veta när jag börjar gå med vinst. Jag skriver ut mycket, både till mig själv och kunder. Och då är det mycket utskrifter. Runt 20 A3 i månaden plus ett gäng A4, om jag snittar på det. Med den kalkylen jag hade och gjorde så skulle jag gå med vinst efter ett år, och då är skrivare färg, papper inräknat, jämför med att beställa från Crimson, som jag använt mig ut av. För där har du bilden och frakten med. Samt vilket jag ser som det roligaste, att jag har koll på hela flödet, från bilden blir tagen tills jag leverera till kund.

Hoppas du blev klokare av mitt svar :)

Mvh
Po.
 

jasod

Medlem
Hej.

Jag har en Canon Pixma-PRO 100 skrivare och innan jag skaffa den så räkna jag ganska mycket på det för just veta när jag börjar gå med vinst. Jag skriver ut mycket, både till mig själv och kunder. Och då är det mycket utskrifter. Runt 20 A3 i månaden plus ett gäng A4, om jag snittar på det. Med den kalkylen jag hade och gjorde så skulle jag gå med vinst efter ett år, och då är skrivare färg, papper inräknat, jämför med att beställa från Crimson, som jag använt mig ut av. För där har du bilden och frakten med. Samt vilket jag ser som det roligaste, att jag har koll på hela flödet, från bilden blir tagen tills jag leverera till kund.

Hoppas du blev klokare av mitt svar :)

Mvh
Po.
Mitt svar avsåg oss amatörer. Är man professionell kommer ju saken i ett annat läge eftersom man då kan få kostnadstäckning på ett annat sätt.
 

jn4u

Aktiv medlem
Det är inte så jag menar. Jag vet att det är dyrare att printa själv hemma. Utan det är snarare så vad för jag bäst skrivare för pengarn

R3000 = 3400kr
R2000 = 4000kr
Canons PRO 100S för 5000kr

Vilken av dessa ger mig bäst ekonomi tror ni. r3000 är ju en rätt gammal modell.
 

Po Annerfeldt

Aktiv medlem
Mitt svar avsåg oss amatörer. Är man professionell kommer ju saken i ett annat läge eftersom man då kan få kostnadstäckning på ett annat sätt.

Det är helt rätt, men som jag räkna på detta så är inte mina fakturer till kund inräknat. Det är bara vad jag betalar för material i inköp mot vad det kostar från Tex. Crimson...
Så i mitt räkneexempel så är inte kunder inblandade....Enbart på privat bruk av utskrifter :)
 

Svabos

Aktiv medlem
Se upp med Epson skrivarna, dessa förbrukar bläck vid omställning mellan blanka (även halvblankt och siden matt) och matta pappersytor, detta till ingen som helst nytta, de ända som vinner på detta är Epson då de får sälja mer av sitt dyra bläck. Förfarandet hör hemma på Hedenhös tid.
Canon har löst detta utan något bläckspill på sina skrivare.
Vad gäller Crimson och andra företag som gör utskrifter, så är det svårt att blanda in detta i resonemanget, eftersom om man skriver ut skälv har man den TOTALA kontrollen själv över den bild som man får i sin hand, förutsatt att man har en kalibrerad
Och man har tillika tillgång till den mängd av papper som finns på marknaden från exempel Canson och Hahnemyhle.
 

AWid

Aktiv medlem
Det är inte så jag menar. Jag vet att det är dyrare att printa själv hemma. Utan det är snarare så vad för jag bäst skrivare för pengarn

R3000 = 3400kr
R2000 = 4000kr
Canons PRO 100S för 5000kr

Vilken av dessa ger mig bäst ekonomi tror ni. r3000 är ju en rätt gammal modell.
Var jag i dina kläder skulle jag tveklöst välja R3000 av de du räknar upp. Den har större bläckpatroner än R2000 vilket blir billigare i längden. Det har skrivits lite om att Epson har problem med igenbeckade munstycken, men hur vanligt det verkligen är har jag ingen uppfattning om. Min R3000 går som en klocka och jag är verkligen nöjd med utskriftskvalitén. Men det är klart - för ca 3000:- till får du Epsons nya 600-modell:)

PS varningen i ett av inläggen ovan för Epsonskrivare ser jag som rent nys. Kolla tester på nätet avseende bläckförbrukning.
 

jn4u

Aktiv medlem
Var jag i dina kläder skulle jag tveklöst välja R3000 av de du räknar upp. Den har större bläckpatroner än R2000 vilket blir billigare i längden. Det har skrivits lite om att Epson har problem med igenbeckade munstycken, men hur vanligt det verkligen är har jag ingen uppfattning om. Min R3000 går som en klocka och jag är verkligen nöjd med utskriftskvalitén. Men det är klart - för ca 3000:- till får du Epsons nya 600-modell:)

PS varningen i ett av inläggen ovan för Epsonskrivare ser jag som rent nys. Kolla tester på nätet avseende bläckförbrukning.
Tack för ditt svar.
 

hne

Aktiv medlem
R2000 är ungefär lika gammal modell som R3000 men behöver inte spola ut bläck om man byter mellan matt och blankt svart som alla andra epsonskrivare med pigmentbläck gör (borträknat föregångarna R1900, R1800, ...). Klart bättre för amatörer som inte kan batcha utskrifter efter papperstyp. Å andra sidan får man inga grå bläck (den har istället röd och orange).

R2000 kan man köpa orginalpatroner till för £24+frakt för alla åtta på amazon (blir drygt 350:), då är det nästan bara papperet som kostar. Jag räknar med strax under 5kr/A3 i bläckkostnad (efter ett test som paåperstillverkaren Red River gjort) medan papper ofta går på 14kr/A3 (till exempel PermaJet MattPlus, Scandinavian Photo Satin Professional, Epson PGPP).

