Annons

Hur använda perspektiv-korrigering för Zoom-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Plåtvald

Medlem
Alla mina objektiv (hittills) är primes, och det gör det bl.a. lätt att använda Photoshops "Lens Correction" till att avlägsna objektivets perspektivförvrängning. Man bara väljer det objektiv och den body man använt och trycker på 'Utför' typ.

Men på zoom-objektiv så blir väl perspektivförvrängningen annorlunda beroende på hur mycket man zoomar in eller ut - om jag förstår saker rätt(?). I Photoshops Lens Correction-verktyg så kan man välja objektiv som är zoomobjektiv, men man kan inte ställa in vilken zoom-inställning som objektivet stod på när bilden togs. Och om man inte kan ställa in det, så borde ju inte Photoshops Lens Correction kunna utföra en perspektiv-återställning som är perfekt överensstämmande med perspektivförvrängningen?

Hur gör man för mest exakt återställning av zoom-objektivs förvrängning?
Lagras kanske zoom-objektivs inställning i EXIF?
Finns det kanske andra verktyg eller plugins som är bättre på att avlägsna objektiv-perspektiv?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag har skapat objektivkorrigeringsprofiler för några av mina objektiv och för Lensfun. Man kan förstås göra en profil för varje millimeter brännvidd, men det tar tid. Skillnaden det gör jämfört med att ta ett fåtal innebär att det inte är värt mödan, om man nu inte eftersträvar perfektion och kan ägna en halvdag per objektiv. Du kan ögna igenom denna databas från Lensfun över Canon och dess objektiv https://github.com/lensfun/lensfun/blob/master/data/db/slr-canon.xml

Spana in Canon EF 24-105mm f/4L IS USM och det jobb man lagt ned på den.

Jag fick onda ögat efter mig och snack om att jag planerade inbrott av en anställd hos Biltema när jag fotograferade Biltemas fönster i jakt på bilder till objektivkorrigering. För 24 mm är det inte det lättaste att hitta bra motiv som lämpar sig.

För kurs i hur objektivkorrigering skapas för Lensfun, se länk https://discuss.pixls.us/t/create-lens-calibration-data-for-lensfun/9848


Adobe ska ha något motsvarande. Här en länk från 2013 https://blogs.adobe.com/jkost/2013/09/create-your-own-lens-profiles.html
 
Senast ändrad:

Erik X

Aktiv medlem
DxO Photolab läser ut zoom-brännvidd ur exif och fixar all korrigering automatiskt, har aldrig reflekterat över problemet :-D
 

PMD

Aktiv medlem
Perspektiv beror enbart på motivavstånd och kameravinkel, så t.ex. störtande linjer bör gå bra att räta upp med samma metod oavsett vilken objektiv man har använt.
 

Erik X

Aktiv medlem
Jag tänkte på pincushion och barrel distorsion, perspektiv måste man väl alltid fixa manuellt.. kameran kan ju inte veta min position relativt motivet? :-D
 

PeterWem

Aktiv medlem
Detta är väl automatiskt? LR läser av EXIF och sätter korrekt korrigering automatiskt.

/Stefan
Precis som Lensfun. Adobe har för Canon EF 24-105/4L IS följande brännvidder som korrigeras:


  • 24
  • 28
  • 35
  • 50
  • 70
  • 105
Profilerna för Adobe lagras som LCP-filer och kan extraheras ur Adobe DNG Converter och därefter utläsas med exempelvis Wordpad. För 24-105/4L IS har Canon EOS 1Ds III använts, men profilen kan tillämpas på alla andra kameror med samma sensorstorlek eller mindre.
 
ANNONS