Annons

RAW-JPEG problem, Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nu är jag inte riktigt med på vad du menar. Vilken syn har jag som inte delas av gänget bakom Lightroom?
De som programmerat LR påstår att skärpning vid export alltid påverkas av ppi-värdet.
Jeff Schewe(om jag kommer ihåg namnet rätt eller om jag är påverkad av att det nyss nämndes) är väl en av de som påstår detta.
Letar man lite på Adobes forum så hittar man en äldre tråd där detta bekräftas.

MEN praktiskt har jag aldrig sett ngn som kan påvisa att det gör ngn skillnad i verklig användning. Så det är väl en av dessa saker i vår värld av oviktigt vetande.
 

AWid

Aktiv medlem
How to Do Output Sharpening

The settings are simple — you choose the output medium and the amount:

These limited number of settings, particularly compared to the Develop module sharpening settings, may give the impression that this is not sophisticated sharpening. In fact it is — Jeff Schewe partnered with Adobe to build it, and it is based on Pixel Genius’ Photo Kit Pro sharpener. In addition to your choices on these settings, the algorithm looks at output resolution and how much upsizing or downsizing is being done.


Så förklarar Laura Shoe hur slutskärpningen går till i LR och hur programmet tar hänsyn till värdet på "output resolution". Hela texten finns här. Hoppas det klargör vad jag menar med att angiven upplösning påverkar hur bilden slutskärps. Om, och i så fall hur väl, det syns på slutresultatet vet jag inte. Har inte, och kommer inte att testa. Jag utgår från att Adobe och Shoe har rätt:)
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Går det inte...?

Kan man inte i lightroom först skala om bilden (utan att exportera) sedan skärpa den så den ser bra ut i 100% och därefter exportera den i samma storlek utan att lägga på utskriftsskärpa/ytterligare skärpa? Om det går så kan man ju redan innan exporten se hur bilden kommer att se ut.
 
De som programmerat LR påstår att skärpning vid export alltid påverkas av ppi-värdet.
Jeff Schewe(om jag kommer ihåg namnet rätt eller om jag är påverkad av att det nyss nämndes) är väl en av de som påstår detta.
Letar man lite på Adobes forum så hittar man en äldre tråd där detta bekräftas.

MEN praktiskt har jag aldrig sett ngn som kan påvisa att det gör ngn skillnad i verklig användning. Så det är väl en av dessa saker i vår värld av oviktigt vetande.
Men det håller jag helt med om. Mitt exempel tidigare i tråden där jag skrev att 1 eller 600 PPI inte handlar om just det när pixeldimensionerna redan är givna.

Däremot har jag också hört att om PPI styr bildens pixeldimensioner så agerar skärpningsalgoritmen olika beroende på PPI-värde. I vissa fall har jag tyckt mig uppleva en skillnad. Huruvida det är inbillning eller inte kan jag inte säga.
 
How to Do Output Sharpening

The settings are simple — you choose the output medium and the amount:

These limited number of settings, particularly compared to the Develop module sharpening settings, may give the impression that this is not sophisticated sharpening. In fact it is — Jeff Schewe partnered with Adobe to build it, and it is based on Pixel Genius’ Photo Kit Pro sharpener. In addition to your choices on these settings, the algorithm looks at output resolution and how much upsizing or downsizing is being done.


Så förklarar Laura Shoe hur slutskärpningen går till i LR och hur programmet tar hänsyn till värdet på "output resolution". Hela texten finns här. Hoppas det klargör vad jag menar med att angiven upplösning påverkar hur bilden slutskärps. Om, och i så fall hur väl, det syns på slutresultatet vet jag inte. Har inte, och kommer inte att testa. Jag utgår från att Adobe och Shoe har rätt:)
Om du med upplösning inte alls menar PPI utan pixeldimensioner så är åtminstone du och jag överens angående hur skärpningen påverkar. :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Kan man inte i lightroom först skala om bilden (utan att exportera) sedan skärpa den så den ser bra ut i 100% och därefter exportera den i samma storlek utan att lägga på utskriftsskärpa/ytterligare skärpa? Om det går så kan man ju redan innan exporten se hur bilden kommer att se ut.
Nej du kan inte sätta en storlek i LR. Du får bara ut en digital fil och en fil har ingen storlek.

O som sagt var, när inte ens Jeff kan påvisa att det är skillnader, vem bryr sig.
 

