Annons

Telekonverter

Produkter
(logga in för att koppla)

kn1

Aktiv medlem
Funderar på att skaffa en telekonverter x2 till mitt Nikkor AF-S 70-300 mm 4,5 - 5,6 VR som sitter på min Nikon D7000. Någon som har erfarenhet av bildkvaliteten med en konverter på ett sådant objektiv. Konverter att rekommendera?
 

Ventures

Aktiv medlem
Funderar på att skaffa en telekonverter x2 till mitt Nikkor AF-S 70-300 mm 4,5 - 5,6 VR som sitter på min Nikon D7000. Någon som har erfarenhet av bildkvaliteten med en konverter på ett sådant objektiv. Konverter att rekommendera?
Utan att veta vilken kvalitet som är acceptabel för dig misstänker jag att kvaliteten blir alltför dålig. Nikons egen TC20 passar förmodligen inte ens fysiskt på detta objektiv. TC20 anses också vara den sämre av Nikons.
Tredjepartsvarianterna passar troligen men har annan (sämre) optisk kvalitet.
Notera att en 2x teleconverter stjäl ett par bländarsteg så autofokusen kommer inte att få tillräckligt med ljus. Det är väl orsaken till att Nikons telekonvertrar bara passar till 2,8-zoomar.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag använder ibland Nikons 1,4, den näst nysaste versionen, med 70-200/2,8 VRII.
Skärpan är synligt försämrad.
Så frågan är vad du kan leva med.
 

kn1

Aktiv medlem
Tack så mycket för svaren. Eftersom jag ställer ganska stora krav på bildkvaliteten kanske en telekonverter inte är lösningen, i vart fall inte till detta objektiv.
Får kanske tänka om och sikta in mig på ett längre tele. Är i så fall ute efter ett fast eller zoom som passar fågelfoto och som kan användas både på min Nikon D7000 och min D500. Lätt vikt, kort fysisk längd och bra bildkvalité, gärna tredjepartsfabrikat. Några förslag?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Funderar på att skaffa en telekonverter x2 till mitt Nikkor AF-S 70-300 mm 4,5 - 5,6 VR som sitter på min Nikon D7000. Någon som har erfarenhet av bildkvaliteten med en konverter på ett sådant objektiv. Konverter att rekommendera?
Har för mig att Nikons konverterar inte fungerar med detta objektiv. Jag har testat det objektivet med Kenko 1,4 och det är sämre än utan, AF fungerar dock. Med TC 2 kommer inte heller AF att fungera. Du får betydligt bättre kvalitet att beskära digitalt istället.

TC kan fungera bra på bättre objektiv, men är inget att rekommendera till de ”billigare”. Köp du tex ett begagnat Tamron 150-600 G1 det får du nog för 5000:- betydligt bättre även om det inte är optimalt. Bättre är Sigma Sport, Tamron 150-600 G2 samt Nikon 200-500
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tack så mycket för svaren. Eftersom jag ställer ganska stora krav på bildkvaliteten kanske en telekonverter inte är lösningen, i vart fall inte till detta objektiv.
Får kanske tänka om och sikta in mig på ett längre tele. Är i så fall ute efter ett fast eller zoom som passar fågelfoto och som kan användas både på min Nikon D7000 och min D500. Lätt vikt, kort fysisk längd och bra bildkvalité, gärna tredjepartsfabrikat. Några förslag?
Jag har idag 200-500/5,6 och är riktigt nöjd. Är du ute efter lätt objektiv så titta på 300/4 PF samtTC1,4-1,7 de fungerar fint ihop och är ett lätt alternativ. Har träffat två fågelfotografer som har den kombon.
 

kn1

Aktiv medlem
Tack för synpunkter och tips. Jag får nog inrikta mig på att skaffa ett nytt tele för att få bra kvalité på fågelbilderna. Har ju nu fått en del uppslag som jag kommer att titta vidare på.
Tar fortfarande tacksamt emot tips på lätta/fysiskt korta objektiv för fågelfoto till mina Nikon D7000 och D500. Fotoutrustningen är tänkt att på ett smidigt sätt "bara hänga med" när jag skådar fågel med tub eller handkikare.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tack för synpunkter och tips. Jag får nog inrikta mig på att skaffa ett nytt tele för att få bra kvalité på fågelbilderna. Har ju nu fått en del uppslag som jag kommer att titta vidare på.
Tar fortfarande tacksamt emot tips på lätta/fysiskt korta objektiv för fågelfoto till mina Nikon D7000 och D500. Fotoutrustningen är tänkt att på ett smidigt sätt "bara hänga med" när jag skådar fågel med tub eller handkikare.
Kan inget om adaptrar till tubkikare, men kanske det kan vara något att fotografera genom tuben? Men du kanske kan läsa om det på Cyberphoto.
 

