Annons

Sålt film och företaget klipper om filmen

Produkter
(logga in för att koppla)

Robfjallstrom

Ny medlem
Hur går jag tillväga om jag upptäcker att ett företag som jag producerat en film till, använder och klipper om filmen vid ett senare tillfälle? Kontaktar jag företaget i frågan och ber om ersättning eller fakturerar jag dom för materialet igen?

Vilka regler gäller?

Det var sålt som en film tillsammans med några fotografier.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Hur går jag tillväga om jag upptäcker att ett företag som jag producerat en film till, använder och klipper om filmen vid ett senare tillfälle? Kontaktar jag företaget i frågan och ber om ersättning eller fakturerar jag dom för materialet igen?

Vilka regler gäller?

Det var sålt som en film tillsammans med några fotografier.
Inget svar på din fråga, men om dom köpt filmen, får dom väl göra nästan vd om vill med den, eller ? Dvs, att (som i det här fallet) klippa om den efter eget tycke och smak, (kan jag tycka).

Men, jag reserverar mig för ev. felaktigheter, jag har haft fel förr och kommer att ha det igen.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Nej oftast så köper de räddigheter till att använda en film på ett besämt sätt eller tid. Dvs köper du rättigheterna till den att visas i Sverige ett år, så kostar det mera att visa den i Norge eller efter ett år. Nu var frågan omklippning och det beror lite på säg att du har en reklamspott som du har tilllåtelse att visa på en hemsida men du måste beskära den eller kanske fortkortad den så är det väl kanske okej men du måste såklart kolla först.

Men vad säger ditt kontrakt?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Vilka regler gäller?
I princip gäller ju upphovsrätten, dvs de bryter mot lagen om de klipper om din film. Men sen beror det ju på vad ni skrev i kontraktet och, i viss utsträckning, vad som anses vara "god sed" i den bransch det gäller.

Men om du anser att din upphovsrätt blivit kränkt, typ att den omklippta filmen är mycket sämre och därmed svärtar ner ditt rykte, kan du stoppa dem från att använda filmen och kräva skadestånd.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Vad är skrivet?

Hur går jag tillväga om jag upptäcker att ett företag som jag producerat en film till, använder och klipper om filmen vid ett senare tillfälle? Kontaktar jag företaget i frågan och ber om ersättning eller fakturerar jag dom för materialet igen?

Vilka regler gäller?

Det var sålt som en film tillsammans med några fotografier.
Vad kom ni överens om och vad skrev du på fakturan?
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Vad kom ni överens om och vad skrev du på fakturan?

Detta!

Som jag förstår det så kan du sälja delar av upphovsrätten till din kund (de delar kunden behöver för att få klippa i filmen), men det måste i så fall stå i avtalet mellan er. Om det inte står så behåller du upphovsrätten och kunden får inte klippa i filmen.
 

Robfjallstrom

Ny medlem
Detta!

Som jag förstår det så kan du sälja delar av upphovsrätten till din kund (de delar kunden behöver för att få klippa i filmen), men det måste i så fall stå i avtalet mellan er. Om det inte står så behåller du upphovsrätten och kunden får inte klippa i filmen.
Okej! Det är väl värt att kontakta företaget hur som helst. På fakturan står det bara "företagsfilm + foto". Och det är allt vi kommit överens om via mejlkontakt och möten. Vi har inte skrivit något enskilt kontrakt gällande materialet/den färdiga filmen.

Och nu har dom tagit delar ur filmen och gjort en "reklam" för hösten 2018 och lagt till text och ny musik.
 

iSolen.se

Guest
Okej! Det är väl värt att kontakta företaget hur som helst. På fakturan står det bara "företagsfilm + foto". Och det är allt vi kommit överens om via mejlkontakt och möten. Vi har inte skrivit något enskilt kontrakt gällande materialet/den färdiga filmen.

Och nu har dom tagit delar ur filmen och gjort en "reklam" för hösten 2018 och lagt till text och ny musik.
Du tror inte de trodde att de fick göra vad de ville med materialet eftersom du inte skrivit några begränsningar?

Hur ska du visa att de har gjort fel?
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Om inget avtal skrivits om några villkor eller förbehåll är det kundens egendom. Agera proffsigt och se möjligheten att de anlitar dig igen. De är ju alldeles tydligt nöjda med din film. Använd firman som köpt filmen och filmen som referenser för framtiden...
 

PMD

Aktiv medlem
Om inget avtal skrivits om några villkor eller förbehåll är det kundens egendom.
Om inget annat avtalats så gäller vanlig upphovsrätt.

