Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanringar

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej.

Har en Nikon D200 och ett Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1, Sigma 120-400/4,5-5,6 DG APO HSM OS
Finns det någon som kan tipsa om en bra mellanring/telekonverter på 1.7 eller 2.0 i förstoringsgrad som fungerar till dessa objektiv? Går det ha samma till de båda objektiven eller måste man ha 2 olika på grund av tillverkarna på objektiven?

Har försökt läsa mig fram men blir bara mer och mer förvirrad...

Tacksam för hjälp.
 

frwe

Aktiv medlem
Mellanringar och telekonverter är inte samma sak. Telekonverter förlänger brännvidden med t ex 1,4 eller 2 ggr och sänker samtidigt objektivets ljusstyrka. kan vara litet känsligt för optiska problem (sämre skärpa, kontrast mm)

En mellanring har inget glas utan är bara ett "rör" som placeras mellan kameran och objektivet. Med en mellanring får du ett ganska kort fokuseringsområde där du kommer mycket närmare än objektivets normala närgräns men du kan inte fokusera mot oändligt.

/Frode
 
Mellanringar och telekonverter är inte samma sak. Telekonverter förlänger brännvidden med t ex 1,4 eller 2 ggr och sänker samtidigt objektivets ljusstyrka. kan vara litet känsligt för optiska problem (sämre skärpa, kontrast mm)

En mellanring har inget glas utan är bara ett "rör" som placeras mellan kameran och objektivet. Med en mellanring får du ett ganska kort fokuseringsområde där du kommer mycket närmare än objektivets normala närgräns men du kan inte fokusera mot oändligt.

/Frode
Så om jag tolkar det rätt så är en telekonverter bättre för djur, typ fåglar som är skygga. Man kommer närmare trots samma avstånd.
Medan en mellanring är bättre vid macro då jag kan komma närmare objektet och på så sätt "få mer zoom"

Frågan kvarstår ändå, kan man komma undan med en telekonverter som passar båda objektiven?
 

frwe

Aktiv medlem
Så om jag tolkar det rätt så är en telekonverter bättre för djur, typ fåglar som är skygga. Man kommer närmare trots samma avstånd.
Medan en mellanring är bättre vid macro då jag kan komma närmare objektet och på så sätt "få mer zoom"

Frågan kvarstår ändå, kan man komma undan med en telekonverter som passar båda objektiven?
Du har tolkat det rätt. Skulle tro att Sigmas telekonverter funkar. Har du möjlighet så ta med grejerna till en butik som kan visa dem, ta några provbilder med båda objektiven och gå hem och studera i lugn och ro.

/Frode
 

frwe

Aktiv medlem
Ser att du bor i Göteborg så ScandinavianPhoto i Mölndal är ett bra ställe att åka till.

/Frode
 

MixPix

Aktiv medlem
Du vet om att AF inte kommer att fungera om du kör sigma 120-400 5.6 med telekonverter?
(Ville bara kolla så du inte gör ett onödigt köp. :) )
 

frwe

Aktiv medlem
Fast nu var jag lite för snabb insåg jag eftersom jag inte kan Nikon.
Ska rätta mig själv till att jag TROR inte AF kommer fungera men bättre om nån Nikon-kunnig kan uttala sig. :)
Nikons AF stängs inte av vid bländarevärden över 5,6. Att AF blir osäker och långsammare är en annan sak.

/FW
 

frwe

Aktiv medlem
Egentligen inte. Jag har Nikons egna telekonvertrar till Nikons objektiv. Skulle tro att det blir Sigmas 1,4 som funkar bäst med tanke på förlusten i ljusstyrka. Med 1,4 blir förlusten 1 steg medan den blir två steg med 2x konvertern. Men som sagt, kolla med Scandinavian så du kan få prova.

/Frode
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Även om AF inte helt slutar att fungera med konverter på Sigmazoomen kan jag nästan garantera att du inte kommer att gilla bildkvalitén det kommer att ge.

För att en konverter ska fungera riktigt bra krävs det ett objektiv av toppklass till att börja med. Jag har inte testat just ditt objektiv men generellt sett blir det bättre om man beskär bilden istället för att använda konverter på vanliga telezoomar.

Mellanringar ska du bara fundera på om du vill komma närmare än du gör med ditt makro, att använda en mellanring på zoomen finns det ingen orsak till, makrot kommer alltid att vara bättre på nära håll.
 
Även om AF inte helt slutar att fungera med konverter på Sigmazoomen kan jag nästan garantera att du inte kommer att gilla bildkvalitén det kommer att ge.

För att en konverter ska fungera riktigt bra krävs det ett objektiv av toppklass till att börja med. Jag har inte testat just ditt objektiv men generellt sett blir det bättre om man beskär bilden istället för att använda konverter på vanliga telezoomar.

Mellanringar ska du bara fundera på om du vill komma närmare än du gör med ditt makro, att använda en mellanring på zoomen finns det ingen orsak till, makrot kommer alltid att vara bättre på nära håll.
Finns det nåt man behöver tänka på i valet av mellanring? Sett att dom finns i olika längder bl.a.
 

Ogg

Aktiv medlem
Även om AF inte helt slutar att fungera med konverter på Sigmazoomen kan jag nästan garantera att du inte kommer att gilla bildkvalitén det kommer att ge.

För att en konverter ska fungera riktigt bra krävs det ett objektiv av toppklass till att börja med. Jag har inte testat just ditt objektiv men generellt sett blir det bättre om man beskär bilden istället för att använda konverter på vanliga telezoomar.
Jag vet inte om jag håller med om att det generellt är bättre att beskära än att köra konverter.
Tycker Arne Bivrin beskriver det bra:
http://www.fotosidan.se/blogs/arnebivrin/kom-narmare.htm

Sen blir det optiskt sämre med konverter än utan (mer slipat glas att passera), men det är fortfarande begränsat antal pixlar på sensorn.
Och AF blir som sagt lidande.
 

Ogg

Aktiv medlem
Finns det nåt man behöver tänka på i valet av mellanring? Sett att dom finns i olika längder bl.a.
Hej.

Det finns två typer av mellanringar, de billigaste som inte har någon elektronisk koppling vilket leder till att AF och bildstabilisering i objektivet slutar funka.
Sen finns det de som är dyrare men med kontakter.

De olika längderna innebär egentligen bara hur långt fram man flyttar objektivet och således hur mycket kortare närgräns man får.
Man kan sätta samman mellanringar för att få ännu närmre närgräns.
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Egentligen inte. Jag har Nikons egna telekonvertrar till Nikons objektiv. Skulle tro att det blir Sigmas 1,4 som funkar bäst med tanke på förlusten i ljusstyrka. Med 1,4 blir förlusten 1 steg medan den blir två steg med 2x konvertern. Men som sagt, kolla med Scandinavian så du kan få prova.

/Frode
Förlusten blir alltid konverterns förstoringsgrad. En 1,4x ger alltså en ljusförlust på 1,4 steg.
Multiplicera grundobjektivets ljusstyrka med konverterns förstoring så har Du den nya ljusstyrkan på kombinatet.
 

frwe

Aktiv medlem

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag har testat en del med Nikons egen 1,4 X konverter på ett 70-300 VR, en riktigt bra konverter på en telezoom av hyfsad klass. Resultatet var klart sämre än motsvarande beskärning efteråt, plus att AF i praktiken blir oanvändbar vilket gör att även om bildkvalitén är tillräcklig måste man fokusera manuellt. Hur ofta behöver man så mycket tele att 400 mm på en DX-kamera inte räcker om motivet är såpass stilla att manuell fokus är ett alternativ?

För övrigt ser jag att Anders har en D200 som saknar liveview, så manuell fokus blir hur som helst väldigt svår att pricka rätt.

Förlusten blir alltid konverterns förstoringsgrad. En 1,4x ger alltså en ljusförlust på 1,4 steg.
Multiplicera grundobjektivets ljusstyrka med konverterns förstoring så har Du den nya ljusstyrkan på kombinatet.
Nej, 1,4 X ger ett stegs förlust, 1,7 X ger 1,5 stegs förlust och 2 X ger två stegs förlust.
 
ANNONS