Annons

Bästa kameran för att filma - eller kan jag använda det jag har?

Produkter
(logga in för att koppla)

LivLo

Ny medlem
Hej

Jag startar en You tube kanal med intervjuer men även med en del egna inspelningar och kommer behöva en kamera som fungerar och ger fin kvalité - men utan att vara hutlöst dyr. Vad rekommenderar ni som vet?

Den utrustning jag har nu är
- en Go Pro 4K Sprts Ultra HD DV
- Olympus Stylus 1
- Canon Powershot G11
- Sony Handyman 16 mp (7 år gammal)

- Kan jag komplettera nån av dessa med nånting och använda det att filma eller bättre jag investerar in en ny kamera? Isf vilken?

Jag kommer ställa kameran på stativ och dlm intervjuer max 1 timme långa vardera framförallt men även en del egna inspelningar av låtar/poesi mm.

Alla tips/råd mottages tacksamt

<3

Liv Lo
 

nivas

Aktiv medlem
Jag är inte så insatt i de kameror du listar, men om du ska göra intervjuer mm så är du troligen intresserad av bättre ljudkvalitet. En extern ljudinspelare kan vara en vettig investering.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Fast har inte alla stillbildskameror som kan filma en 30min gräns om de säljs inom EU för att undvika att behöva tullas som videokameror (senaste GH4 vad jag förstått undantagen?). GoPro som är ffa en videokamera är sannolikt undantagen denna begränsning men inte Stylus 1 och G11.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Du vill inte använda Go Pro. Möjligtvis i 4K för att sen skala ner till HD.
Problemet är att den är så fruktansvärt vidvinklig så om personerna skall ha en vettig storlek så kommer kameran placeras väldigt nära. O det ger inget smickrande perspektiv.
 
ANNONS