Annons

Redigera h.264 och AVCHD på PC?

Produkter
(logga in för att koppla)

scrappy

Aktiv medlem
Finns det något program som kan redigera och spara filer i h.264 (mov) format och i AVCHD format (mt2s)? Jag vill klippa bort oönskat material och sätta ihop små klipp till en lång film.

Jag vet att många program kan konvertera filerna till mpeg4 men det försämrar kvalitén. Därför undrar jag om något program klarar att spara i originalformatet.
 

Arclight

Avslutat medlemskap
H.264 ÄR MPEG-4, det är MPEG-4 Part 10 om man ska vara petig.
Den där .mov extensionen är bara en container för filformatet.
Så vad du menar med att MPEG-4 skulle försämra klippets kvalité vet jag inte, antagligen har du ingen kontroll över kompressionsgraden och därför bli de kass kvalité då programmet möjligtvis väljer åt dig.

De finns många program till PC som klarar detta, jag gillar Sony Vegas Pro, där har du mycket kontroll över inställningarna.
Sedan finns de även Premiere Pro från Adobe (som jag i princip hatar), AVID och ja, en hel del till.
Vill du ha lite mer nybörjarprogram så kolla på Vegas Movie Studio eller Premiere Elements.
 

reflux

Aktiv medlem
Vad jag vet så är det få redigeringsprogram som klarar av att köra sk "smart rendering" (dvs, bara det som absolut MÅSTE komprimeras om komprimeras om) med AVCHD ännu. Och problemet är att om du ska blanda t ex Quicktime-filmer och AVCHD i ett projekt blir det omkomprimering oavsett då smart rendering förutsätter att klippen har samma format och sparas ut i exakt samma format/bitrate som råmaterialet.

Iallafall, för AVCHD finns Nero Vision som klarar enkla klipp och sammanfogningar utan att komprimera om, ingår i Nero 9-paketet:
http://www.nero.com/eng/nero9-applications-included.html

Det påstås att Vegas 9 ska klara smart rendering med AVCHD också men det är å andra sidan många som tycks ha problem med att hela tidslinjen lik förbaskat renderas om.

Undvik Cyberlinks Powerdirector, det buggar kraftigt i sin smart rendering.

Om man bara vill foga samman klipp går det med gratisprogrammet tsMuxer (som också kan trimma in/ut-punkten i en video, dock inte frame-exakt).
http://www.smlabs.net/tsmuxer_en.html
 
ANNONS