Annons

Fågelidentifikation

AFJ

Aktiv medlem
Ja det är en havsörn. Den är fem år eller äldre då den har ljust huvud, gul näbb och vit stjärt. För fyrtio år sedan var havsörnen nästan borta. Nu kan man se den över hela Sverige och det är mycket glädjande.
Tack och kul när djurlivet återkommer!
 

paanberg

Aktiv medlem
Jag tror att jag har fotat en bivråk idag just söder om Märsta. Kan det stämma?
Bivråkens utsende kan variera väldigt kraftigt enligt min fågelbok. Kan man även säga något om ålder och/eller kön?
 

Bilagor

gavia

Aktiv medlem
Jag tror att jag har fotat en bivråk idag just söder om Märsta. Kan det stämma?
Bivråkens utsende kan variera väldigt kraftigt enligt min fågelbok. Kan man även säga något om ålder och/eller kön?
det är en gammal hona.

än så länge finns inga unga bivråkar men de kan inte vara så långt borta nu, innan de blir flygga.

Med vänlig hälsning peter
 

gavia

Aktiv medlem
Tack för svaret - men varför "solklar"? Avsaknaden av vitt bröstband och ljust mittvingeband är de detaljer som gör mej tveksam.

Mvh
Göran
ormvråkar kan vara allt från mkt ljusa till nästan helt svarta, och allt därimellan.

man ska inte stirra sig blind på enstaka karaktärer utan även se till helheten.
storlek form säger att detta inte är en örnvråk som har en helt annan form.

sen har den ljust bröstband som syns rätt tydligt...

Med vänlig hälsning peter
 

Osquar

Aktiv medlem
ormvråkar kan vara allt från mkt ljusa till nästan helt svarta, och allt därimellan.

man ska inte stirra sig blind på enstaka karaktärer utan även se till helheten.
storlek form säger att detta inte är en örnvråk som har en helt annan form.

sen har den ljust bröstband som syns rätt tydligt...

Med vänlig hälsning peter
Kompletterar Gavias info.....
Dessutom har inte örnvråken fått sitt namn inte av en slump... den är betydligt större/långvingad än en ormvråk. Men inte så maffig som en "äkta" örn. Det som aldrig kan framgå i världens alla böcker eller fotografier är en fågels storlek (utan jämförelse). Utöver en fågels teckningar och färg, så är storlek, vingslag, flyktsätt, proportioner mm viktiga detaljer i artbestämningen, detaljer som endast kan återges med (subjektivt valda) ord i en bok. Och ett fotografi som återger typ 1/1000 sekund av verkligheten.... hur avgörande är den?

Engelsmännen har myntat uttrycket "jizz" i dessa sammanhang, dvs den sammantagna upplevelsen av en fågel. Detta jizz må vara luddigt, men ack så viktigt i bestämningssammanhang. Vem har sagt att det är enkelt med fågelskådning.....? ;-)

Fridens
Oscar

P.S
En jäkligt läcker individ av ormvråk dock, inte alltför ofta man ser dessa "svarta" individer...
D.S
 

goran-bength

Aktiv medlem
Kompletterar Gavias info.....
Dessutom har inte örnvråken fått sitt namn inte av en slump... den är betydligt större/långvingad än en ormvråk. Men inte så maffig som en "äkta" örn. Det som aldrig kan framgå i världens alla böcker eller fotografier är en fågels storlek (utan jämförelse). Utöver en fågels teckningar och färg, så är storlek, vingslag, flyktsätt, proportioner mm viktiga detaljer i artbestämningen, detaljer som endast kan återges med (subjektivt valda) ord i en bok. Och ett fotografi som återger typ 1/1000 sekund av verkligheten.... hur avgörande är den?

Engelsmännen har myntat uttrycket "jizz" i dessa sammanhang, dvs den sammantagna upplevelsen av en fågel. Detta jizz må vara luddigt, men ack så viktigt i bestämningssammanhang. Vem har sagt att det är enkelt med fågelskådning.....? ;-)

Fridens
Oscar

P.S
En jäkligt läcker individ av ormvråk dock, inte alltför ofta man ser dessa "svarta" individer...
D.S
Tack för informationen Peter och Oscar!
Jag tycker mig ha blivit rätt bra på att känna igen ormvråkar under årens lopp men det dyker tydligen ständigt upp nya varianter. Tyvärr var avståndet till den här "skönheten" alldeles för stort för att ge bra bilder ...

Hälsningar
Göran
 

paanberg

Aktiv medlem
Hej.

Idag trodde jag att jag fotade en mindre flock med silltrutar i Kvarnsjön, just söder om Stockholm.
En av dem ser dock lite annorlunda ut.
Den saknar gult öga, och den har lite svart på näbben.
Är båda fåglarna på bilden silltrut?
 

Bilagor

jnd65

Avslutat medlemskap
Jag skulle nog vilja säga att ingen av dom är en silltrut då den har svart rygg och vingöversida. Det här är väl ändå vanliga gråtrutar.
 

paanberg

Aktiv medlem
Jag skulle nog vilja säga att ingen av dom är en silltrut då den har svart rygg och vingöversida. Det här är väl ändå vanliga gråtrutar.
Tack för ditt svar.
Trutar och måsar är väldigt svåra, tycker jag.
Du har säkert rätt i att det är gråtrut, men tror du att båda är gråtrut? Ögonfärg och näbb skiljer en del.
Det är den bakre av de två trutarna som jag tycker ser märklig ut
 

gavia

Aktiv medlem
Hej.

Idag trodde jag att jag fotade en mindre flock med silltrutar i Kvarnsjön, just söder om Stockholm.
En av dem ser dock lite annorlunda ut.
Den saknar gult öga, och den har lite svart på näbben.
Är båda fåglarna på bilden silltrut?
två gråtrutar.

Med vänlig hälsning peter
 

gavia

Aktiv medlem
Tack för ditt svar.
Trutar och måsar är väldigt svåra, tycker jag.
Du har säkert rätt i att det är gråtrut, men tror du att båda är gråtrut? Ögonfärg och näbb skiljer en del.
Det är den bakre av de två trutarna som jag tycker ser märklig ut
den bakre individen är inte lika gammal som den främre. därför skiljer det i flera "artkaraktärer"

Med vänlig hälsning peter
 
ANNONS