För min del som amatör räknade jag att 400kr/år i bläck och papper skulle ge lika många bilder som 1300kr beställt från Crimson. Nu har det istället blivit mycket mer bilder så kostnaden har nog blivit mer än 1300kr per år...
 

jn4u

Aktiv medlem
R2000 är ungefär lika gammal modell som R3000 men behöver inte spola ut bläck om man byter mellan matt och blankt svart som alla andra epsonskrivare med pigmentbläck gör (borträknat föregångarna R1900, R1800, ...). Klart bättre för amatörer som inte kan batcha utskrifter efter papperstyp. Å andra sidan får man inga grå bläck (den har istället röd och orange).

R2000 kan man köpa orginalpatroner till för £24+frakt för alla åtta på amazon (blir drygt 350:), då är det nästan bara papperet som kostar. Jag räknar med strax under 5kr/A3 i bläckkostnad (efter ett test som paåperstillverkaren Red River gjort) medan papper ofta går på 14kr/A3 (till exempel PermaJet MattPlus, Scandinavian Photo Satin Professional, Epson PGPP).

För min del som amatör räknade jag att 400kr/år i bläck och papper skulle ge lika många bilder som 1300kr beställt från Crimson. Nu har det istället blivit mycket mer bilder så kostnaden har nog blivit mer än 1300kr per år...
http://www.amazon.co.uk/ORIGINAL-Epson-T1590-T1599-printer-Product/dp/B006YBNGY6/ref=sr_1_3?s=officeproduct&ie=UTF8&qid=1449334876&sr=1-3&keywords=epson+stylus+r2000+printer

Tja som du skriver. Lite bättre pris än 2400kr som tas för R3000 på vissa svenska siter. Tackar igen.
 

Hankki

Aktiv medlem
Själv skickar jag mina bilder till Fujidirekt där en A4 bild kostar kr. 9:--, jag tycker kvaliteten är fullt OK. Vill du har högre kvalitet kan du ju ex skicka dem till Crimson.
Ursäktar för lite OT.

Jag är lite av den åsikten att det spelar inte så stor roll om bilden kostar 10 eller 20 kr när man printar själv. Jag printar främst för att jag tycker om att hålla på med pappret och sköta hela kedjan från klick till print samt få bilden i handen när jag vill det utan att behöva vänta 1-2 veckor. Jag har fotograferandet helt på hobby/amatör nivå, har tagit på några mindre jobb och har firma där jag kan hålla på med foto men ändå.
Orsaken till att det inte spelar så stor roll är att kostnaden är en väldigt liten del av vad hela utrustningen kostar. Här på fotosidan är det ganska många som sitter med utrustning värt 50000-150000 kr och mer, för hobbybruk, så 10 kr mer för en print är lite i sammanhanget.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Det blir såklart billigare att skicka utskrifter till labb.

Men, gör man det själv så blir det bättre. Jag har en Epson p800, ingen aning om vad varje utskrift kostar, förmodligen massor. Sen jag skaffade den skriver jag ut mycket fler alster, jag har även olika sorters papper för olika saker. Jag har full kontroll över hela processen, resultatet blir bättre än att lämna till labb.

Men billigare? no way. Är jag nöjd? WAY!
 

TBone

Aktiv medlem
Hur är det med "igentorkning" av moderna bläckpatroner: finns det några tumregler om hur länge det tar innan de torkar igen? Typ en vecka, en månad, en timme ;) Några märken som är bättre än andra?
 

PederD

Aktiv medlem
PS varningen i ett av inläggen ovan för Epsonskrivare ser jag som rent nys. Kolla tester på nätet avseende bläckförbrukning.
Det vill inte jag hålla med om!
Min gamla Epsonskrivare drog bläck så in i norden. Jag ställde in skrivaren på att endast skriva ut svartvitt för att spara på färgpatronerna när jag bara skrev ut text. Gissa vad, färgpatronerna tog "slut" samtidigt som den svarta. Detta trotts att inte en droppe färg skrivits ut.
När jag skulle byta färgpatronerna visade det sig att det skvalpade rätt bra i dom. De var fortfarande fulla, men skrivaren ansåg att de var tomma!
Epsons patroner i min skrivare (och flera andra Epsonskrivare) innehåller ett chip med en räknare som räknar antalet sidor som skrivs ut, inte mängden färg.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
alternativ

har varit mycket nära att köpa skrivare för A3 eller kanske tom A2 då jag tycker det är kul att direkt kunna se resultatet. Har kollat, kollat och kollat. Vill absolut inte avråda någon men så här har jag resonerat....

Hade 2 bilder som jag var extra nöjd med från en resa och som jag ville printa på canvas. Det finns många företag som gör detta men fastnade för bestcanvas.se och deras pris. Verkar ligga i Tyskland. Ville testa. Efter några dagar blev tavlorna levererade till dörren. En 120*80 cm och en 80*60. Då sattes definitivt spiken i kistan för mig.

Canvas i den storleken uppspänd på träram, fina klara färger som verkligen pryder sin plats på väggen och det kostade runt 1300 svkr för bägge inkl tavelfästen.

Har en skrivare som skriver ut foton i A4 med mycket hög kvalité. Problemet är att bilderna är för små samt att bläcket torkar ut oerhört snabbt. Det är ofta någon varning för för lite bläck i någon av patronerna. Varje gång tänker jag... redan! Känns lite skumt så jag kommer istället att skaffa en s/v laserskrivare för utskrift av dokument, biljetter etc.

Någon fotoskrivare för A3 eller A2 är inte längre aktuellt för mig!
 
ANNONS