Annons

AF Finjustering

Produkter
(logga in för att koppla)

gwbiker

Aktiv medlem
På min D7000 finns i menyn "AF finjustering" är detta avset om obj. fram eller bak fokuserar eller när använder man denna funktion?? Tacksam som bara den för svar.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Japp, exakt så är det!

Fast egentligen borde den inte heta fininställning utan grovinställning, fininställning kan bara Nikons verkstäder göra och det är dem man borde prata med om man har fokusproblem. Fininställningen i kameran gäller bara på ett avstånd och på en zoom bara på en brännvidd, i verkligheten kan felfokuseringen skilja på olika avstånd och olika brännvidder. Nikon justerar på flera brännvidder och olika avstånd.

Billigt är det också att få grejerna justerade, speciellt om de är svensålda eller iallafall EU-sålda och om jag inte minns fel gratis med garanti. Enda nackdelen är att det tar lite tid.
 

ArtbyRyman

Aktiv medlem
Japp, exakt så är det!

Fast egentligen borde den inte heta fininställning utan grovinställning, fininställning kan bara Nikons verkstäder göra och det är dem man borde prata med om man har fokusproblem. Fininställningen i kameran gäller bara på ett avstånd och på en zoom bara på en brännvidd, i verkligheten kan felfokuseringen skilja på olika avstånd och olika brännvidder. Nikon justerar på flera brännvidder och olika avstånd.

Billigt är det också att få grejerna justerade, speciellt om de är svensålda eller iallafall EU-sålda och om jag inte minns fel gratis med garanti. Enda nackdelen är att det tar lite tid.
FAST dom är väldigt benägna att bara testa på ett "avstånd"...genom nån projektor. Och där ser dom verkligen inte allt som kan vara fel, tro mig.
Metoden Fungerar nog dessutom bäst på normal optik...ev. inte på stora telen, och framför allt inte på zoomar... =)
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Nej, de testar inte bara på ett avstånd eller en punkt på zoomen! Jag har hört att de kan lagra ca tio olika värden för varje objektiv.
 

Splanky

Aktiv medlem
Jag har lagt in en fast 50/1,4 som profil i fininställning!
Har justerat med olika avstånd och i 45 graders vinkel mot en finskalad linjal.
Har fått det helt perfekt! Så den funkar kanon på fasta. Nikon 24-70/2,8 samt Nikon 70-200/2,8 VRll är helt perfekta utan justering, så på zoomar kan jag inte uttala mig
 
ANNONS