Annons

frågor om Canon Powershot A60

Produkter
(logga in för att koppla)

Mira

Aktiv medlem
Är på G att köpa en digital och har fastnat för Canons A60 - dels för att det finns manuella möjligheter, dels för att man kan spela in lite längre filmsnutt.

Mina frågor:
Hur lång tid kan man spela in video med 128 MB?
Vilken kvalite/upplösning är det på filmen?

Hur stora utskrifter kan man göra med bra kvalite?
 

jonwam

Aktiv medlem
A60 är en bra kamera, som tar riktigt bra foton. Har tillgång till en på jobbet, och en A70 själv och jag är mycket nöjd med bildkvaliten och användbarheten hos kameran.
Har dock inte någon större erfarenhet av att filma med den, har bara gjort det vid några enstaka tillfällen.
A60 filmar i upplösning 320x240 upp till tre minuter per film (A70 klarar även 640x480, men bara 30 sek per film) med ljud.
2 min 20 sekunder (enda filmen jag har sparat) i 320x240 är ca 28 MB, alltså ca 12 MB per minut, eller ca 11 minuter på 128 MB.
Filmkvalitetn är OK om det är bra ljus, och ljudet funkar också, men för att filma är även en billig videokamera överlägsen...

Bildkvaliten är som sagt var bra, men jag har främst framkallat från A70:n. A60 ska dock vara minst lika bra upp till två Mpixel.
Och det är inte några problem att skriva ut en bild från A70 som är beskuren till ungefär hälften i A4 med OK resultat (efter lite jobb i datorn). Så jag skulle säga att A60 kommer att ge riktigt bra bilder upp till 15x20, och helt OK upp till (och kanske över) A4

Bra engelskt forum där du kan få hjälp med A60:
http://forums.powershot-a.com/
 
Senast ändrad:

snorken

Ny medlem
Hur länge man kan spela in video har inte att göra med minnestorleken. Alltså du kan spela in 30 sekunder med högsta upplösningen. Efter det kan du spela in 30 sekunder till osv. Du kan alltså inte spela in kontinuerligt längre bara för att du skaffar mer minne. Tror det har att göra med att den inte hinner spara ner datan på minneskortet.
Hoppas du förstår vad jag menar.
 

Mira

Aktiv medlem
Något måste det väl ha med minne att göra.
Eftersom 2 min i 320x240 blir 28 MB så får det i alla fall inte plats på det minnet man får på köpet (16 MB).

Men sen kan varje hel filmsekvens vara max 3 minuter (om man har mer minne).
Så då borde man få plats med 3 st 3 min. filmsekvenser på 128 MB.
Om jag fattat det rätt.
 

Mira

Aktiv medlem
Tack för era svar!
Ett reklamblad damp ner från Onoff idag - dom rear A60.
Kunde inte bli bättre tajmat...
Imorron åker jag och köper den!
 
ANNONS