kn1

Aktiv medlem
Tack för hinten om adapter till tubkikaren. Sådana finns faktiskt till mobilen också. Men är inte riktigt vad jag är ute efter. Tack i alla fall.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag har idag 200-500/5,6 och är riktigt nöjd. Är du ute efter lätt objektiv så titta på 300/4 PF samtTC1,4-1,7 de fungerar fint ihop och är ett lätt alternativ. Har träffat två fågelfotografer som har den kombon.
Bra förslag. Bland tredjepartsobjektiv kan man föreslå Tamron 150-600 G2 eller Sigma 150-600 Sport, bägge är bra, det senare lite stort och tungt.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Tack så mycket för svaren. Eftersom jag ställer ganska stora krav på bildkvaliteten kanske en telekonverter inte är lösningen, i vart fall inte till detta objektiv.
Du kan, starkt förenklar betrakta en telekonverter som ett slags förstoringsglas du monterar in mellan ett objektiv och kameran. Det förstorar allt det som kommer från objektivet framför sig - dels motivet, men också alla eventuella optiska fel. Så telekonvertrar ger som bäst resultat bakom objektiv som i sig själva är väldigt bra. Så har en en 200/2, en 300/2,8, en 400/2,8, en 500/4, en 600/4 eller en 800/5,6 är det i stort sett bara att tuta och köra ... Men bakom en 70-300, nej tyvärr. Inte ens en 1,4x konverter ger bra resultat med någon av de 70-300 som passar på Nikon (om de ens går att montera).

Däremot kan som Peter nämnde TC17 eller TC14 fungera med lilla AF-S 300/4 PF och TC14 fungerar rätt ok med AF-S 200-500. Däremot skulle jag inte köra TC20 (2x konverter) på någon av dem.
 

eskil23

Aktiv medlem
Funderar på att skaffa en telekonverter x2 till mitt Nikkor AF-S 70-300 mm 4,5 - 5,6 VR som sitter på min Nikon D7000. Någon som har erfarenhet av bildkvaliteten med en konverter på ett sådant objektiv. Konverter att rekommendera?
Ja, det är kass!
Ingen autofokus och dålig skärpa. Inte ens en x1.4 telekonverter ger något bra resultat med det objektivet. Skaffa en längre glugg (Nikon 200-500 mm) eller en kamera med mindre sensor (Nikon1-kamera med FT-1 adapter) om du vill få längre brännvidd.
 

Astacus

Aktiv medlem
"Däremot kan som Peter nämnde TC17 eller TC14 fungera med lilla AF-S 300/4 PF och TC14 fungerar rätt ok med AF-S 200-500. Däremot skulle jag inte köra TC20 (2x konverter) på någon av dem."
Kan bara hålla med men tycker inte att TC20 kan dömas ut helt för 300 PF.
Har själv använt 300:an (på en Nikon D500) med alla tre telekonvertrarna (1.4, 1.7 & 2.0) under en längre tid med utmärkt resultat. Även TC20 ger hyggligt bildresultat (lite nedbländat) men bra ljus behövs för AF.
Som jag bedömer det är den största fördelen att man med denna utrustning kan ha med sig 300mm, 420mm, 510mm samt 600mm till en extremt låg vikt.

En utmärkt genomgång av objektivet och kombinationen med de olika konvertrarna finns här:
https://photographylife.com/reviews/nikon-300mm-f4e-pf-ed-vr
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kan tillägga att TC 1,4III också är bättre än II, så att man inte frestas att köpa en begagnad II, eller iaf medveten om att det ger lite sämre skärpa (kan kanske variera mellan olika objektiv, men iaf i testen med 200-500)
 

kn1

Aktiv medlem
Tack alla som lämnat värdefulla synpunkter, länkar, tips mm. Ska nu, med hjälp av svaren, fundera igenom vad som skulle passa mig bäst när det gäller en smidig fågelfotoutrustning som ger bra bildkvalité.
 
ANNONS