Annons

Spegellöst för vintage/adaptrar!

Produkter
(logga in för att koppla)

MVPernula

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag är kluven.
Har fått världens kick av tanken av att kunna ta bilder med alla mina gamla objektiv.
Fattar inte hur jag kan ha missat det, HUR!?

Skulle jag vetat det för ett halvår sedan hade jag köpt en begagnad A7r istället för min D800.
Nu söker jag efter någon som kan tänka sig ett systembyte eller lösa det med en billigare metod.

Söka efter villig att byta med kan ni inte hjälpa mig med.. men när det kommer till ett billigare alternativ-
Där kan jag behöva assistans.
Just nu har jag läst runt en del, tidigare var Sony Nex-5 ett superalternativ när man ville fotografera med sina äldre gluggar, men det var som sagt ett år sedan och den spegellösa marknaden har blommat en del sedan 2014.

För tillfället kollar jag på en Fujifilm XM-1. APS-c sensor, basic grejer, inte så dyr. Sounds nice!
Kollar även på de lite äldre, men ändå senare än Nex-5, från Sony! A5000 har också ganska rimliga priser för bara husen.

Vad säger alla? Har jag redan hittat det bästa eller har jag gjort en tokmiss?
Självklart är full frame det bästa om man vill använda gluggar från 35mm filmtiden, men cash is king och jag har inte pengar att lägga på ett A7 eller likvärdigt system bara sådär.

Tack!
 

lonian

Aktiv medlem
Beroende på vilka objektiv du tänkt använda på vilka adaptrar så förvänta dig kanske inte raketsnabb autofokus. Men är de manuella är det väl inga problem.
 

Olof R

Aktiv medlem
Gör gärna en närmare undersökning om dina gamla objektiv. Det kan vara så lyckligt att en del av dom går att använda på din D800 med adapter.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
...
Just nu har jag läst runt en del, tidigare var Sony Nex-5 ett superalternativ när man ville fotografera med sina äldre gluggar, men det var som sagt ett år sedan och den spegellösa marknaden har blommat en del sedan 2014.

För tillfället kollar jag på en Fujifilm XM-1. APS-c sensor, basic grejer, inte så dyr. Sounds nice!
Kollar även på de lite äldre, men ändå senare än Nex-5, från Sony! A5000 har också ganska rimliga priser för bara husen.

Vad säger alla? Har jag redan hittat det bästa eller har jag gjort en tokmiss?
Självklart är full frame det bästa om man vill använda gluggar från 35mm filmtiden, men cash is king och jag har inte pengar att lägga på ett A7 eller likvärdigt system bara sådär.

Tack!
Om du nu gillar vintagegluggar så är det synd att begränsa den mot en APS-C sensor då objektiven faktskt är byggda för FF. Så för bästa upplevelse och eftersom cash is king så finns ju en hel del billiga begagnade A7:eek:r på marknaden.

/Stefan
 

MVPernula

Aktiv medlem
Gör gärna en närmare undersökning om dina gamla objektiv. Det kan vara så lyckligt att en del av dom går att använda på din D800 med adapter.
Redan kollat om det vid ett annat tillfälle. I första hand är jag ute efter M42 gluggar, och kort sagt har jag fått höra "not worth it" överallt.
 

MVPernula

Aktiv medlem
Om du nu gillar vintagegluggar så är det synd att begränsa den mot en APS-C sensor då objektiven faktskt är byggda för FF. Så för bästa upplevelse och eftersom cash is king så finns ju en hel del billiga begagnade A7:eek:r på marknaden.

/Stefan
Ja du har ju helt rätt, inte att de skulle funka dåligt men pengar för en A7 finns inte. Ser ingen komma under 4000kr, och bara det är tyvärr en budgetkross.
 

SallyIV

Aktiv medlem
M1 är ett trevligt hus. I princip en X-T1 utan sökare, men med vissa funktioner bortplockade men ändå flera nivåer över en tittatryck. Bildkvalitet är lika T1, så för det priset du betalar och husets storlek är det en laddad sak.

Att köra manuellt fokus är inte lika lätt som med T (eller E), focus peaking (kontrastfärg på motivkanter) är inte helt 100.
Jag gillar den oerhört, kör den som filmkamera med Canon FD 24/2,8 eller Pentacon 29/2,8 eller för foto Samyang 12/2,8 Fujinon 27/2,8..

Köp en beg och prova.

-J!
 

MVPernula

Aktiv medlem
M1 är ett trevligt hus. I princip en X-T1 utan sökare, men med vissa funktioner bortplockade men ändå flera nivåer över en tittatryck. Bildkvalitet är lika T1, så för det priset du betalar och husets storlek är det en laddad sak.

Att köra manuellt fokus är inte lika lätt som med T (eller E), focus peaking (kontrastfärg på motivkanter) är inte helt 100.
Jag gillar den oerhört, kör den som filmkamera med Canon FD 24/2,8 eller Pentacon 29/2,8 eller för foto Samyang 12/2,8 Fujinon 27/2,8..

Köp en beg och prova.

-J!
Alright, det var kul att höra!
Har någon som säljer sin XM-1 för tusenlappen inkl. frakt, så det är inte en dålig deal.
Var mest osäker av ren okunskap, men du kör lite vintage gluggar med samma modell? :)
 

SallyIV

Aktiv medlem
Ja, jag kör ett otal M42, Canon Fd och USSR M39 (ej samma registeravstånd som Leica's M39).

