Annons

Kompaktkamera / Liten kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Roffe P

Medlem
Tack för alla tips, bra hjälp så nu vet jag lite mer. efter att ha kollat lite mer så har jag 2 alternativ kvar.

Lumix LX100II
Sony RX100Va (eller VI).

Det som talar för Sony är storleken, det som talar mot är det den får lite kritik när man för besvärliga menyer, ni som är vana vid den vad har ni att säga om det. är det något man störs av/tar tid vid daglig användning?
Man ska nog inte överdriva det där med krångliga menyer i Sony RX 100.
Vi kommer alla med våra egna erfarenheter i bagaget och hamnar lite olika i slutsatserna. Jag kommer från Canon system och köpte en RX 100 för att alltid ha i fickan vilket funkade bra.Sedan köpte jag på mig en XT 20 för lite andra syften och redan den är lite för stor för att alltid få följa med.
Menyer lär man sig snabbt genom att använda kameran ifråga, inte värre än så.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
I min rx100v4, köpt i Sverige kan man välja mellan 16 språk inklusive svenska. Alla de vanligaste europeiska språken. Däremot inte asiatiska språk som t.ex. japanska. Misstänker att en rx100 köpt i Japan skiljer sig där./T
Sannolikt skiljer det sig på språken man kan välja.
Det fanns arabiska, turkiska och en mängd andra språk att välja på (inkl. engelska), men inte svenska.

Skickade en förfrågan om det till svenska Sony om det går att lösa genom någon onlineuppdatering, men jag har ännu inte fått något svar.
 

Ventures

Aktiv medlem
Sannolikt skiljer det sig på språken man kan välja.
Det fanns arabiska, turkiska och en mängd andra språk att välja på (inkl. engelska), men inte svenska.

Skickade en förfrågan om det till svenska Sony om det går att lösa genom någon onlineuppdatering, men jag har ännu inte fått något svar.
Räkna inte med hjälp från svenska importören, som blir utan sin vinst om folk handlar i utlandet.
Man ska ju inte prata med kameran men engelska menyer lär inte vara något problem. Det är ett begränsat antal ord som man behöver översätta.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Räkna inte med hjälp från svenska importören, som blir utan sin vinst om folk handlar i utlandet.
Man ska ju inte prata med kameran men engelska menyer lär inte vara något problem. Det är ett begränsat antal ord som man behöver översätta.
Kanske inte, och visst är engelska inte den största stötestenen, men frågan är fri.

Vad det gäller hjälp från den svenska importören, tjänar dom inte hellre på om kameran skulle ha behov av service under garantitiden, då återförsäljaren (här i Japan) svarade jakande på frågan om garantierna även gäller i Sverige.

Om det stämmer, torde det vara ett mindre bekymmer för den svenska importören att skicka en nedladdninsbar fil med svenska till min e-post adress som jag kan köra över till kameran.

Dessutom är det direkt till Sony jag vänt mig till (i Sverige), och det borde därmed vara samma företag som i Japan, kan jag tycka (?).
 

afe

Aktiv medlem
Sony i Sverige är ett eget bolag, och eftersom de inte tjänar en krona på en kamera köpt i Japan skulle jag inte räkna med att få jättemycket hjälp av dem (om kameran ens omfattas av deras garantier). Garantiärenden tjänar distributören inget alls på.
 

scrappy

Aktiv medlem
Då det blir alltför ofta systemkameran inte hänger med p.g.a vikt/storlek.
(Idag har jag EOS60D med 17-55/f2,8 resp 70-200/f4)

Så är jag ute efter en liten kamera som är större chans att man tar med. Mobilen funkar ok till vissa saker men vill ha något som är ett par snäpp vassare.

De grundkrav jag har är:
- Elektronisk sökare
- Hyfsat bra ljuskänslighet
- Liten o lätt.
- Wifi (har alla idag?)

Framförallt bilder på familj/barn och vid semesterresor som jag skulle tro att den kommer användas.

Det jag hittat som verkar ligga närmast mina krav är Sony RX-100VA eller VI, (möjligen Canon M50 men tror den blir för stor...).


Vad har ni för erfarenheter och vad använder ni som "andra"-kamera, får man bra bilder med en RX100 eller behöver man gå upp i sensorstorlek, finns det några andra alternativ? Har t.ex. Canon/Leica/Fuji något bra alternativ?
Jag fotar normalt med en Nikon D750 och köpte nyligen en RX100 M4 för att alltid ha med mig. Gjorde en del research innan köp och kom fram till att version V eller Va inte gav något extra som jag behöver, men de är betydligt dyrare. Version 4 har 4K, ljusstarkt objektiv, sökare och bra autofokus.

Jag är grymt imponerad av bildkvalitén. I dagsljus ser jag knappt skillnad på min D750 och RX100. Är just nu i NY med familjen och lämnade tjock-kameran hemma. Så skönt att ha RX100 i bältet utan att den märks. När det ska fotas har jag den lätt tillgänglig. Bättre att fokusera på familjen och det som är roligt än att kräva bästa kvalitet och släpa på flera kg. Lade nyligen ut några bilder på Insta från NY med RX100. https://www.instagram.com/swede_snap/
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag fotar normalt med en Nikon D750 och köpte nyligen en RX100 M4 för att alltid ha med mig. Gjorde en del research innan köp och kom fram till att version V eller Va inte gav något extra som jag behöver, men de är betydligt dyrare. Version 4 har 4K, ljusstarkt objektiv, sökare och bra autofokus.

