Annons

Systemkamera för ca 6000kr

Produkter
(logga in för att koppla)

jakobander

Aktiv medlem
Jag tänkte köpa en systemkamera och använda eye-fi.
Funktioner jag vill ha är att automatisk geo tagga, tagga med valfri text tex copyright nisse
Finns det auto taggning tex att det lägger till taggar att det är en hund ett hus och så vidare blir man ju tacksam.

Vill kunna automatiskt skicka till valfri blogg (wp) och flickr.
Och detta ska ske direkt när jag har fotat och direkt ifrån kameran.

Jag vill med andra ord driva en photoblogg som sköter sig själv.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Första inlägget tog 7 år att få på prent. Grattis! Tyvärr har jag inget tips dock.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Du ser! Så fort man sätter igång så är det "kört".. Du har på mycket kort tid fördubblat dina inlägg!
 

Per_tissen

Aktiv medlem
Mig veterligen finns inga systemkameror med 3G eller motsvarande och WLAN endast som tillbehör vilka (tror jag) kräver en mottagande dator i samma subnät så för en automatiserad fotoblogg är du nog hänvisad till mobiltelefon... Om dock uppdateringen inte måste ske i realtid finns alternativ men jag tror bara det är Sony som har en systemkamera med inbygd GPS, annars blir det tillbehör som gör att priset säkerligen kommer dra iväg över budgeten.
 

jakobander

Aktiv medlem
Mig veterligen finns inga systemkameror med 3G eller motsvarande och WLAN endast som tillbehör vilka (tror jag) kräver en mottagande dator i samma subnät så för en automatiserad fotoblogg är du nog hänvisad till mobiltelefon... Om dock uppdateringen inte måste ske i realtid finns alternativ men jag tror bara det är Sony som har en systemkamera med inbygd GPS, annars blir det tillbehör som gör att priset säkerligen kommer dra iväg över budgeten.
det är därför jag vill använda eye-fi dvs ett sd kort med wifi. Så det är redan löst att man e uppkopplad bara man e inom ett wifi som man har tillgång till.
 

ixxy

Aktiv medlem
eye-fi kort till varlfri kamera med en htc telefon med hotspot aktivering i fickan,

tänk dock på att du inte får fotografera i raw för det klarar itne eye-fi kortet av.


jag har kört på detta med en d3000 och en d80 när vi varit ute och kört geocaching. riktigt roligt faktiskt att man kan låta andra följa dagen och man själv kan gå bakåt sen.
eye-fi korten laddar jätte fint till google picassa elelr dyliga sidor eller andra sidor om du vill det.
finna massor att göra med dem.
tänk dock på att köpa kortat med gps del och inte bara wi-fi
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Det finns ännu så länge bara en enda systemkamera på marknaden med inbyggd GPS och som automatiskt geotaggar bilderna, och det är Sony SLT-A55. Dock ligger nypriset något över din budget - kostar 7.300 kr på nätet.

Det finns också GPS-mottagare som man kan sätta i kamerans tillbehörssko. Sony kom ut med den första, och sedan med en modifierad version. Finns även från annat håll som Jobo och andra. Dessa adaptrar kräver dock en del pill, man måste synka tid etc. med en speciell programvara. Få står ut med detta i längden. Har man användning för denna funktion så behöver den vara inbyggd i kameran så att koordinaterna alltid automatiskt åker in i bildens EXIF-data, utan att man man behöver greja manuellt med detta.

Nästa kamera som kommer med denna funktion blir säkert Sony A77 - en semiprokamera som sägs komma att presenteras nästa månad. Kanske kommer ytterligare en kamera från Sony då, som ev. också klarar automatisk geotaggning.

Wi-Fi kort har jag ingen egen erfarenhet av.
.
 
Senast ändrad:

jakobander

Aktiv medlem
oki tack

får vänta ett tag innan köp då, är det en bra amatör kamera?
övriga frågor? De som inte jag har fått svar på någon som vet?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag tänkte köpa en systemkamera och använda eye-fi.
Funktioner jag vill ha är att automatisk geo tagga, tagga med valfri text tex copyright nisse
Finns det auto taggning tex att det lägger till taggar att det är en hund ett hus och så vidare blir man ju tacksam.

Vill kunna automatiskt skicka till valfri blogg (wp) och flickr.
Och detta ska ske direkt när jag har fotat och direkt ifrån kameran.
1. Som nämnts finns det en Sony-dslr med inbyggd gps. Men flera andra systemkameror (t ex från Pentax och Nikon) kan geotagga bilderna direkt i kameran om man använder deras speciella gps som tillbehör. Gps-enheten kostar ungefär 2000 kr och funkar till t ex Nikon D90 och D5000, vilken möjligen kan få plats i din budget (beg, alltså). Dessutom finns det några avancerade kompaktkameror som har inbyggd gps.

