Annons

Bra allround kamera Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimmy96

Medlem
Hej
Har börjat kolla en del på nytt kamerahus. Fotograferar rätt mycket i naturen, det kan vara allt från landskap till djur/fåglar. Vill som sagt ha en kamera som är rätt bra allround. Kör nu med en Nikon d7100, är nöjd med kameran överlag.

Det som gör att jag börjat titta på ny kamera är:
- Tycker inte alltid autofokusen hänger med när det är lite snabbare motiv, känns som den lätt missar fokus.
- otroligt frustrerande med enbart 6 bilder buffert i RAW format.
-Vore trevligt med en skärm med lite bättre pixlar när man använder liveview för att kolla fokus.

Har kollat lite på både en d500 samt en d810.
Klart det skiljer otroligt mycket mellan dem. Det som får mig att kolla på d810 är för megapixlarna. Att det blir ett upplyft när det kommer till stillbilder.
Fokusen mellan d810 och d500 är d500 mycket snabbare.. samtidigt när det kommer till serietagningar och buffert.

Vad hade ni rekommenderat? Berätta gärna era egna erfarenheter om för och nackdelar med respektive kameror. Samt vad som är ett rimligt pris att betala för dessa kameror i bra begagnat skick, med inte överdrivet mycket exponeringar.

Allt väl
Jimmy
 

MattiasL

Aktiv medlem
Det låter som att du skulle bli mer nöjd med D500. De två kompletterar varandra. För egen del passar D810 bra, och det är den jag använder mest som frilansfotograf. Det är en kamera som passar extremt bra till saker som arkitektur och porträtt. Lite mer eftertänksamma saker alltså. Jag använder till det och det mesta som uppstår i en reportagesituation. Bröllop passar den också väldigt fint till.

Däremot är den inte så bra om man vill att det ska gå undan, typ djur i rörelse. Det går inte att brassa på med särskilt långa serier innan det börjar sakta ner på grund av full buffert, utan där briljerar snarare 500:an.
 
ANNONS