Jag är grymt imponerad av bildkvalitén. I dagsljus ser jag knappt skillnad på min D750 och RX100. Är just nu i NY med familjen och lämnade tjock-kameran hemma. Så skönt att ha RX100 i bältet utan att den märks. När det ska fotas har jag den lätt tillgänglig. Bättre att fokusera på familjen och det som är roligt än att kräva bästa kvalitet och släpa på flera kg. Lade nyligen ut några bilder på Insta från NY med RX100. https://www.instagram.com/swede_snap/
Riktigt fina bilder, måste jag säga ! Jpeg eller redigerade Raw-filer !?

Låt mig också lägga till att jag har också gjort gjort lite research och jag landade i slutsatsen att jag skulle vilja ha en Va alternativt en VI, men med 24-70 istället för 24-200, så det blir väl att vänta på en uppdatering, kan jag tänka .

F ö håller jag med dig om att det är tröttsamt att bära omkring på tjockkameran. Det har jag gjort de senaste dryga sex (6) månaderna, och den väskan väger (med laptop) ~ 12 kg. Därtill kommer ytterligare en ryggsäck med mestadels kläder. Och vad använder jag mest när jag fotar !? Mobilen 😖 !

Nu hade jag med mig en Nikon 1 AW1 också, du vet den vattentäta, och den fungerade utmärkt, tills dess att jag beslutade mig för att bada med den. Det höll i en halvtimme och numer utgör den barlast i min redan tunga fotorygga.

Därav känner jag ett behov av en mindre kompakt som levererar, och det gör Sonyn uppenbarligen. Eller kanske en Fuji ? Eller kanske en...😶.
 
Senast ändrad:

Tony johansson

Aktiv medlem
Tack! De är i jpeg, jag har ingen dator med mig. Men jag fotar både i jpeg och raw så när jag kommer hem tänkte jag redigera raw-filerna.
Jaja, Jpeg-bilderna behöver ju inte skämmas för sig. Jag fotar också i både Jpeg och Raw och precis som dig tänker jag gå igenom de Raw-filer jag har (även om det inte blir fullt så många, kanske), när jag kommer hem, men det är ju lite jobb det också.

Är samtliga bilder du tagit och lagt upp på Insta, Jpeg-bilder direkt ur kameran !?
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Sony i Sverige är ett eget bolag, och eftersom de inte tjänar en krona på en kamera köpt i Japan skulle jag inte räkna med att få jättemycket hjälp av dem (om kameran ens omfattas av deras garantier). Garantiärenden tjänar distributören inget alls på.
Saxat från svarsmejlet från Sony Sverige;

" Om kameran är köpt utanför EU så kan du få en 1-årig garanti via ett garantidokument som kallas för Tourist limited warranty. Detta är någonting som bifogas av din återförsäljare. Om kameran även finns på den europiska marknaden så borde det inte vara något problem att få den reparerad inom EU." Slut citat.
 

apersson850

Aktiv medlem
Hur det är med en Sony vet jag inte, men i en Canonkamera är det samma firmware, oavsett var kameran säljs. Men om den är såld i Japan visar kameran bara engelska och asiatiska språk. Så det är någon liten skillnad i hårdvaran, förmodligen en ingång på nån styrkrets som är byglad till någon viss nivå, som programmet känner av och sen visar språk därefter.

Om Sony gör samma sak har jag ingen aning om.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Alltså, som ägare av Panasonic GX80 kan jag inte annat än hålla med andra som vurmar för den. Jpegarna är mest färgkorrekta jag har sett! Ställer man i-dynamic (eller vad det heter) på högsta så slipper man utbrända himlar och hödagrar nästan till 98%!
Dock så är den lite stor, men jag tror att lillebror GX800 har precis samma sensor och jpeg-motor så den är utan tvekan bästa valet. 16mp från en m43-sensor räcker till kommersiell fotografi. Dessutom är den svinbillig!
 

larsborg

Aktiv medlem
Tack för alla tips, bra hjälp så nu vet jag lite mer. efter att ha kollat lite mer så har jag 2 alternativ kvar.

Lumix LX100II
Sony RX100Va (eller VI).

Det som talar för Sony är storleken, det som talar mot är det den får lite kritik när man för besvärliga menyer, ni som är vana vid den vad har ni att säga om det. är det något man störs av/tar tid vid daglig användning?
Jag kan rekommendera någon modell av Sony RX100 serien, jag har modell mk I och en senare modell, men föredrar den första mk I, den kom redan 2012.
Ärligt talat, någon skillnad i bildkvalité, mellan de två kan jag inte hitta, även om vid tester, på t.ex. DPR, bruset skulle vara något mindre på de senare modellerna.
De senare modellerna, från mk III, har en liten sökare, som kan fällas upp, i mitt tycke är den sökaren lite fjuttig, därför föredrar jag mk I, - ändå lätt att sikta med enbart bakre skärmen.
Förbluffande bra skärpa ger optiken, 28-100 mm (mk I), vid förstoringar A4,
- min A7 III ger ännu bättre upplösning/skärpa.
Men A7 III går inte ner i fickan, men det gör alla RX100 modeller!
Menyerna är inte alls besvärliga, en vana,, använd bara det du behöver!
Du ställer in det du behöver, under en enda "Fn" knapp, - direkt knapp,
- där har du allt samlat.
Detta upplägg finns på alla kameror, mer eller mindre, numera
- Exp. komp. (+/-) - ISO (80-6400) - AWB (auto vitbalans) - DRO (opt. dyn omr.)
- Auto fokus omr. (multi/centrum) - Fokusläge (en bild/kontinuerlig)
Alltså, 6 olika funktioner, inte mera än så, ofta använder du samma inställningar!
Sony RX100 mk I kostar, nu 2020, mellan 3 200-3 500:- (2012, 6 500-7 000:)
Köp till en orig. väska, där kameran läggs i, du greppar om väskan/kameran.
 
ANNONS