2. Copyrightinformation och liknande kan du ställa in i kameran. Det blir då samma info på alla bilderna.

3. Nej, det finns ingen kamera som förstår om det är en hund eller ett hus på bilden.

4. Som redan framgått i tråden kan man skicka bilderna direkt med hjälp av wifi-kort och en lämplig mobil.
 
Senast ändrad:

FlyerOne

Aktiv medlem
får vänta ett tag innan köp då, är det en bra amatör kamera?
övriga frågor? De som inte jag har fått svar på någon som vet?
Syftar du på A55:an?

Ja, man kan nog lugnt säga att det är en bra amatörkamera. Den går att använda hela vägen från någon som bara vill sikta och trycka á lá kompaktkamera, och sedan gradvis hela vägen ända upp till avancerade funktioner som den är ensam om på marknaden. Steg två efter Sikta-och-skjut-läget är att koppla in guide-läget. Där talar kameran om exakt vad som händer för varje funktion som du väljer att ställa in. Förträffligt i början, men irriterande nar du har lärt dig (vilket tack vare denna funktion brukar gå väldigt fort). Sedan blir denna hjälp irriterande, men då är det förstås bara att koppla ur den, och kanske koppla in den igen tillfälligt för någon enstaka sällan använd funktion som man kanske känner sig osäker på.
 

jakobander

Aktiv medlem
Oki tack då vet jag vilken kamera jag ska titta på

Men om man köper en sådan kamera för 7300kr kan man enkelt ställa in att bilderna laddas upp till en valfri blogg eller flicks, picasa eller till en och till flera samtidigt?

Lite efter när det gäller mobiltelefoner har jag äntligen en anledning att köpa en ny. Dvs en smarttelefon var sugen på en nexus tror jag den som google släppt den ska vara grym inte bara mycket rba funktioner utan snabb. Kan man köpa nexus fixa så att man kop(plar upp via sin kamera och bärbara om man känner för det., tex när man sitter på tåget.. ) Vad ska man satsa på för abonemang till denna? Lär ju bli ganska mycket trafik när man e ute och går o fotar i timmar.

Hela iden med att photo blogga är att man kommer ut och inte bara sitter och jobbar framför datorn i 15 /dygn utan får lite motion och luft.. och solsken...
 

Leif Lillandt

Aktiv medlem
Eye-Fi

Jag har precis fått hem ett Eye-Fi-kort 8GBProX2.

Kameran, Canon 500D, hittar för det mesta inte kortet, dvs jag vet inte varför det hittas någon enstaka gång. Jag har jobbat med detta hela dagen!
Datorns inbyggda SD-kortläsare, samt den medlevererade kortläsaren via USB, kan ta emot filer (foton).
Jag tänkte använda detta kort under semestern, men nu kan jag inte sätta mera tid på att lösa problemen med det.

Det har inte GPS utan WPS för att lokalisera (geotagga) sig. Geotaggningen sker genom att kortet vet (beräknar) var de trådlösa nätverken befinner sig. Google verkar ha någon databas där nätverken är försedda med longitud och latitud.

Jag hade tänkt föra över bilder från kameran direkt till datorn (ad hoc-nätverk). Jag tänkte nämligen ha min bärbara dator i ryggsäcken, och då skulle ju överföringen gå smidigt, var det tänkt.

Kortet måste dock initieras via ett trådlöst nätverk, och det har jag gjort, enligt vad jag förstår.

Jag har ju fått ca 10 bilder överförda vid 3-4 olika tidpunkter (igår och idag).

Tyvärr har jag inte testat överföringen direkt till datorn. Jag antar att det gick via det trådlösa nätverket.

Tyvärr har jag inte kunnat få fram versionen på kortets firmware. Det kan ju behöva uppdateras!

Principen med kortet är inte helt fel, om det blott fungerar...
 

jakobander

Aktiv medlem
Hej Gott Folk!

Har det kommit något nytt i detta?
Kommer det funka som jag har tänkt?
Snart trillar det in lite pengar så jag är redo att slå till.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Har inte för egen del sett något om WiFi-kort, men det är ju helt omöjligt att ha koll på all information som susar runt på nätet...

Du kanske ska "titta in" här om 10 dagar. Då kommer Nikon eventuellt att ha presenterat en del nytt. Sony kommer i alla fall högst sannolikt att presentera ganska många nyheter, inte bara kameror och objektiv. SLT-A77 och SLT-A65 kommer att introduceras, och båda kommer att ha inbyggd GPS-funktion. Likaså kommer NEX-7, en spegelfri minisystemkamera framtagen för att tillfredsställa mera avancerade användare. Samt ev. ytterligare någon systemkamera.

A77 tillhör kategorin semiprokameror, men kommer uppenbarligen att bli väldigt vass för en sådan. Anses komma att bli världens snabbaste digitala systemkamera, oavsett pris. Högre seriebildhastighet än någon annan, samt snabbare och framförallt noggrannare AF än någon av Canons eller Nikons värstingkameror, enligt beta-testarnas jämförelser. "Insanely fast!" sa en av dem.


Här är ytterligare ett utlåtande (från Andrea på SAR):
"Some other bits of info: I really got tons of rumors from testers that said the AF speed is amazing and very accurate. This is just a subjective “judgment” but I never saw so many sources be happy with a pre-production camera!"
 
ANNONS