Agera proffsigt och se möjligheten att de anlitar dig igen. De är ju alldeles tydligt nöjda med din film. Använd firman som köpt filmen och filmen som referenser för framtiden...
Ja, det är nog det bästa. Man lär inte få några fler uppdrag från den kunden om man bråkar.

I framtiden bör man också se till att vara noga med hur avtalet ser ut.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Hur går jag tillväga om jag upptäcker att ett företag som jag producerat en film till, använder och klipper om filmen vid ett senare tillfälle? Kontaktar jag företaget i frågan och ber om ersättning eller fakturerar jag dom för materialet igen?

Vilka regler gäller?

Det var sålt som en film tillsammans med några fotografier.
Jag tror att du har upphovsratten pa din sida. De far inte klippa i din film om ni inte kommit overens om det nar du salde filmen.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Om inget avtal skrivits om några villkor eller förbehåll är det kundens egendom. Agera proffsigt och se möjligheten att de anlitar dig igen. De är ju alldeles tydligt nöjda med din film. Använd firman som köpt filmen och filmen som referenser för framtiden...
Kan du visa pa vad du skriver? Varfor kravs villkor eller forbehall? Varfor galler inte upphovsratten? Man-gissning?
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Kan du visa pa vad du skriver? Varfor kravs villkor eller forbehall? Varfor galler inte upphovsratten? Man-gissning?
Visst, gå du in och tjafsa med din kund om du vill det, om att upphovsrätten den gäller. Men som jag redan sagt så gör inte ett proffs det. Om du ska jobba som proffs kan du inte in absurdum hålla på som en simpel oskolad amatör med dina sålda alster. Begriper man inte det ska man inte jobba som proffs.
 

martinot

Aktiv medlem
Visst, gå du in och tjafsa med din kund om du vill det, om att upphovsrätten den gäller. Men som jag redan sagt så gör inte ett proffs det. Om du ska jobba som proffs kan du inte in absurdum hålla på som en simpel oskolad amatör med dina sålda alster. Begriper man inte det ska man inte jobba som proffs.
Håller med om att man alltid skall ha en trevlig, tydlig och professionell kommunikation med sina kunder, men även om jag inte håller på med försäljning av foto/film (för mig är det rent nöje och fritidsintresse - tjänar bättre med pengar på annat) så måste man väl ibland på ett snyggt sätt kunna påpeka för sina kunder när de felaktigt använder ens produkter utan att betala och göra rätt för sig?

Skall man jobba professionellt (oavsett om foto/film eller helt annat) så behöver man kunna ta betalt - om man inte sysslar med välgörenhet.
 

iSolen.se

Guest
Håller med om att man alltid skall ha en trevlig, tydlig och professionell kommunikation med sina kunder, men även om jag inte håller på med försäljning av foto/film (för mig är det rent nöje och fritidsintresse - tjänar bättre med pengar på annat) så måste man väl ibland på ett snyggt sätt kunna påpeka för sina kunder när de felaktigt använder ens produkter utan att betala och göra rätt för sig?

Skall man jobba professionellt (oavsett om foto/film eller helt annat) så behöver man kunna ta betalt - om man inte sysslar med välgörenhet.
Om man inte skrivit vad köparen får använda bilderna till eller inte har man inte varit professionell. Såna grundläggande misstag blir snabbt jobbiga att hantera och köparen lär inte återkomma efter en runda med klagomål från fotografen.
 

PMD

Aktiv medlem
Håller med om att man alltid skall ha en trevlig, tydlig och professionell kommunikation med sina kunder, men även om jag inte håller på med försäljning av foto/film (för mig är det rent nöje och fritidsintresse - tjänar bättre med pengar på annat) så måste man väl ibland på ett snyggt sätt kunna påpeka för sina kunder när de felaktigt använder ens produkter utan att betala och göra rätt för sig?

Skall man jobba professionellt (oavsett om foto/film eller helt annat) så behöver man kunna ta betalt - om man inte sysslar med välgörenhet.
Om man har slarvat med att göra ett ordentligt avtal med kunden, så är nog det bästa att svälja förtreten och se till att vara ordentligare i fortsättningen. Det gör chansen att kunden återkommer större.
 

martinot

Aktiv medlem
Om man har slarvat med att göra ett ordentligt avtal med kunden, så är nog det bästa att svälja förtreten och se till att vara ordentligare i fortsättningen. Det gör chansen att kunden återkommer större.
Håller med. Bra och tydliga avtal är grunden för i princip alla professionella relationer (inte bara inom foto).
 
ANNONS