Annons

Nekas fota på byggarbetsplats på egen tomt

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Vi är mitt uppe i att bygga hus via totalentreprenad. Vi har satt upp en time lapse kamera i ett träd för att försöka fånga hela byggprocessen över ett halvårs tid ungefär. Nu till kruxet, byggentreprenören ställer sig negativt till att ha en kamera på tomten, även om den filmar vidvinkel och med 1-5 min mellan korten. Kan någon verkligen hindra oss, enligt lag, att sätta upp en kamera på vår egen tomt som fotar det som pågår där, oavsett om det är en byggarbetsplats eller inte? Och kan man verkligen ”claima” hela tomten ~3300m2) som byggarbetsplats? Vad gäller egentligen för regler och lagar för att kunna hävda att platsen är belagd med fotograferingsförbud?

/J
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Har inget svar, men det låter som om byggmästaren vill se till att det inte finns bevis om de gör nåt fel som senare dyker upp i framtiden.

/Stefan
 

cango

Avslutat medlemskap
tycker mer det faller under "videoövervakning" , och dess regler, än att byggmästaren skulle vilja skydda ditt arsele. Kanske det är så, kanske inte. Gillar inte att man tror det värsta om folk innan man har fog för det.
 
Nu är det ju inte video som spelas in utan stillbilder med lång tid mellan bilderna. Går väl knappast att jämföra med video?
 
Kameran (brinno TLC130) fotar ju rätt wide så det är rätt svårt att inte få med nånting av omkringliggande terräng (tomter, väg etc) såvida man inte riktar den rakt ner i backen, men det blir ju inte så bra. Och dennfotar ju, inte filmar. Klassa det ändå som en övervakningskamera?

Byggarna är ju i förlängningen anställda av oss då det handlar om totalentreprenad, hänger dock inte med på vad det skulle ha för inverkan?
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Nu vet jag inte om du behöver tillstånd från någon myndighet, det är inte omöjligt, men den enklaste lösningen borde vara att helt enkelt flytta kameran, och säga till byggmästaren att du tagit ner den. Om du dessutom har två likadana kameror så kan du visa upp den ena av dem när du meddelar detta, så lär byggmästaren tro dig.
 
Jag gillar hur du tänker, Uffe 😂

Tyvärr har jag bara en, och med väderskyddshöljet och batteripacket är den i storleksklass med en Canon 1D, så ingen go-pro precis som man gömmer i en snusdosa.
 

Måns H

Aktiv medlem
Förstår byggarna

Helt bortsett från eventuella regler så förstår jag byggarna. Jag skulle inte vilja bli plåtad av en automatisk kamera vare sig video eller bild då och då.

I ditt läge skulle jag prioritera en bra relation till byggarna framför den dokumentationen.

Om du förklarar att du väldigt gärna vill ha några bilder som minne av bygget så borde det vara framkomligt att be dom ställa upp på bild emellanåt.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
En teknisk lösning på problemet, om det nu är så att byggarbetarna inte vill vara identifierbara är att använda en lång slutartid för varje bild: då kommer ingen att vara skarp nog för att vara identifierbar, och man kan ändå se vad som händer med huset.

Detta förutsätter dock att kameran kan ställas in att blända ner och använda en lång slutartid. Om det inte går så kanske man kan sätta några gråfilter framför objektivet, så att kameran tvingas använda en längre slutartid ändå.
 

x-country

Aktiv medlem
Byggarna är ju i förlängningen anställda av oss då det handlar om totalentreprenad, hänger dock inte med på vad det skulle ha för inverkan?
Byggnadsarbetarna är inte anställda av er om det inte är ditt företag som har entreprenaden eller en del i den.

Som privatperson (konsument) så är det konsumentköplagen som gäller. I ABS 09 finns t ex skrivet vad som gäller om du vill besöka arbetsplatsen. Men inget om fotografering eller filmning.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]Kan någon verkligen hindra oss, enligt lag, att sätta upp en kamera på vår egen tomt som fotar det som pågår där, oavsett om det är en byggarbetsplats eller inte? [...]
Just att det är en plats där personer utför sitt arbete - en arbetsplats - kanske är den avgörande faktorn.
Ämnet har berörts i denna tråd: https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=165616

Läs även om kameraövervakning och ditt ansvar att göra en ”intresseavvägning”.:
https://www.datainspektionen.se/lagar--regler/kameraovervakningslagen/

Du som byggherre ansvarar för arbetarnas arbetsmiljö såvida du inte skriftligen avtalat ned totalentreprenör om att denne har detta ansvar: http://www.bekon.lth.se/fileadmin/byggnadsekonomi/VBEN01_Byggherrens_ansvar_foer_arbetsmiljoe.pdf.
Kameraövervakning är väl en del av arbetsmiljön?
 

