Annons

Är IPS skärmar (HP ZR24W) så här dåliga?

Produkter
(logga in för att koppla)

scrappy

Aktiv medlem
Köpte nyligen en HP ZR24W och är ganska besviken. Bildkvalitén är jättebra så länge det är ljusa bilder. Färgerna är fina och betraktningsvinkeln jättebra. Mörka störs väldigt mycket av IPS glow. Skärmen skiftar i olika nyanser av vit glöd. Så här ser min skärm ut från 60cm (mitt arbetsavstånd):
http://i1192.photobucket.com/albums/aa333/Birger_B/zr24w.jpg
Den ljusa fläcken i nedre vänstra hörnet försvinner om jag flyttar huvudet till vänster så det är inte backlight bleeding eller ghosting. Har googlat runt och funnit att detta är typiskt för IPS-skärmar. Skärmen åker antagligen tillbaka. Min 6 år gamla Eizo S1910 har mycket bättre svärta än HPs, hade hoppats på bättre teknologisk utveckling.

Är IPS så här dåliga och vad skall man ha istället om man vill slippa IPS glow?
 

flygnord

Aktiv medlem
IPS är inte generellt dåliga, du har antingen fått ett måndagsex eller så har HP tagit fram en dålig modell. Jag har en ca 4 år gammal dell 2407 med IPS-panel som är riktigt jämn, även om svärtan har svårt att bli hundraprocentig.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Köpte nyligen en HP ZR24W och är ganska besviken. Bildkvalitén är jättebra så länge det är ljusa bilder. Färgerna är fina och betraktningsvinkeln jättebra. Mörka störs väldigt mycket av IPS glow. Skärmen skiftar i olika nyanser av vit glöd. Så här ser min skärm ut från 60cm (mitt arbetsavstånd):
http://i1192.photobucket.com/albums/aa333/Birger_B/zr24w.jpg
Den ljusa fläcken i nedre vänstra hörnet försvinner om jag flyttar huvudet till vänster så det är inte backlight bleeding eller ghosting. Har googlat runt och funnit att detta är typiskt för IPS-skärmar. Skärmen åker antagligen tillbaka. Min 6 år gamla Eizo S1910 har mycket bättre svärta än HPs, hade hoppats på bättre teknologisk utveckling.

Är IPS så här dåliga och vad skall man ha istället om man vill slippa IPS glow?
Märkligt, det där brukade vara ett problem för länge, länge sedan ... Tror inte jag sett en ips-skärm med tydliga sådana fenomen på 5-6 år eller mer.

IPS-skärmar av idag, även billiga, brukar vara riktigt bra.

Min gissning är att du fått ett defekt exemplar.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Med tanke på att den bilden är tagen ganska rakt på ser det där mer ut som ljusläckage från bakgrundsbelysningen - ett tyvärr inte helt ovanligt fenomen det heller, oavsett panelteknik. Det orsakas mest av slarvig montering. Prova att släck ned helt i det rum där du sitter och få skärmen att visa en helt svart bild - många skärmar av alla typer och fabrikat kommer då visa upp det där fenomenet.

IPS Glow som du först tog upp är ett helt annat fenomen.
 

scrappy

Aktiv medlem
Med tanke på att den bilden är tagen ganska rakt på ser det där mer ut som ljusläckage från bakgrundsbelysningen - ett tyvärr inte helt ovanligt fenomen det heller, oavsett panelteknik. Det orsakas mest av slarvig montering. Prova att släck ned helt i det rum där du sitter och få skärmen att visa en helt svart bild - många skärmar av alla typer och fabrikat kommer då visa upp det där fenomenet.

IPS Glow som du först tog upp är ett helt annat fenomen.
Bilden är tagen på det avstånd som jag jobbar, ca 60cm, och med vidvinkel för att få glow-effekten som jag upplever i mörka bilder. Om jag backar eller flyttar huvudet till vänster försvinner ljusområdet vilket taler emot ljusläckage. Är ganska säker på att detta var IPS glow. Skärmen har gått i retur, ska fundera på om jag vågar mig på ett nytt exemplar.
 
Senast ändrad:
ANNONS