Annons

Dålig bildkvalitet - Nikon D7200

Produkter
(logga in för att koppla)

albrechtmyers

Ny medlem
Jag har nyligen införskaffat en Nikon D7200 pga att min förra kamera D3300 åkte i backen och ett antal funktioner slogs ut. Innan den hade jag en D60. Jag upplever tydligt att varken D3300 eller D7200 klarar att ta lika skarpa och tydliga bilder i dunkelt/mörkt ljus. Med min gamla trotjänare D60 klarade jag mig oftast med max ISO 800, och använde endast ISO 1600 om det var riktigt riktigt mörkt, ytterst sällan.
Med D7200 rusar ISO-talet dock snabbt upp på sådana siffror som 5000! Och det blir dessutom suddigt, alltså suddiga kanter kring det som ska vara i fokus, och pixligt. Detta även när jag fotar i tämligen normala ljus. Okej-skarpt tycker jag det blir endast i väldigt starkt ljus.
Jag har samma objektiv som jag haft hela tiden, dvs ett normalobjektiv 55 mm och ett 18-55, så det kan inte vara dem det är fel på.
Var ute och försökte fota fullmånen igår, men det var hopplöst. Med D60-an kunde jag fota månen så att man såg kratrarna - helt omöjligt med denna D7200.
Jag har ställt in den på högsta upplösning, högsta format, brusreducering och allt vad jag kan hitta.
Tror ni det är fel på just detta exemplaret av kamera eller är D7200-an så här dålig?
Och varför behöver man högre ISO numera än man behövde förr?? Har produkterna blivit sämre?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Och varför behöver man högre ISO numera än man behövde förr?? Har produkterna blivit sämre?
Nä, exponeringstriangeln är inte ändrad. Du kan använda samma separata ljusmätare till en gammal analog kamera från femtiotalet som till det nyaste av nytt bland digitalkameror.

Men jag säger som PeterWem: ladda upp några bilder som går att skärskåda så kanske felet kan identiferas.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Exponeringsvärdena blir samma oberoende av kamera. Berätta vad programratten står i, vilken tid och bländare det blir. Använder du auto ISO?

Om du fotade månen i går så är den nästan nymåne så då är det inte konstigt att ISO sticker iväg till en 5000
 

Mats G

Aktiv medlem
Vid högre ISO kompenserar väl kameran själv bruset om man fotar i jpg?
Jag har en D7200, den har aldrig tagit ett endaste kort i jpg. Med RAW brusreducerar man själv efter eget önskemål. 1600 ISO är min smärtgräns, men 3200 kan gå till nöds.
Jag undrar över din "oskärpa", kan det vara så att optiken inte fokuserar som den ska och då upplevs det som brusigare?
 

Photocon

Aktiv medlem
Isovärdena har du fått förklarade redan av andra på tråden. Vad gäller oskärpa kan det bero på att dina objektiv som på förra kameran gav skarpa bilder inte gör det på din D7200 p g a sämre matchande kalibrering.

Hur blir bilderna om du fokuserar med Liveview och kontrastsökande fokus? Blir de okej behöver ettdera kamerahus eller objektiv kalibreras för att fasdetekterande AF ska fungera bra.

Gör en testfotografering med kamera på stativ mot ett fast kontrastrikt föremål med objektivets referensavstånd (50x brännvidden. Exempelvis är referensavståndet för ett 50mm objektiv 2,5 meter). Ligger fokus framför eller bakom motivet kan du testa med att microjustera kameran plus eller minus för att se om det blir bättre.

OBS: Zoomar kan vara svåra att få att stämma på alla brännvidds områden om de inte är linjära. Prova först med den fasta brännvidden.

Mvh
//Lennart
 

albrechtmyers

Ny medlem
Jag har nyligen införskaffat en Nikon D7200 pga att min förra kamera D3300 åkte i backen och ett antal funktioner slogs ut. Innan den hade jag en D60. Jag upplever tydligt att varken D3300 eller D7200 klarar att ta lika skarpa och tydliga bilder i dunkelt/mörkt ljus. Med min gamla trotjänare D60 klarade jag mig oftast med max ISO 800, och använde endast ISO 1600 om det var riktigt riktigt mörkt, ytterst sällan.
Med D7200 rusar ISO-talet dock snabbt upp på sådana siffror som 5000! Och det blir dessutom suddigt, alltså suddiga kanter kring det som ska vara i fokus, och pixligt. Detta även när jag fotar i tämligen normala ljus. Okej-skarpt tycker jag det blir endast i väldigt starkt ljus.
Jag har samma objektiv som jag haft hela tiden, dvs ett normalobjektiv 55 mm och ett 18-55, så det kan inte vara dem det är fel på.
Var ute och försökte fota fullmånen igår, men det var hopplöst. Med D60-an kunde jag fota månen så att man såg kratrarna - helt omöjligt med denna D7200.
Jag har ställt in den på högsta upplösning, högsta format, brusreducering och allt vad jag kan hitta.
Tror ni det är fel på just detta exemplaret av kamera eller är D7200-an så här dålig?
Och varför behöver man högre ISO numera än man behövde förr?? Har produkterna blivit sämre?
tack allihopa
 

RogerThat

Medlem
Jag har gått från D50 till D7000 och sean till D7200 och märkt en fantastisk förbättring vid varje byte. De först bilderna med ett nytt hur blev skit men efter lite pillande så.... Jag är helnöjd med D7200 och har inte hittat något nyare hus som är bättre än den för mina behov. Med rätt glugg så är de riktigt skarpa. (Nikon 16-80, Sigma 50 1,4 Art bland andra)
 
ANNONS