Annons

Tennisobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Ogg

Aktiv medlem
Vilka objektiv rekommenderas för tennis?

Hur funkar 70-200/2,8 ?
Nja, träffytan på ett 70-200 blir lite liten.
Ta ett bredare objektiv så blir det lättare att träffa bollen och få bra top-spin ;-)

Skämt åsido, ett 70-200/2.8 borde vara ett ypperligt objektiv.
 

AFJ

Aktiv medlem
70-200 är ett bra omfång.

Utomhus funkar ju det mesta men om det är inomhustennis som står på programmet vill man nog ha så mycket ljusstyrka som möjligt. 2.8 är ett minimikrav, gärna bättre! Eller en kamera med riktigt bra ISO-prestanda.

Jag är absolut ingen sportfotograf men jag brukar ha med mig kameran på Stockholm Open och liknande. Här kan du se lite bilder

http://www.orrspelet.se/bilder/public/Sport/2010-03-05 Davis Cup/index.html

Som du ser är det full öppning och höga ISO som gäller och ändå skull man önska sig kortare tider. Betänk då att Kungliga är förhållandevis bra upplyst med tanke på TV-sändning. Fotar du i "vanliga" hallar så är det väl ännu värre.
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Hehe Olof, du hade nog den bästa kommentaren jag läst på hela dagen här på Fotosidan :D

70-200/2,8 är aldrig fel, det funkar till det mesta. Jag tror inte Canon har släppt några objektiv specifikt tillverkade för tennisfoto, men man vet aldrig... :)

Allt hänger ju på hus pass nära subjekten du är, vad du har för plats under matcherna och vilka ljusförhållanden det är. Välj objektiv efter situation, ta gärna med multipla objektiv för att variera kompositionen av matchen och spelarna för lite intressantare bilder.

/ Magnus
 

ezoom

Medlem
Hehe Olof, du hade nog den bästa kommentaren jag läst på hela dagen här på Fotosidan :D

70-200/2,8 är aldrig fel, det funkar till det mesta. Jag tror inte Canon har släppt några objektiv specifikt tillverkade för tennisfoto, men man vet aldrig... :)

Allt hänger ju på hus pass nära subjekten du är, vad du har för plats under matcherna och vilka ljusförhållanden det är. Välj objektiv efter situation, ta gärna med multipla objektiv för att variera kompositionen av matchen och spelarna för lite intressantare bilder.

/ Magnus
Ja, jag är ju lite rädd at det blir lite enahanda bilder med bara 70-200 funderar på att hyra ett bra 300 tele för intressanta närbilder.
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Jo närbilder med 300 är också fint, men var inte rädd för att även använda dig av vidvinkel vid sportfoto, det ger lite annorlunda bilder men det beror naturligtvis på din position och närhet till spelarna i matchen. Man ska inte vara rädd för att experimentera och fota med "fel objektiv". :)

/ Magnus
 

ezoom

Medlem
Jo närbilder med 300 är också fint, men var inte rädd för att även använda dig av vidvinkel vid sportfoto, det ger lite annorlunda bilder men det beror naturligtvis på din position och närhet till spelarna i matchen. Man ska inte vara rädd för att experimentera och fota med "fel objektiv". :)

/ Magnus

Den kära 17-35an hänger alltid med!
 
ANNONS