AWid

Aktiv medlem
Om du med upplösning inte alls menar PPI utan pixeldimensioner så är åtminstone du och jag överens angående hur skärpningen påverkar. :)
Jag menar det värde som anges i exportdialogrutan i LR och som har beteckningen "Upplösning". Output resolution i texten från Laura Shoe. Alltså PPI-värdet (eller vilken sort man nu vill använda, t ex punkter/cm). Men vi är nog överens i sak i alla fall:)
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Vad menar du?

Nej du kan inte sätta en storlek i LR. Du får bara ut en digital fil och en fil har ingen storlek.

O som sagt var, när inte ens Jeff kan påvisa att det är skillnader, vem bryr sig.
Jag vet inte riktigt om du svarar på min fråga (Du kanske bara hängde upp dig på "storlek"). Jag undrade om man inte kan skala om bilden som man kan i alla andra bildprogram? Dvs skala om den till t.ex. 1200x800 pixlar och sedan skärpa den medan man har den uppe i 100%. Då skulle man ju kunna exportera den i aktuell storlek (samma pixeldimensioner) utan att lägga på ytterligare skärpa och utan att göra några ytterligare nedsamplingar i exportinställningarna. Då borde den färdigexporterade bilden bli identisk med avseende på skärpa som den TS har sett i Lightroom innan export?!
 

knobloch

Aktiv medlem
Jag vet inte riktigt om du svarar på min fråga (Du kanske bara hängde upp dig på "storlek"). Jag undrade om man inte kan skala om bilden som man kan i alla andra bildprogram? Dvs skala om den till t.ex. 1200x800 pixlar och sedan skärpa den medan man har den uppe i 100%. Då skulle man ju kunna exportera den i aktuell storlek (samma pixeldimensioner) utan att lägga på ytterligare skärpa och utan att göra några ytterligare nedsamplingar i exportinställningarna. Då borde den färdigexporterade bilden bli identisk med avseende på skärpa som den TS har sett i Lightroom innan export?!
Kanske missförstår dig, men man kan inte skala om bilden inuti Lightroom utan det kan väl endast ske vid exporten om jag har förstått hur Lightroom funkar. Lightroom jobbar ju inte med bilderna på det sättet utan alla ändringar som görs inuti Lightroom sparas ju endast i en katalogfil, man ändrar ju inte bildfilerna.

Antar att du skulle kunna exportera till mindre storlek utan att skärpa upp nånting, och sedan importera den nyss exporterade filen, och därefter skärpa upp och exportera igen. Men, ja du hör ju hur det låter... :)

TILLÄGG: Eller det kanske går att göra via Edit in Photoshop också, men jag äger inte PS så jag har ingen koll på den biten.
 
Senast ändrad:

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ok!

OK, då förstår jag lite av problemet. Men visst borde det finnas något annat sätt för TS att innan export se hur bilden kommer att se ut på skärmen?! Borde det inte finnas någon inställning för korrektur som exakt simulerade hur olika exportinställningar påverkar skärpan på just den aktuella skärmen ? I annat fall förstår jag dem som har problem att få skärpningen exakt som de vill med LR. Då måste man ju prova sig fram eller lita på erfarenhet från arbetet med att skärpa bilderna i LR.
 

knobloch

Aktiv medlem
OK, då förstår jag lite av problemet. Men visst borde det finnas något annat sätt för TS att innan export se hur bilden kommer att se ut på skärmen?! Borde det inte finnas någon inställning för korrektur som exakt simulerade hur olika exportinställningar påverkar skärpan på just den aktuella skärmen ? I annat fall förstår jag dem som har problem att få skärpningen exakt som de vill med LR. Då måste man ju prova sig fram eller lita på erfarenhet från arbetet med att skärpa bilderna i LR.
Det borde ju finnas nåt preview-läge kan tyckas, men jag känner inte till att det skulle finnas, är i och för sig långt ifrån någon expert. Har själv kört med lite trial-and-error vad gäller detta.

