Annons

Objektiv på nätet?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Rösta med plånboken.

Kjell har ett bra förslag i inlägg #16. Jag använder också Santanders kreditkort. Det har ingen årsavgift heller. Jag har inte jämfört deras växlingskurs med andra bankers, dock.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Tycker du att det är logiskt att behöva titta i en prislista när säljkursen redan innefattar vinst för banken? Annars skulle den vara samma som köpkursen. Det är den inte.

Det har dock inte ett jota med det här att göra. Klart att kursen ändras. Avgiften borde dock ingå i kursen. Det gör den inte.

Det finns heller ingen logik i att ha en procentuell avgift. Det är ju inte så att det kostar banken mer att jag använder mer av en annan valuta. Ren gnidenhet och skitmoral.
Man kan tycka att bankens prissättning är fel, men grundproblemet här är ändå att du applicerar en kurs som gäller för vissa tjänster på en annan tjänst som omfattas av växlingsavgift. Och det blir ju inte billigare bara för att de lägger upp en tredje lista över kurser, utöver avista och resevaluta.

Gillar du det inte så kan du ju byta kort, men då gäller det ju att kursen faktiskt blir lägre även om det inte specifikt står att det är en växlingsavgift.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Kjell har ett bra förslag i inlägg #16. Jag använder också Santanders kreditkort. Det har ingen årsavgift heller. Jag har inte jämfört deras växlingskurs med andra bankers, dock.
Ingen årsavgift första året. Sedan 195 kr.

Växlingskursen är nog samma avista-kurs som andra banker använder.
 

PMD

Aktiv medlem
Ingen årsavgift första året. Sedan 195 kr.
OK. Mitt Santanderkort har ingen årsavgift (jag har haft det i 10-15 år). Santander kanske inte ger ut den typen av kort längre, men låter existerande kortinnehavare fortsätta som vanligt?

Växlingskursen är nog samma avista-kurs som andra banker använder.
Santander använder Mastercards officiella växlingskurser, enligt vad jag kunde utläsa av dess webplats. Jag vet inte om de skiljer sig från andra bankers.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Man kan ju notera att Santanders effektiva ränta är flera procentenheter högre än SEB:s på deras kreditkort. Visst, låter man det inte gå dit så kostar det ju inte något i den delen, men det är inte direkt så att deras plan är att ägna sig åt välgörenhet rent generellt...
 

PMD

Aktiv medlem
Visst är det så. Ett kreditkort är i allmänhet ett rätt dåligt sätt att låna pengar. Det har dock andra fördelar och om man inte har tänkt sig att köpa på avbetalning till dåliga villkor så överväger fördelarna, enligt min mening.
 
ANNONS