Annons

Är inte mitt objektiv kompatibelt med kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

sofia.e

Ny medlem
Jag har köpt en Nikon z 6 och har stött på ett ganska otrevligt problem. Jag jobbar som bröllopsfotograf och mitt teleobjektiv, SIGMA 70-200 1:2.8 APO DG HSM, kan inte fokusera med det nya kamerahuset. Objektivet funkar prima med mitt gamla hus (Nikon D700). Någon som vet vad jag kan göra åt problemet eller om det är kört?
Tack på förhand.
 

cardazio

Aktiv medlem
Jag har köpt en Nikon z 6 och har stött på ett ganska otrevligt problem. Jag jobbar som bröllopsfotograf och mitt teleobjektiv, SIGMA 70-200 1:2.8 APO DG HSM, kan inte fokusera med det nya kamerahuset. Objektivet funkar prima med mitt gamla hus (Nikon D700). Någon som vet vad jag kan göra åt problemet eller om det är kört?
Tack på förhand.
Har du uppdaterat firmware till senaste?
 

Astacus

Aktiv medlem
Jag har köpt en Nikon z 6 och har stött på ett ganska otrevligt problem. Jag jobbar som bröllopsfotograf och mitt teleobjektiv, SIGMA 70-200 1:2.8 APO DG HSM, kan inte fokusera med det nya kamerahuset. Objektivet funkar prima med mitt gamla hus (Nikon D700). Någon som vet vad jag kan göra åt problemet eller om det är kört?
Tack på förhand.
Hade samma problem med min Tamron 150-600 G2. Löste sig men en firmwareuppgradering av objektivet. Vet inte om motsvarande kan göras på Sigmas objektiv, kanske ska du höra av dig till Sigmas generalagent i Sverige.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Objektivet är en 13 år gammal modell. Inte så konstigt det inte fungerar. Det är nog till att köpa ett nytt som är kompatibel.

/Stefan
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Objektivet är före Sigma lanserade sin USB dock så det är inget du kan göra själv. Det låter som om det behöver ny mjukvara om Sigma bjuder på det till ett så gammalt objektiv. Kolla vem generalagenten är (Tura Scandinavia??) Och kontakta dem och fråga om de kan uppdatera mjukvara. Tror de finns i Halland.
 

martinot

Aktiv medlem
Köp Nikon så fungerar det. Det är väl nikons avsikt.
Det är alltid en betydande stor risk med att köpa "pirat"/tredjepartsobjektiv. De riskerar alltid att någon gång, om inte just idag, om 5-10 år framåt, få problem med nya kamerahus och andra tillbehör.

Det är en risk som i princip alla fotografer känner till, och som man medvetet tar när man inte köper originalprylar. Jag själv är en av de som ibland chansar på pirat/tredjepartsobjektiv. Har tex. flera Tamronobjektiv till mina Nikonkameror, något Sigma till mina m43-hus, och några Zeiss till mina Fuji X-kameror (fast i det fallet med Zeiss så verkar de stödjas lite mer officiellt av Fujifilm).

Men allt detta sagt så är jag ganska övertygad att det inte är medvetet gjort av Nikon för att ställa till det, och speciellt inte i detta läget när de försöker etablera ett nytt spegellöst ekosystem. Detta i enormt stark konkurrens med andra spegellösa småbildssystem från Canon, Sony och trion Panasonic/Sigma/Leica.

Det är nog helt enkelt så att Sigma, iaf. för 13-15 år sedan, inte riktigt lyckades skapa ett helt framåtkompatibelt protokoll och programvara för sina objektiv. Fungerade säkert någorlunda på äldre Nikon DSLR-system, men nu är det någon latent bugg eller miss som visat sig när protokollet adapterats till ett nytt spegellöst system via en adapter.

Men jag håller med dig; kan man inte stå ut med risken att vissa prylar inte fungerar i framtida system och kamerahus - skippa allt pirat/tredjepart och håll dig 100% till endast original.