Det finns ju soft proofing i Lightroom, men såvitt jag vet så använder man det endast för att kolla hur färgerna blir med olika ICC-profiler, så jag tror inte att det läget tar hänsyn till vilken default skärpeinställning du har satt i exportinställningarna.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag vet inte riktigt om du svarar på min fråga (Du kanske bara hängde upp dig på "storlek"). Jag undrade om man inte kan skala om bilden som man kan i alla andra bildprogram? Dvs skala om den till t.ex. 1200x800 pixlar och sedan skärpa den medan man har den uppe i 100%. Då skulle man ju kunna exportera den i aktuell storlek (samma pixeldimensioner) utan att lägga på ytterligare skärpa och utan att göra några ytterligare nedsamplingar i exportinställningarna. Då borde den färdigexporterade bilden bli identisk med avseende på skärpa som den TS har sett i Lightroom innan export?!
100% av vadå?

Nej jag tror inte att du kan tänka på det sättet.
 

niklassthlm

Aktiv medlem
Hej alla, tack för alla svar, ska lätt se moderskeppets serie, har missat den trots guld medlemsskap.

Tonyeagle definierade nyss precis mitt problem, bättre än jag själv :) tackar. Preview saknas, man vet ju inte vad man får.. men problemet kan väl inte bara vara mitt? Om ingen annan upplever samma problem som jag så borde ju felet ligga hos mig och mina redigerings rutiner.

Fick ett annat tips av en vän, att redigera bilden som jag gör i lightroom men sen öppna den i PS och hantera skärpan där för att sen öppna den i LR igen och spara ut JPEG.....

asså jag vet inte, känns som om jag går över ån efter vatten, det måste vara ngt annat jag missar.

Har inte haft tid att pilla på ngra bilder ikväll, ska köra lite i morgon och då använda mig av skärpan man lägger till under exporteringen.

Fortsätt gärna med era diskussioner, jag läser och uppskattar dem.
 

AFJ

Aktiv medlem
Har inte läst allt men när man exporterar från LR och väljer "Sharpen for screen" - då spelar ppi värdet ingen roll, filen blir identiskt.

Om man däremot väljer att skärpa för papper, ja då kommer man att få olika filer beroende på ppi inställningen.

Min uppfattning är att LR är väldigt intelligent när det gäller skärpa och för de allra flesta tillfällen räcker de inbyggda verktygen mer än väl. Risken att förstöra en bild med överskärpning är inte så stor i LR eftersom reglagen är få och enkla att hantera.
 

AFJ

Aktiv medlem
Bilderna laddas främst upp på Jetphotos lr det är där jag uppmärksammas på problemen, de screenas av en grupp innan de accepteras och mina bilder refuseras ofta pga undersharpened (soft) och de är softare än när jag kikar på dem i lightroom. Ska testa lägga till skärpa i exporten också. Klistrar in länk till ngra så ni ser vad jag pratar om. Inga fotografiska underverk här nu, endast för att regga :) så döm inte bilderna för hårt :)

https://www.jetphotos.com/viewqueued_b.php?id=6031936

https://www.jetphotos.com/viewqueued_b.php?id=6035334

https://www.jetphotos.com/viewqueued_b.php?id=6035336

https://www.jetphotos.com/viewqueued_b.php?id=6031926
Jag kunde inte se bilderna utan inloggning - eller?
 

AFJ

Aktiv medlem
Okej, jag testade att exportera en bild med korta sidan på 1280 pixlar och tre olika PPI värden, 3, 300 och 30000. Jag ser dock ingen skillnad alls på dom.
Du kan själv kolla här, så jag tror det är något annat som spökar

https://drive.google.com/drive/folders/0B7JxpkISzh7mTVVIRFNIQ2VBa0k?usp=sharing
Är detta hela bilden eller ett utsnitt?

Vad använder du för objektiv?

Vilken exponering och ISO har du?

Jag tycker skärpan är sisådär, men utan att veta förutstättningarna är det förstås svårt att veta.
 

niklassthlm

Aktiv medlem
Det där känns helt klart rimligt, frågan e iofs, varför finns möjligheten att ändra värdet då öht?

Frågan i tråden är varför jag tappar så mycket skärpa under konverteringen från RAW till JPEG trots att jag väljer högsta möjliga kvalitet, och hur kan man få en preview av resultatet (export till jpeg)

Har inte läst allt men när man exporterar från LR och väljer "Sharpen for screen" - då spelar ppi värdet ingen roll, filen blir identiskt.

Om man däremot väljer att skärpa för papper, ja då kommer man att få olika filer beroende på ppi inställningen.
 
ANNONS