Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon FL optik på Fujifilm X

Produkter
(logga in för att koppla)

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Canon FL och FD har samma bajonett, skillnaden ligger i bländarstyrningen. Men det brukar ändå bara bli manuell med en adapter och är inte samma problem med en elektronisk sökare som med en optisk.

Sen finns det specialobjektiv som FL 19 mm som har bakre linser som går långt in i kamerahuset och som kan orsaka problem, men det är kanske också det enda objektivet som är konstruerat så.

Så kort sagt: En FD-adapter borde funka.
 

PMD

Aktiv medlem
Med tanke på skillnaden i registeravstånd mellan FL/FD och Fujifilm X så finns det väl en ganska stor chans att det går att montera ett FL 19mm också?

Men försiktigt, försiktigt. :)
 

interior

Aktiv medlem
Det är först och främst en FL 58mm/1,2 jag vill testa. Är lite osäker på om nedbländningen fungerar. FD har ju som sagt en annan hantering av nedbländningen. Men jag kan ju köpa en billig adapter först.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det är först och främst en FL 58mm/1,2 jag vill testa. Är lite osäker på om nedbländningen fungerar. FD har ju som sagt en annan hantering av nedbländningen. Men jag kan ju köpa en billig adapter först.
Det fina med spegelfria kameror är att det går att fotografera nedbländat och ändå få en bra sökarbild.
 

interior

Aktiv medlem
Jo, men FD-optiken hölls öppen tills man exponerade. FL fick bländas av innan man tog bilden. Vad jag tänker på är om det finns några stift eller spakar som ställer till det.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Med tanke på skillnaden i registeravstånd mellan FL/FD och Fujifilm X så finns det väl en ganska stor chans att det går att montera ett FL 19mm också?
Nä, nu hade jag otur när jag tänkte. Det är avsaknaden av spegel som gör att det är tänkbart att ett objektiv som FL 19mm skulle kunna gå att använda med en adapter på en Fujifilmkamera. Registeravståndet blir ju detsamma som på Canonkameran när adaptern sitter på Fujikameran (och dessutom skulle det kortare registeravståndet förvärra saken rejält om man inte behövde använda adapter).

Försiktighet anbefalles dock ändå!
 

PMD

Aktiv medlem
Jo, men FD-optiken hölls öppen tills man exponerade. FL fick bländas av innan man tog bilden. Vad jag tänker på är om det finns några stift eller spakar som ställer till det.
Jag har en adapter för användning av FD-objektiv på Micro Four Thirds. Adaptern har ett reglage som bländar ner objektivet så att man kan ställa in en bländare och fokusera vid full öppning. Innan man tar bilden så använder man adapterns reglage för att blända ner till inställd bländare.

En sådan adapter bör fungera utmärkt med ett FL-objektiv också. Avsaknaden av nedbländningsspaken vid objektivets fattning ställer knappast till det. Du kommer dock att vara tvungen att antingen fokusera vid vald bländare eller blända ner till vald bländare innan du tar bilden om du vill fokusera manuellt.

Som Magnus påpekade så kan man ställa in sökaren på de flesta EVF:er så att den är lika ljus oavsett hur mycket objektivet är nerbländat.
 
ANNONS