Annons

Va har hänt?????? (D70)

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
UFO gissar jag!
Eller var det en Nikonkamera sa du?

:)

Skämt och sido, kan det vara en vanlig reflex?
Men det är ju en ovanlig reflex å andra sidan,,

En kraftig överstrålning kanske?

Mvh Niclas.
 

trix

Medlem
Här är en till!!!!
Andra som har samma problem?????
(Det är sol fortfarande så ni hinna tag en test bild =:)
 

Bilagor

Tomas.S

Aktiv medlem
Detsom hänt är att ccd chipet inte klarar av solens ljus detta gäller alla digitalkameror fota solen med en öppenblänadare o lång slutar tid så får ni se konstiga saker
 

trix

Medlem
Tomas.S skrev:
Detsom hänt är att ccd chipet inte klarar av solens ljus detta gäller alla digitalkameror fota solen med en öppenblänadare o lång slutar tid så får ni se konstiga saker
Om jag då säger att de är taget med 1\4000 och
F8 ska det då fortfarande var der??????
 

Tomas.S

Aktiv medlem
Ja! med tanke på hur det ser ut att fota solen är svårt om vi säger så, ja tror du kanske slipper det om du tar det i f22,1/8000 då kanske du ser solen men då blir allt annat lite mörkt:)
Men det är så det ser ut om man kör ett ccd chip i botten o det inte längre pallar med, det är för ljust för det helt enklet exakt samma sak händer med min D1 tex
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Är det verkligen vitts att reklamera/byta bort pga detta?

Är det inte en lite väl extrem ljussituation för att dra stora växlar?

Är den situationen ngt som en kamera måste/bör/brukar klara av dslr som slr?
Men inte är ser det kul ut inte:-/
/Niclas.
 

kaw

Aktiv medlem
Jag håller inte riktigt med Bjørn Rørslett om att direktfoto mot solen med D70:n ser ut som alla andra digitalkameror (det är väl det han skriver?).

Jag har i alla fall aldrig sett något liknande hans eget exempel och förstås främst första exempelbilden här i tråden, med min Canon G2.

Däremot verkar Bjørns konstaterande om moaréproblem vettiga - apropå att detta nu skulle vara tredje konstigheten jag läser om D70:n här i forumet... Den första var f ö ojämn exponering vid extremkort exponeringstid, men det problemet är kanske löst redan?
 

Lord_Helmet

Medlem
Blooming(?)

Tror att det där är den omtalade (på dpreview.com) "Blooming"-effekten. Verkar vara rätt typisk på D70 då man har snabba slutare.

(någon tjomme som pratade nåt om att det var den elektriska slutaren som "tar över" vid snabbare slutare än 1/160 sek eller liknande som gör det).


Läste inte så noga då jag inte har en D70 och problemet aldrig har uppstått för mig. Men gå dit och läs!



Edit: [ jag stavar som en kråka ibland ... ]
 
Senast ändrad:

kaw

Aktiv medlem
Ajdå, då får jag ta tillbaka det jag skrev och jämförde med den enkla G2:an. Just nu orkar jag inte läsa mer om det hela...
 

nfoto

Aktiv medlem
Du har ikke anvendt *MINSTE* blenderåpning og derfor får du "blooming" effekt. Det skjer med alle digitalkameraer. Punktum. Prøv neste gang med f/22 og ett-to trinn undereksponering, så skal du se at resultatet blir helt annerledes.

Du får eksakt det samme også med film, selvsagt, men filmen "brenner ut"på en mer avslappet måte.

Jeg gjentar at skal du fotografere med sola i bildeflaten, så MÅ minste blenderåpnming brukes. Ellers blir solskiven utbrent. Dette gjelder altså fotografering på høylys dag med sola på klar himmel.
 

KGS

Aktiv medlem
jajamen även Aette kisar mot solen när det blir för mycket av det goda... men det kan man ju göra nåt kul av...
 

Bilagor

Damocles

Aktiv medlem
Ser ut som något från antingen Independance Day eller så har Tarkins DeathStar kommit till jorden...
 

-big kahuna-

Aktiv medlem
Jag fick liknande ljusfenomen med min 7i. Det går att fixa med ny mjukvara (förutsatt att tillverkaren har fixat en ny mjukvara förståss). Det är antagligen något gränsvärde eller algoritm i SW som spökar. Jag har inga problem m ed solkort sedan uppgraderingen av min D7i
 

kaw

Aktiv medlem
kaw skrev:
Jag har i alla fall aldrig sett något liknande [...] med min Canon G2.
Nu tänkte jag för lite igen, det har jag ju visst - i "video-läget". Bifogad bild visar att kameran fixar till det hela när en vanlig bild tas.

Någon som kan förklara varför nya kameror som Minolta A1 och D70 inte gör detta? Finns det någon nackdel med att göra korrigeringen? Hur går korrigeringen till?


nfoto skrev:
Punktum.
Jo, det att solen blir utfrätt är inget att diskutera, fast det var väl inte det saken gällde...
 

Bilagor

ANNONS