Annons

Vettig Vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

monkiemike

Medlem
Hej
Har en en Canon EOS 600D alltså icke fullformat.
Vill ha en trevlig vidvinkel till den eftersom jag gillar att fotografera landskap och arkitektur.
Skulle hemskt gärna vilja ha den för "inomhusbruk" så jag funderar om det finns något bra
fast vidvinkel objektiv som är hyfsat ljuskänsligt....

Jag är lite ny på det här och har även en fråga om fisheye.
Från vad jag har förstått så tappar man en del av brännvidden när man har APS-C
så om man köper ett 14mm fisheye så skulle det motsvara Ca 22,4mm
kommer man fortfarande att få en stark distortion ?
MVH Micke
 

Tokoza

Aktiv medlem
Eller så har du Sigma 8-16mm som uppvisar mkt lite distorsion vid 12mm. Denna är inte alls ljusstark, men eftersom den har god skärpa från största bländare kanske den kan funka handhållet inomhus (ifall man nu inte vill stoppa rörelse).

Har Sigma 8-16mm själv och är mkt nöjd med de bilder denna kan ge (god skärpa, fina färger, lite CA). Enda invändingen jag har är att AF inte alltid är 100% då den ibland vill fokusera mot oändligheten (jag har Nikon d5000, så vissa av de begränsningar jag upplever kan beror på det enklare AF system detta hus har).
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det tråkiga med att använda ett fisheye för FF på crop är att man inte får 180 graders bildvinkel utan ganska vid vinkel med distorsion. Fisheye för FF brukar vara 15mm eller 16mm (Minolta/Sony). Raktecknande är 14mm. För arkitektur brukar raktecknande föredras. Det finns inga fasta supervidvinklar som är raktecknande för crop. Under 14mm finns bara zoom: 8-16, 10-20,10-22,11-16,12-24. Tokina gör en fisheye zoom tror den är 10-16. Fisheye nöjet brukar dock vara övergående för de flesta som i längden föredrar raktecknande.
 
ANNONS