Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan inte öppna Raw-filer.

Produkter
(logga in för att koppla)

mame

Ny medlem
Jag har en Canon 77D och en Mac OS X El captain (version 10.11.6).
Min dator vill varken öppna mina raw filer i "bilder" eller i Lightroom.
Behöver jag uppdatera min dator? Eller vad är det som gör att det inte funkar?
 

BeBest

Aktiv medlem
Jag har en Canon 77D och en Mac OS X El captain (version 10.11.6).
Min dator vill varken öppna mina raw filer i "bilder" eller i Lightroom.
Behöver jag uppdatera min dator? Eller vad är det som gör att det inte funkar?
Om du kan uppdatera datorn till 10.12 eller 10.13 så gör det! Det bör lösa problemet.

Om det inte går är din dator för gammal och då får du fundera på om du ska skaffa en spritt ny eller en nyare men begagnad. Alla datorer har har ett kompetensmaximum och når det därför att operativsystem och viktiga program utvecklas och kräver mer av hårdvaran. Din dator kanske har nått sin utvecklings ände men om den inte är där än så uppdatera!
 

mame

Ny medlem
Om du kan uppdatera datorn till 10.12 eller 10.13 så gör det! Det bör lösa problemet.

Om det inte går är din dator för gammal och då får du fundera på om du ska skaffa en spritt ny eller en nyare men begagnad. Alla datorer har har ett kompetensmaximum och når det därför att operativsystem och viktiga program utvecklas och kräver mer av hårdvaran. Din dator kanske har nått sin utvecklings ände men om den inte är där än så uppdatera!

Tack!
Håller på och uppdaterar till 10.13 nu. Håller tummarna!
 

iSolen.se

Guest
Om du kan uppdatera datorn till 10.12 eller 10.13 så gör det! Det bör lösa problemet.

Om det inte går är din dator för gammal och då får du fundera på om du ska skaffa en spritt ny eller en nyare men begagnad. Alla datorer har har ett kompetensmaximum och når det därför att operativsystem och viktiga program utvecklas och kräver mer av hårdvaran. Din dator kanske har nått sin utvecklings ände men om den inte är där än så uppdatera!
Rimligen räcker det med att uppdatera Lightroom.
 

Micke7406

Aktiv medlem
Om du kan uppdatera datorn till 10.12 eller 10.13 så gör det! Det bör lösa problemet.

Om det inte går är din dator för gammal och då får du fundera på om du ska skaffa en spritt ny eller en nyare men begagnad. Alla datorer har har ett kompetensmaximum och når det därför att operativsystem och viktiga program utvecklas och kräver mer av hårdvaran. Din dator kanske har nått sin utvecklings ände men om den inte är där än så uppdatera!
Eller så konverterar man filerna till DNG så är problemet löst och man behöver inte köpa en ny dator
 

iSolen.se

Guest
Eller så konverterar man filerna till DNG så är problemet löst och man behöver inte köpa en ny dator
Då missar du teknikutvecklingen när det kommer förbättrade RAW-konverterare för just din kamera och för just dina objektiv.

Tex jag konverterar just nu bilder från 2012 som blir bättre med automatik för både CNX och ACR/LR har förbättrats.
 
ANNONS