Vad gäller APS-C och FF och brusnivå, skärpa mm så räcker APS-C till A2 utan problem.
Skillnaden är ju att brännvidden, (eller bildvinkel) med APS-C blir 1,5 större (Canon ca 1,6), dvs 24mm är lika 36mm FF.

Med M1 för en 1 000 kan du skaffa ett 27/2,8 eller 18/2,0 för en 2 500 - 3 000:- och har då ett bra startpaket in i Fuji-världen. T1 är dock snabbare i AF.

-J!
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Det inte alla är medvetna om är att förutom inverkan på bildvinkeln påverkas även bländaren, skärpedjup, bokeh, mängden ljus sensorn får och sensorbrus pga crop-faktorn.

Säger inte något av detta är fel eller rätt eftersom fakta brukar vara neutralt.
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Jag har en gammal Sony A5000 jag inte använder längre som jag funderat på att sälja. Hade den ett tag med adapter för o köra gamla Nikkor objektiv på den. Fungerar utmärkt. Enda nackdelen är att den saknar en sökare annars är sensorn förvånansvärt bra och den har många bra funktioner som peaking och zebra eller focus magnificafion, vilket gör den utmärkt att använda med gamla manuella objektiv för att få fokus rätt.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Äldre objektiv för systemkameror är ju inte gjorda för att passa bildvinkeln på APS-C varför det är svårare att få vidvinkel. Dessutom är upplösningen per kvadrat mm lägre än moderna APS-C objektiv. Jag skulle föreslå en beg Sony A7 för ca 4500kr. Den har fördelen av att kunna använda en elektronisk första ridå för att minska vibrationer som annars förekommer hos bl a A7r.
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Äldre objektiv för systemkameror är ju inte gjorda för att passa bildvinkeln på APS-C varför det är svårare att få vidvinkel. Dessutom är upplösningen per kvadrat mm lägre än moderna APS-C objektiv. Jag skulle föreslå en beg Sony A7 för ca 4500kr. Den har fördelen av att kunna använda en elektronisk första ridå för att minska vibrationer som annars förekommer hos bl a A7r.
Några tester:
https://phillipreeve.net/blog/lenses/

Några testbilder:
https://www.fredmiranda.com/forum/topic/1255248/0

Pro som plåtar MF:
https://www.youtube.com/watch?v=te2mWC7vpXw&t=1890s
 

MVPernula

Aktiv medlem
Äldre objektiv för systemkameror är ju inte gjorda för att passa bildvinkeln på APS-C varför det är svårare att få vidvinkel. Dessutom är upplösningen per kvadrat mm lägre än moderna APS-C objektiv. Jag skulle föreslå en beg Sony A7 för ca 4500kr. Den har fördelen av att kunna använda en elektronisk första ridå för att minska vibrationer som annars förekommer hos bl a A7r.
Vintage glas för 35mm film på en APS-c skulle alltså inte fungera på samma sätt som ex. ett FX objektiv gör på en DX kamera? Det är väl samma matte ungefär?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag som kan alldeles för lite om vintageglas spekulerar i att man gillar defekterna som dessa objektiv har. Använder man bara mittendelen så går ju helhetsintrycket förlorat skulle jag tro.

/Stefan
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Vintage glas för 35mm film på en APS-c skulle alltså inte fungera på samma sätt som ex. ett FX objektiv gör på en DX kamera? Det är väl samma matte ungefär?
Det är samma situation. Men man ändrar bildvinkeln och flera av dessa äldre objektiv når inte moderna i sin maximala upplösningsförmåga. Däremot har de ofta enklare konstruktion optiskt som ger en annan kraktär än dagens välkorrigerade objektiv. Därför skulle jag påstå att en FF kamera är en mer naturlig partner till dessa FF objektiv.
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Jag som kan alldeles för lite om vintageglas spekulerar i att man gillar defekterna som dessa objektiv har. Använder man bara mittendelen så går ju helhetsintrycket förlorat skulle jag tro.

/Stefan
Att spekulera är poppis hos alltför många här på Fotosidan. Somliga objektiv har defekter, nya som gamla, varav en del är eftertraktade men de allra flesta, nya som gamla, fungerar normalt med mycket små optiska defekter.

Många, som testat gammelgluggar gillar den "klassiska stilen" med den ofta speciella karaktären och attityden som: färgåtergivning, bokeh, 3D pop, mikrokontrast etc..

Den som "använder bara mittdelen så att helhetsintrycket går förlorat" har antingen beskurit för hårt eller missat använda ett mer vidvinkligt objektiv. Men det har ju inget att göra med åldern på gluggen, snarare på den bakom kameran.
 

afe

Aktiv medlem
Att spekulera är poppis hos alltför många här på Fotosidan. Somliga objektiv har defekter, nya som gamla, varav en del är eftertraktade men de allra flesta, nya som gamla, fungerar normalt med mycket små optiska defekter.

Många, som testat gammelgluggar, gillar den "klassiska stilen" med den ofta speciella karaktären och attityden som: färgåtergivning, bokeh, 3D pop, mikrokontrast etc..
Precis, och då är det ju inte så lyckat med en beskuren bild som tar bort en del av den "klassiska stilen".
 
ANNONS