Annons

Äger du en digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Äger du en digitalkamera?

  • Ja

    Röster: 1,626 74.5%
  • Nej

    Röster: 557 25.5%

  • Totala väljare
    2,183

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Re: Party

Kerttu skrev:
Digital kameror passar för party bilder och sånt..Om man ska ta natur bilder så är dt nog bäst med vanlig kamera..
Jag fattar inte. Kan du utveckla?
Jag använder bland annat digitalkamera. Kolla mina bilder. Jag plåtar inte natur, men använder bland annat digitalkamera. Men inte på mina partybilder.

Gör jag fel alltså?
 
Senast ändrad:

majortom

Aktiv medlem
Köpte en Canon Powershot S 50 i somras. Är helnöjd med den som en kamera att bära med sig dagligen. Har även till och från under sommar och höst använt en Nikon D100 som jag också är mycket nöjd med. Kommer att köpa en sådan när jag är tillbaka i Sverige
 

Lars Broman

Aktiv medlem
Japp.
Skaffade en Nikon CP 5000 som andrakamera.
Smidigare och enklare att ha med sig än Nikons 801.
Blev både besviken och glad.
Vissa funktioner var bedrövliga då jag jämförde med 801:an.(t.ex.autofocusen)
Fördelar är bl.a. att kunna ta många bilder utan tanke på filmbyte eller kassationer.
Finns en risk att Coolpixen kommer att ta över i många situationer.
 

Mira

Aktiv medlem
Ja!
Sen 2 dagar tillbaka... spännande!

Känns som man kan lära sej fota bra bilder mycket snabbare nu.
Fotandet har blivit kul igen.


Canon Powershot A60.
 

Pena

Avslutat medlemskap
Yes. Canon G3:n har jag haft 8 månader i bruk och tyvärr har T70 fått vila nästan hela tiden, endast tre rullor tagen under den tiden som jag haft digikameran.
 

sunderlux

Aktiv medlem
ja, en nikon coolpix 4300. Det är min första egna kamera. Jag ser mig egentligen inte som en fotograf än, det har jag för lite erfarenhet för. Det är nu som det märks hur mycket jag gillar min nya hobby när kameran är inne på reparation (förmodligen konstruktionsfel), man blir lätt fotorastlös. Jag suktar efter en dimage a1, pengarna finns men man kanske borde lägga dem på något vettigare än en kamera?
 

martinkellner2

Ny medlem
Nej! Ännu har ingen uppfunnit en digitalkamera som man kan ta diabilder med, och så länge ingen har det lär det inte bli aktuellt. Visst finns det projektorer man kan koppla till datorer men det är inte samma sak. Om man ska ha en digitalkamera som är jämförbar med lågASAtal-filmer måste man punga ut med en förmögenhet. Dessutom är elektroniskt lagrad information inte särskilt beständig. Visst kan man skriva ut bilden med bra kvalitet, men sanningen att säga: Hur många gör det i någon större omfattning?
 

stranden

Aktiv medlem
martinkellner2 skrev:
Visst kan man skriva ut bilden med bra kvalitet, men sanningen att säga: Hur många gör det i någon större omfattning?
Ärligt talat; varför *skulle* man skriva ut precis varenda bild man tar? Vad skulle meningen vara, förutom att man haft drösvis med bilder som bara tar plats och lagras på hög. För man är knappast nöjd med precis varenda en, och att skriva ut enbart för att ha utskrivet är totalt onödigt. Man kan skriva ut de man är extra nöjd med, och vill ha 'hård' kopia på.

Bara för att man kör med film och får ut precis varenda bild, blir allt bättre då? Nej, man har precis lika många bilder i drösvis som tar plats och man måste ha någonstans och som fyller album efter album, och som man säkert inte är nöjd med precis varenda bild.

Så varför?
 