Visom

Aktiv medlem
Intressant fråga. Normalt är det fritt fram att sätta upp egna kameror på egen tomt utan att behöva tillstånd. Men en del av det kriteriet är ju att allmänheten inte har tillträde dit. Vad händer då om delar av tomten är en byggarbetsplats? Är tomten fortfarande av privat karaktär?

Filmar/fotar du utanför tomten finns det nog inga undantag, där får du svårt att hitta kryphål.

Tycker att långa exponeringstider lär som ett bra förslag. Byggnader och annat som är stilla i några sekunder blir skarpt, annat suddas ut...

Själv hade jag prioriterat en god relation, jag skulle inte vilja ha någon som tycker illa om mig till att renovera mitt hus.
 

x-country

Aktiv medlem
Du som byggherre ansvarar för arbetarnas arbetsmiljö såvida du inte skriftligen avtalat ned totalentreprenör om att denne har detta ansvar
Nej det är tvärtom. När privatpersoner beställer ett byggnadsarbete som en total- eller generalentreprenör gäller särskilda regler enligt konsument*tjänstlagen. Det innebär att byggherrens arbetsmilj*öansvar automatiskt övertas av den entreprenör som gör arbetet, om inte annat finns avtalat. Det krävs inget skriftligt avtal, utan bara att entreprenören kan anses som självständig.

Detta finns bra beskrivet på Arbetsmiljöverkets webbplats: https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/publikationer/broschyrer/arbetsmiljoansvaret-vid-villabyggen-adi617-broschyr/
 

iSolen.se

Guest
Intressant fråga. Normalt är det fritt fram att sätta upp egna kameror på egen tomt utan att behöva tillstånd. Men en del av det kriteriet är ju att allmänheten inte har tillträde dit. Vad händer då om delar av tomten är en byggarbetsplats? Är tomten fortfarande av privat karaktär?
Byggjobbarna är inte allmänheten, de är är där för att besöka just dig och göra just ditt jobb.

Filmar/fotar du utanför tomten finns det nog inga undantag, där får du svårt att hitta kryphål.
Det får man inte, kamerorna måste riktas så att allmänheten inte kan övervakas.

Tycker att långa exponeringstider lär som ett bra förslag. Byggnader och annat som är stilla i några sekunder blir skarpt, annat suddas ut...
Bra idé, men inte nödvändigt. Det är dock trevligt mot byggjobbarna att de inte kan kännas igen eftersom det blivit diskusion. Om de är stilla länge vilket kan vara intressant att upptacka ;-)

Själv hade jag prioriterat en god relation, jag skulle inte vilja ha någon som tycker illa om mig till att renovera mitt hus.
Håller med men vänd på det, varför ska de ha åsikter om dina kameror på din tomt? Frågan borde inte kommit upp. Inte ska man behöva plocka ner övervakningskameror när man får hantverkare hem, det är orimligt.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Lägg fram det som att dom får ta del av filmen efteråt och kan ladda upp en 30sek time-lapse på sin webbsida? Själv skulle jag nappa direkt då det skulle vara otroligt snyggt på en hemsida.
 

tocar

Aktiv medlem
Idag så sitter det kameror på nästan 100% av alla större arbetsplatser för att beställaren vill följa byggprocessen. Det får inte filmas löpande utan måste vara en kort tid mellan varje bild. Enl ABT som styr regelverket på din arbetsplats, så har din entreprenör ett strikt arbetsmiljöansvar, men det gäller endast den ytan som han bygger på, du har ett kontrollansvar i form av en kvalitetsansvarig mot byggnadsnämnden. Entreprenören råder(arbetsmiljömässigt) inte över andra delar av din tomt än ytan som finns på ritningarna ni skrev kontrakt på . Du kan ju ha flera hus, swimmingpool, vägar ni använder gemensamt osv.., på din tomt gör du vad du vill, det är först om du sätter upp övervakning på honom inne i huset, som han kan neka.
Man får inte filma för facket menar att då kan du se hur mycket olika folk jobbar, tar rast, smiter i väg och köper dricka osv..att vi hamnar 30-40år tillbaka i tiden till stämpelklockan. Normalt är att alla VILL att bygget dokumenteras digitalt. Du har nog en halvskum entreprenör.
 
ANNONS