Det spelar dock ingen roll vilket märke/system vi talar om. Samma princip gäller alla tillverkare. Inget unikt för just Nikon.
 

martinot

Aktiv medlem
Nja. Tittade på Nikon AF eller AF-D för de ger inte heller AF med Z kamerorna eftersom de saknar inbyggd motor. Så att enbart köpa det egna märket är inte heller någon garanti.
Jo, tillräckligt gamla komponenter som tex. objektiv och blixtar, utvecklas ju och förändras ju ibland även de inom samma tillverkare och gränssnitt/fattning.

Det finns ju aldrig några garantier om att full kompabilitet skall vara i evighet.

Däremot, har man hyfsat nya saker (säg prylar som konstruerats under de senaste 10 åren) och håller sig till endast original, så är nog sannolikheten hyfsat hög att det normalt skall fungera bra.

Med tredjeparts/"pirat", eller utrustning som är mer än ett decennium gammalt, så finns det nog i en del fall en risk att inte allt kommer att fungera.

Det bästa är självklart att man kollar upp officiella uppgifter om kompabilitet innan man köper in nya kamerahus, och speciellt är det extra viktigt när det gäller helt nya system/fattningar.

Tips för TS och andra (vet att du har väldigt bra koll) är att läsa kameratillverkarens listor över kompabilitet, men ibland så tillhandahåller även tredjepartare (som tex. Sigma och Tamron) liknande listor gällande vilka system/kamerahus som deras objektiv stödjer.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jo, tillräckligt gamla komponenter som tex. objektiv och blixtar, utvecklas ju och förändras ju ibland även de inom samma tillverkare och gränssnitt/fattning.

Det finns ju aldrig några garantier om att full kompabilitet skall vara i evighet.

Däremot, har man hyfsat nya saker (säg prylar som konstruerats under de senaste 10 åren) och håller sig till endast original, så är nog sannolikheten hyfsat hög att det normalt skall fungera bra.

Med tredjeparts/"pirat", eller utrustning som är mer än ett decennium gammalt, så finns det nog i en del fall en risk att inte allt kommer att fungera.

Det bästa är självklart att man kollar upp officiella uppgifter om kompabilitet innan man köper in nya kamerahus, och speciellt är det extra viktigt när det gäller helt nya system/fattningar.

Tips för TS och andra (vet att du har väldigt bra koll) är att läsa kameratillverkarens listor över kompabilitet, men ibland så tillhandahåller även tredjepartare (som tex. Sigma och Tamron) liknande listor gällande vilka system/kamerahus som deras objektiv stödjer.
Fast håller vi oss till inom ett decennium finns ju alla förutsättningar för att mjukvaruuppdateringar via USB för nyare Sigma och Tamron kommer hålla dessa funktionsdugliga på kameror inom den perioden (även om man först kan vara säker efteråt).

Fast jag kan hålla med om att Nikon förefaller vara hårdast drabbat av kompatibiltet på senare tid.
 

martinot

Aktiv medlem
Fast håller vi oss till inom ett decennium finns ju alla förutsättningar för att mjukvaruuppdateringar via USB för nyare Sigma och Tamron kommer hålla dessa funktionsdugliga på kameror inom den perioden (även om man först kan vara säker efteråt).
Nu har jag själv inte ännu investerat i något nytt Z-system, men även om det är mycket möjligt att mina tredjepartsobjektiv (Tamron 2,8-zoomar, från både G1-serien och G2-serien) kommer stödjas med mjukvaruuppgraderingar, så är det inte något jag räknar med till 100%, utan ser det isf. bara som en ren extra bonus.

Gällande mina Nikkor-objektiv, som alla är ifrån det senaste decenniet och av modernt snitt, så skulle jag däremot bli ganska upprörd och irriterad om de inte fungerade, eller om Nikon inte tog på sig ansvaret att lösa det på något sätt.
 
ANNONS