Annons

Resedagbok i print, vem gör en sådan?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag skulle vilja skriva ut mina resedagböcker i hygglig kvalitet, som en liten (ev häftad) bok. Den bör bli ca 20 sidor med mestadels text, men jag tänker mig någon, ev ett par, bild per sida. Vem gör sådant, och vilken typ av produkt ska jag leta efter?

Texten är alltså huvudsaken, men bilderna som illustrerar bör ändå ha kvalitet bättre än det jag kan printa själv med färglaser.

Per.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
kvalitet

Jag skulle vilja skriva ut mina resedagböcker i hygglig kvalitet, som en liten (ev häftad) bok. Den bör bli ca 20 sidor med mestadels text, men jag tänker mig någon, ev ett par, bild per sida. Vem gör sådant, och vilken typ av produkt ska jag leta efter?

Texten är alltså huvudsaken, men bilderna som illustrerar bör ändå ha kvalitet bättre än det jag kan printa själv med färglaser.

Per.
Det beror ju på i vilken upplaga du ska trycka ut det. Ska du trycka upp en eller tre så skulle jag gå på crimson. Ska du trycka upp i 50-100 ex skulle jag gå till närmaste digitaltryckeri. Jag tryckte upp en kalender (i spiralpärm) 200 ex för ca 10 år sedan och kvalitén blev superb. Gjordes enbart i "Word" (givetvis bildbehandling och uppskärpning i Photoshop på bilderna innan) men även bilderna blev mer än OK.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ladda ner och kolla

Ja, min också, men vilken av deras produkter passar denna uppgift? Jag ser bara fotoböcker för enbart bilder. Behöver jag göra jpegga texten?

Det gäller bara ett enstaka ex, om inte någon vän blir imponerad av vill ha ett också., men det har jag svårt att tro!

Per
Ladda ner deras frontbook-program och testa. Skulle tro att det går bra att skriva i en ortdbehandlare (typ ms Word) och sedan klistra in texten stavningskontrollerad och klar. Kanske har de dessa funktioner i programmet?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Crimson
Blurb
Fuji
cewe
fotoklok
önskefoto
photobox
vistaprint (fladdrade förbi en rabbat på 40% just nu, det är inte ovanligt att siter har sådana)

Det finns hur många sådana tjänster som helst. Tror att tom ICA har en på ngt sätt.

Collage har en kul grej, en fotofilt. trycks i spanien.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Crimson
Blurb
Fuji
cewe
fotoklok
önskefoto
photobox
vistaprint (fladdrade förbi en rabbat på 40% just nu, det är inte ovanligt att siter har sådana)

Det finns hur många sådana tjänster som helst. Tror att tom ICA har en på ngt sätt.

Collage har en kul grej, en fotofilt. trycks i spanien.
Klarar dessa att blanda långa texter med bilder i en bok, alltså?

Per.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
För att få de bästa, detaljrikaste bilderna utan flimrande tryckpunkter lämpar sig ett bok eller fotoalbum på FotoInsight med äkta fotopapper för landskaps- och natur fotografi. För att undvika speglingar och alltför uppseendeväckande färger bör en matt finish väljas.
Du får faktiskt ursäkta Jag har sålt papper runt om i världen i halva mitt liv. Några flimrande punkter har jag aldrig hört någon klaga på.
Att gammaldags fotopapper skulle vara bättre än en modern press eller inkjet är helt fel.
En inkjet print har en livslängd på mer än 200 år. En gjord med fotografiskt papper cirka 60 år.En fotobok ligger nära en inkjet i livslängd. Tittar vi på bästa möjliga tryck är det igen Injkjet som vinner
 

idangave

Ny medlem
Du får faktiskt ursäkta Jag har sålt papper runt om i världen i halva mitt liv. Några flimrande punkter har jag aldrig hört någon klaga på.
Att gammaldags fotopapper skulle vara bättre än en modern press eller inkjet är helt fel.
En inkjet print har en livslängd på mer än 200 år. En gjord med fotografiskt papper cirka 60 år.En fotobok ligger nära en inkjet i livslängd. Tittar vi på bästa möjliga tryck är det igen Injkjet som vinner
Matt inkjet print är perfekt för fotobok med högupplösta bilder och tekst.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag går själv och funderar på att göra något av mina portfolios jag har. Hittills jag inte kommit längre än att lägga upp mina reseberättelser/reportage från min backpackertid (mellan 1971-1986) i form av bloggar (bakgrund i text) och portfolios (bilderna) här på FS. FS portfolios tycker jag inte passat mig riktigt för textbakgrunderna då de formaterar texterna lite märkligt och dessutom är det rätt buggigt fortfarande (texterna blir nu dubbla ibland och bildrenderingen bandar tyvärr ofta). Får nog lyfta det med FS-folket.

https://www.fotosidan.se/blogs/stenisfotoblogg/index.htm

http://www.sten-ake-sandh.fotosidan.se/portfolios.htm

Jag vet inte hur ni ser mina portfolios men för mig ser de ut som en mess texterna om jag inte går via minablogg (för då funkar det).

Det jag undrar är om någon kan ge några exempel på mallar som skulle kunna funka hos någon av dessa print providers ni givit exempel på. Helst vill man ju ha mallar som ger en viss möjlighet till improvisation om det nu är möjligt.

Huvudskälet till min fråga är att mina närmaste vill att jag gör reseböcker från mina resor till mina barnbarn.

Tack på förhand

Stenis
 
Senast redigerad av en moderator:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Grattis Stenis, snygga resor bilder!

Hur gör jag ett resedagbok i print? För tips och tricks om resealbum fotobok: https://iitm.be/semesteralbum
Tack för det inspelet med alla tips om hur man dels tar sig an sina bilder men också går vidare om man verkligen vill göra böcker av det man tycker är värt att bevara på det sättet. Det verkar som om detta med att göra egna "fotoböcker" vuxit starkt sedan jag lite trevande, för kanske fem år sedan, tog kontakt med de entreprenörer "i den branschen" som då var närvarande på det årets "Fotomässan". Jag antar att det bästa kanske är att lägga lite tid på att faktiskt testa några av de mallar som används av de mest välrenommerade aktörerna i branschen. "Learning by doing" är ju ofta det snabbaste sättet att komma till skott. Jag känner mig dock rätt splittrad då jag fortfarande har fullt upp med att digitalisera och efterbehandla mitt eget "kulturarv" som jag dragit på mig under över femtio års fotograferande.
 
ANNONS