Fredrik Å

Medlem
Jag har precis fått en Canon EOS 300D i födelsedagspresent av min käresta. Den kommer dock först nästa vecka och det skall bli riktigt roligt att lära sig fotografera. Det är intressant att läsa alla åsikter om Digitalt vs Analogt. Jag har använt en analog systemkamera en gång i mitt liv, och bilderna såg ut som någon slags modern konst, tyvärr helt omöjligt att skönja motivet...ehum..nu när jag ger mig på digitalt så känns det svårt att misslyckas speciellt mycket, är detta anledning till vissa erfarna fotografers missnöje med den teknologiska evolutionen?
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
martinkellner2 skrev:
Visst kan man skriva ut bilden med bra kvalitet, men sanningen att säga: Hur många gör det i någon större omfattning?
Jag skriver ut, eller skickar till kopiering, det jag behöver ha på print.
Allt annat är slöseri med pengar och miljö.
 

BarbieQkiller

Guest
Anledningen till att jag ar har....

Fick en digitalkamera i present av min "karl"
(olympus camedia 4000) ingen aning vad den kostade, men det enda jag kan saga att den fick upp mina ogon for fotografering, som numer ar lite utav en besatthet...

Vill absolut ha en "systemkamera" och valtra mig i tillbehor som objektiv, filter, film och annat spannande...sen behover jag naturligtvis ett jobb oxa sa att jag kan finansiera det hela =)

Sa under tiden ovar jag mitt bildseende....
 

tuvalisa

Guest
Äger två digital kameror...

senaste inköpet en sony DSc-P92.

Tycker det är smidigt med digital

men jag funderar på att köpa en

ny analog. är inte nöjd riktigt med mina

närbilder.

om det är min kamera som inte duger eller

om det är jag som inte kan *L*

vad vet jag,

tuvalisa
 

Estethia

Aktiv medlem
jag äger en digital systemkamera sen ett år tillbaka, nikon D100, och kan inte säga annat än att jag blir gladare för varje dag över att jag har den. den känns ännu inte gammal på något sätt.

numera kan jag oxå säga att jag till 100% gått över till digitalt då jag inte längre ens saknar min analoga kamera.
jag har helt enkelt blivit så bortskämd med D100'an att det inte längre känns lönt att plocka fram den gamla (som förresten ändå är sönder).

det är oxå först iom D100 som mina krav för kameraköp kunde infrias.
fördelarna med den är så många att nackdelarna inte på något sätt väger över eller stör nämnvärt.
jag brukar kalla den för min "digiloga" kamera, eftersom den är digital med all den analoga känslan och hantering man vill ha.
även digitalbruset har en analog känsla i D100.
det gillar jag väldigt mycket, eftersom digitalbrus i vanliga fall inte känns naturligt eller skönt att se på för ögat.
(japp, jag har lyckats lura både proffsfotografer och amatörer med en 30x40cm kopia på en bild konverterad till s/v och tagen med hög ISO. ingen ville ens tro på mig när jag sa att det var en digital bild)

perfekt. :eek:D
nu är jag nyfiken på D200...
;o)
 

Pierre_79

Ny medlem
Nej, det gör jag inte.

Har bara fotograferat i 1,5 år och ser fotografering mer som skapande än dokumentering (om ni förstår vad jag menar). Jag har fastnat för äldre kameror, mer manuella, känns som man har mer kontroll på förloppet och man lär sig mer om tekniken bakom hur resultatet blir. Sen kan man få tag i mycket bra kameror (dvs bildkvaliten) till ett överkomligt pris. Sen gillar jag att få paketet med bilderna utan att redan sett resultatet =).
 

mipert

Aktiv medlem
Jag är digital till 80%.

Min D100 var ett synnerligen trevligt inköp, jag har til och med börjat bära med mig kameran varje dag för att fånga spontanbilder.
Vissa bilder tar jag dock fortfande med 6x7 och 4x5". Jag tycker det finns en glädje i att växla metod för att inte stelna.

Det är inte ofta jag blir glad av nya prylar men min digitala systemkamera har gjort det roligare att fotografera både privata och jobbmässiga bilder.

Och nu när jag har bredband är det en bit av rulltårta att beställa bilder via nätet.

Jag är lite förtjust i att alla mina gamla objektiv tvingar mig att använda lös exponeringsmätare, gör fotograferingen sådär lite kontemplativ. Stativ och mysa lite medan jag bestämmer exponering.
 
ANNONS