Annons

Fotografera alla gäster - hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas Eldred

Aktiv medlem
Hej alla! Hoppas ni kan hjälpa mig genom att dela med er av lite erfarenhet och idéer.

Jag fotograferar många bröllop, men nu har jag blivit ombedd att göra något jag aldrig gjort. Nämligen fotografera alla gästerna.

Jag HAR fotograferat alla gäster nån gång genom att samla dem till en stor gruppbild, men nu vill bruden ha bilder på alla 120 gäster till en gästbok. Tanken är att gästerna ska skriva en hälsning i gästboken på själva bröllopsfesten och att brudparet sedan kan sätta in bild efteråt.

Är det någon som gjort nåt liknande? Hur går jag bäst tillväga? Hur lång tid kan det ta? osv...

Snälla hjälp mig,
Jonas
 

Peterus

Aktiv medlem
Har aldrig gjort något liknande men ett förslag kan ju vara att göra en "sluss" med blixtar och allt som alla måste passera på väg in till middagen t.ex.? Det blir ju snabba puckar på varje bild men skulle kunna funka?
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Jag tror du kommer att behöva hjälp av någon nära brudparet, men helst inte brudparet själva. Denne/dessa hjälpare har till uppgift att se till att alla får veta att du skall ta bilder av dem.

Om du väljer att sätta upp ett litet "fotohörn" där du kan snabbt ta bilder på alla så skulle hjälparen också ha till uppgift att organisera alla gäster, så de kommer till ditt fotohörn i en strid men hanterbar ström. Denna lösningen blir enkel för dig: en inställning på kameran, gästerna ställer sig framför kameran, du trycker av en bild. Nästa gäst ställer sig framför kameran.... Ren serieproduktion men inte särskilt personligt.

Om du istället väljer att porträttera alla gästerna under kvällen så skulle din hjälpare (eller dina hjälpare) ha till uppgift att se till att du verkligen får med alla på bild: de känner alla gästerna bättre än dig, och kan snabbt stryka namn på en lista i takt med att du tar bilder av dem. Denna lösning ger mer variation på bilderna, men är svårare att administrera.
 

Frolicc

Aktiv medlem
Något liknande gjordes på ett bröllop jag fotade, dock av den andre fotografen. Då hade vi en jättestor fotoram som alla par fick spexa med samtidigt som hon tog bilder.

Det var inget direkt problem att organisera alla gäster, de passerade fotoplatsen naturligt på väg in i festlokalen.
 

Trannel94

Avslutat medlemskap
Son och sonhustru la en pocketkamera vid gästboken. Man tog kortet på sig
själv och skrev en hälsning.
 

Jonas Eldred

Aktiv medlem
Har aldrig gjort något liknande men ett förslag kan ju vara att göra en "sluss" med blixtar och allt som alla måste passera på väg in till middagen t.ex.? Det blir ju snabba puckar på varje bild men skulle kunna funka?
Jag hade funderat på nåt liknande, tills jag igår fick veta att festen är utomhus. Jag tror dock att de hade tänkt ha en tipspromenad. Kanske kan jag fixa en sluss som en del av den.
 

Jonas Eldred

Aktiv medlem
Något liknande gjordes på ett bröllop jag fotade, dock av den andre fotografen. Då hade vi en jättestor fotoram som alla par fick spexa med samtidigt som hon tog bilder.

Det var inget direkt problem att organisera alla gäster, de passerade fotoplatsen naturligt på väg in i festlokalen.
Rolig ide, som jag sett på nåt youtube klipp eller liknande förr tror jag. Ska fundera på det, kanske ett alternativ om jag hittar en bra ram.
 

Jonas Eldred

Aktiv medlem
Jag tror du kommer att behöva hjälp av någon nära brudparet, men helst inte brudparet själva. Denne/dessa hjälpare har till uppgift att se till att alla får veta att du skall ta bilder av dem.

Om du väljer att sätta upp ett litet "fotohörn" där du kan snabbt ta bilder på alla så skulle hjälparen också ha till uppgift att organisera alla gäster, så de kommer till ditt fotohörn i en strid men hanterbar ström. Denna lösningen blir enkel för dig: en inställning på kameran, gästerna ställer sig framför kameran, du trycker av en bild. Nästa gäst ställer sig framför kameran.... Ren serieproduktion men inte särskilt personligt.

Om du istället väljer att porträttera alla gästerna under kvällen så skulle din hjälpare (eller dina hjälpare) ha till uppgift att se till att du verkligen får med alla på bild: de känner alla gästerna bättre än dig, och kan snabbt stryka namn på en lista i takt med att du tar bilder av dem. Denna lösning ger mer variation på bilderna, men är svårare att administrera.
Vanligtvis brukar jag mingelfotografera under själva festen på ett bröllop, men då lyckas jag naturligtvis aldrig fånga alla gäster, om jag inte gör som du föreslår - att jag har nån som håller koll åt mig.

Det lutar normer mot serieproduktion, eftersom jag den här gången känner brudparet och ska vara med på festen själv sen.

Tack för tipsen.
 

Ogg

Aktiv medlem
Jag fotograferade ett bröllop för ett par veckor sedan, var med och plåtade hela festen också.

På det bröllopet hade de fixat en gästbok med en sida per gäst, sen var det en av brudparets fotointresserade kompisar som hade en lista på alla gäster och han plockade med sig ett bord i taget och fotograferade.

Han lade nog rätt så många timmar på att få alla porträtt (ca 90 st) och han fick bra draghjälp av toastmastersen som flera gånger under middagen påminde om att alla skulle bli fotograferade.
 

atotowi

Aktiv medlem
Jag har gjort det tillsammans med en kompis på ett bröllop.
Vi hade gäst boken i fotografirummet och alla ombads av toastmastern att komma förbi och skriva i boken.
En bild per hälsning och var det ett par eller en grupp så blev det en gruppbild och inte porträtt.
Alla uppmandes att spexa lite.
På alla bilder fanns även ett gose-lejon med (som hade en anknytning till både brudparet och den valda bröllopsdagen).
Vi använde oss av gäst-listan för att pricka av de som kom.
 

angelcom

Aktiv medlem
Jag har gjort det några gånger och min erfarenhet är att det tar väldigt mycket tid.
Denna tid skulle annars kunna användas till annan fotgrafering.

OM nu det ändå måste göras så tipsar jag om att:
1. Försöka få någon annan att göra det. (evt med en av dina kameror om du vill)
2. Ha en så färdig rigg som möjligt på plats, avsätta särskild tid och låta någon särskild person vara ansvarig för insamlig av folk samt ordningen på texter i gästboken.

Lycka till.
 

Jonas Eldred

Aktiv medlem
Jag har gjort det några gånger och min erfarenhet är att det tar väldigt mycket tid.
Denna tid skulle annars kunna användas till annan fotgrafering.

OM nu det ändå måste göras så tipsar jag om att:
1. Försöka få någon annan att göra det. (evt med en av dina kameror om du vill)
2. Ha en så färdig rigg som möjligt på plats, avsätta särskild tid och låta någon särskild person vara ansvarig för insamlig av folk samt ordningen på texter i gästboken.

Lycka till.
Tack till alla ni som skrivit för alla tankar och idéer. Det är fantastiskt att kunna få hjälp så snabbt när man behöver den.

Jag har nu dock valt att göra som angelcom föreslår i punkt 1 - dvs få någon annan att göra det. Jag känner att det blir för tidskrävande del av dagen. Jag vill att mina bilder ska hålla hög kvalité och känner att ska jag få min egen stil och känsla i såååå många porträtt så kommer det att ta sjukt mycket tid.

Halvdana bilder och löpandeband principer är jag vid närmare eftertanke inte intresserad av. Då blir det ju liksom "Vem har tagit den där bilden? Jaså? Jag trodde han var bra..."

Brudparet gick till min lättnad med på att fixa nån annan som tar just de bilderna. De var ju ändå mest bara för att de skulle minnas ALLA gäster och vad de hade på sig osv. Enkel dokumentation liksom. Då känner jag att det dels är resursslöseri att sätta mig på den uppgiften (om jag får glömma jantelagen en stund) och dåligt för mig om jag blir pressad att ta bilder på så kort tid att jag inte kan garantera ett topp resultat.

Hoppas tråden kan hjälpa nån annan som går med liknande frågor.

/Jonas
 

Minita

Aktiv medlem
De var ju ändå mest bara för att de skulle minnas ALLA gäster och vad de hade på sig osv. Enkel dokumentation liksom.
/Jonas
Fotograferade ett bröllop för två veckor sedan där en del av uppdraget var att fotografera alla gästerna "enligt ovan". Jag hade hjälp av värdparet som slussade alla par till fotoplatsen som var 10 meter från ingången till festlokalen. Tog 1 timme och det var ca 40 gäster. Kravet var lågt satt. Precis som du själv beskrev "enkel dokumentation". Brudparet var medveten om att de valde mellan mingelbilder och dessa porträttbilderna.
 

HenrikN

Aktiv medlem
Jag har gjort något liknande vid ett par vänners bröllop förra året. När vi kom fram till festlokalen och alla samlades för gemensam skål m.m. passade toastmastern på att dra några praktiska saker, då bland annat att var och en ansvarade för att någon gång under eftermiddagen, gärna före middagen, passera mig och bli fotograferad. Jag var även gäst enligt ovan men hann med både att mingla, ta mingelbilder samt bli klappad på axeln för ett parfoto, familjefoto eller släktfoto. Alla kom med på bild och det var bara ett ytterst fåtal som kom fram under middagspausen, efter påminnelse av toastmaster. Ca 50-60 gäster och 30 minuter totalt? Jag hade sett ut ett par platser som lämpade sig att gå till för bilden, som jag sedan tog på några sekunder. Självklart kan ju ribban ligga på en annan nivå, men i det här fallet var det jättelyckat och jag önskar att vi hade gjort samma sak vid vårat bröllop :)
 

RiccardAxtelius

Ny medlem
Helt klart

Har aldrig gjort något liknande men ett förslag kan ju vara att göra en "sluss" med blixtar och allt som alla måste passera på väg in till middagen t.ex.? Det blir ju snabba puckar på varje bild men skulle kunna funka?
Detta är en idé som fungerar väldigt bra.. I det flesta fall så känner gästerna sig lite "finare" när dem ska gå igenom en "sluss" för en bild..Ser lite proffsigare ut också...
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ett sätt:
be bordsplaceraren att ge alla var sin lapp med ett nummer.
Toastmastern får be alla gäster att hitta den som har samma nummer som sig själv(vilket normalt är parvis/familjevis uppdelning)
Lämna lappen hos fotografen när man har får sitt porträtt förevigat.
Då kan man ser om alla har varit där.
Gästbokens sidnummer hänger givetvis ihop med numret man fått.
 

jonaspeter

Medlem
Ett sätt:
be bordsplaceraren att ge alla var sin lapp med ett nummer.
Toastmastern får be alla gäster att hitta den som har samma nummer som sig själv(vilket normalt är parvis/familjevis uppdelning)
Lämna lappen hos fotografen när man har får sitt porträtt förevigat.
Då kan man ser om alla har varit där.
Gästbokens sidnummer hänger givetvis ihop med numret man fått.

Jag blev ombedd att fota på några vänners bröllop. Då skulle alla fotograferas på festen. Det blev först parvis och sedan så hade brudparet delat in singlarna i "grupper". Jag fick en lista på alla som skulle fotas och sen var det bara att köra. Fotograferingen blev av efter vigseln under minglet vid festlokalen innan brudparet kom. Det gick riktigt fort för jag fick hjälp av toastmastern.

Här använde jag som någon tidigare nämnt 2 st fotoramar i guld. Paren fick välja ram och var tvungna att "rama in sig själva". Detta kort sattes senare med i gästboken samt skickades till gästen som tackkort. Fördelen med att använda någon ram eller liknande är att dom som fotograferas slappnar av lite och släpper fokus från kameran. Det blir inte så stelt.

Bifogar en bild på hur det kunde se ut. