Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att överleva som frilans

Produkter
(logga in för att koppla)

adamhaglund

Aktiv medlem
Jag har varit frilans sedan 2003, och drivit byrå sedan 2010. Från och med idag skriver jag en serie inlägg på min blogg på temat "Att överleva som frilans".

Utdrag ur första inlägget:

"Det återkommande rådet [till kämpande frilansar] är: 'Bit ihop, jobba hårt och hoppas att det löser sig'.
Jag säger: Att hoppas är en dålig affärsidé."

Den som är intresserad kan läsa mer på www.adamhaglund.se/blogg. Låt mig veta vad ni tycker!

Adam Haglund
fotograf och grundare av Fotobyrån Apelöga i Malmö
 

gunnargren

Aktiv medlem
Mycket intressant, speciellt för mig som frilansar på sidan om mitt vanliga jobb ,men med målet att inom 3 år jobba heltid som fotograf. Har lagt till bloggen i feedly.
 

Timo Peter Grönlund

Aktiv medlem
Jag kommer att följa

Härlig stämning i dina inlägg.

Gillar speciellt inlägget från 5 maj:

I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work...

Misslyckande är en förutsättning för att kunna lyckas.

Så sant, så sant.

Jag kommer att följa resten, tack och lycka till!
 

Sladdfantomen

Aktiv medlem
Riktigt bra blogg, jag kommer rekommendera den till mina kompisar & självklart så kommer jag följa dig i fortsättningen!! =)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Här är nu ett inlägg om den första strategin för att lyckas som frilans: http://www.adamhaglund.se/2014/05/frilansstrategi-1-ta-betalt-for-varde-inte-kostnad/
Jag håller med om att utvecklingen går mer mot fast pris. Det blir lättare för kunden att budgetera och känns tryggare. Samtidigt utgår ändå prissättningen ofta från någon form av tidsuppskattning. Ibland finns det en viss budget att utgå ifrån.

När det gäller värde så tänker jag att jag alltid ska ge lite mer än vad kunden förväntar sig. Det gör att de behåller mig som fotograf och rekommenderar mig till andra. Det konceptet har fungerar väldigt väl för mig.
 

adamhaglund

Aktiv medlem
Jag håller med om att utvecklingen går mer mot fast pris. Det blir lättare för kunden att budgetera och känns tryggare. Samtidigt utgår ändå prissättningen ofta från någon form av tidsuppskattning. Ibland finns det en viss budget att utgå ifrån.
Håller med. Tanken att räkna arvode utifrån tid sitter djupt rotad i oss. Men det finns mycket att vinna på att komma bort från den tanken, både för uppdragsgivare och frilansare.

Till exempel: Säg att du för en kunds räkning jobbar fram ett nytt coolt filter som du applicerar på kundens bilder. Kunden älskar filtret, och du kan fakturera fyra extra timmar för jobbet.
Ponera sedan att en annan av dina kunder ser detta nya bildmanér och vill att du gör samma sak för dem. Den här gången slänger du ihop det på fem minuter, eftersom du redan har grunden klar. Ska du då fakturera för bara de 5 minutrarna, eller ska den nya kunden betala lika mycket som den första kunden?
Om du tar betalt för värdet ska båda kunderna betala samma (vilket du tjänar på).
Om du tar betalt för din tid så ska den andra kunden få jobbet billigare (vilket känns orättvist mot första kunden).



När det gäller värde så tänker jag att jag alltid ska ge lite mer än vad kunden förväntar sig. Det gör att de behåller mig som fotograf och rekommenderar mig till andra. Det konceptet har fungerar väldigt väl för mig.
Sant, överleverans är alltid en bra strategi. Och man kan sätta en prislapp på överleveransen om man tar betalt per bild - om kunden är extra nöjd köper de fler bilder, och du får bättre betalt.
 

adamhaglund

Aktiv medlem
Härlig stämning i dina inlägg.

Gillar speciellt inlägget från 5 maj:

I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work...

Misslyckande är en förutsättning för att kunna lyckas.

Så sant, så sant.

Jag kommer att följa resten, tack och lycka till!
Kul att du hänger på! Kom gärna med feedback längs vägen, jag tar gärna emot kritik alla dess former. :)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag tänker i liknande banor.

Det är svårt att höja sina priser mer än normal indexjustering. Tanken att man kan ta lägra betalt för att man inte är fulltecknad fungerar inte när man börjar få en hel del uppdrag. Det fungerar inte att då plötsligt vilja höja priset rejält för sina gamla kunder.

Samma sak med att inte ta betalt för all tid man lägger ner. När man börjar bli fulltecknad så finns det inte längre någon tid att bjuda på.

Jag tror att många har en lägsta timtaxa, men det är smart att även ha ett lägsta totalarvode. Att ge lägsta timtaxa för ett kort 2 timmars-uppdrag innebär att man bokat upp åtminstona halva dagen för minimal förtjänst. Men ska inte heller glömma att det finns en viss mental och praktiskt förberedelse för alla jobb som man inte tar betalt för.
 

adamhaglund

Aktiv medlem
... Men ska inte heller glömma att det finns en viss mental och praktiskt förberedelse för alla jobb som man inte tar betalt för.
Håller helt med. Om man tar betalt per timme så kan man inte ta betalt för mental förberedelse. Där finns alltså ännu ett argument för att ta betalt per bild istället per timme (eftersom den mentala förberedelserna gör att man tar fler bra bilder => kunden köper fler bilder => man får mer betalt)
:)
 

afe

Aktiv medlem
Ännu svårare att få betalt för den mentala tid man måste lägga på eventuellt kundstrul efter fotograferingen ;)
 

adamhaglund

Aktiv medlem
Ännu svårare att få betalt för den mentala tid man måste lägga på eventuellt kundstrul efter fotograferingen ;)
Ja, det där är lurigt!
Man får se det som att om man löser kundens problem (vilket är orsaken till struligheten) så får man en nöjd kund, som ger en ett gott renome. Och som säkert återkommer.
Dessutom, kundstrulighet brukar bero på att man själv missat någonstans i kommunikationen. Varje negativ feedback från en kund är ett utmärkt tillfälle att se över sitt arbetssätt. Vad finns det som man hade kunnat göra annorlunda för att undvika det här kundstrulet?
(Visst, ibland landar det i att det är helt kundens fel, och då får man göra slut med kunden. Men oftast finns det saker man själv kan förbättra.)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
En fyrfältare ger ju alltid mer akademisk cred :)

Helt inne på din linje. Jag brukar säga att jag inte behöver marknadsföra mig för att fylla min tid, men att jag kan behöva marknadsföra mig för att styra vilka kunder jag vill ha. Och det kan ju vara för att göra fler välbetalda eller utvecklande uppdrag.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Förslag på bloggpost.

Gillar verkligen det du skriver Adam!

Personligen stöter jag rätt ofta på personer (mestadels unga).
Som "drömmer" om att bli fotografer. Funderar på att starta eget som "frilans".

Allt för många av dessa har en högst naiv syn på branschen och vad som krävs för att lyckas.
I princip har inte en enda av dessa funderat i banorna kring att göra en ordentlig affärsplan.
Jag undrar om de ens vet var det innebär!?

Kanske skulle du kunna skriva några goda ord på vägen?
Tror det skulle kunna göra rätt stor nytta.

Det närmaste jag har sett på området.
Är från Robert Seale. (Välkänd och framgångsrik porträttfotograf i USA).
Som har skrivit en bloggpost om ämnet. På Engelska. Och med utgångspunkt från förhållandena i USA.

http://www.robertsealeblog.com/the-definitive-guide-to-starting-a-successful-photography-business/
 

adamhaglund

Aktiv medlem
Gillar verkligen det du skriver Adam!

Personligen stöter jag rätt ofta på personer (mestadels unga).
Som "drömmer" om att bli fotografer. Funderar på att starta eget som "frilans".

Allt för många av dessa har en högst naiv syn på branschen och vad som krävs för att lyckas.
I princip har inte en enda av dessa funderat i banorna kring att göra en ordentlig affärsplan.
Jag undrar om de ens vet var det innebär!?

Kanske skulle du kunna skriva några goda ord på vägen?
Tror det skulle kunna göra rätt stor nytta.

Det närmaste jag har sett på området.
Är från Robert Seale. (Välkänd och framgångsrik porträttfotograf i USA).
Som har skrivit en bloggpost om ämnet. På Engelska. Och med utgångspunkt från förhållandena i USA.

http://www.robertsealeblog.com/the-definitive-guide-to-starting-a-successful-photography-business/
Tack för feedback och input!
Vet inte om en affärsplan är direkt nödvändigt för en frilansare, men man bör ha funderat på hur man tänker sig att pengarna ska komma in. Och man bör ha räknat efter hur mycket man behöver för att gå runt. Många nya frilansare, som kommer direkt från CSN-finansiering, kan lätt räkna lite för lågt, är min erfarenhet.

Men hursomhelst. Den här bloggserien kunde ha haft rubriken "Saker jag önskar att jag visste för 15 år sedan". Det är sådant jag förvärvat längs vägen, och med vars verktyg mitt företagande har fungerat allt bättre. Kanske blir det en bok av detta framöver.
 
ANNONS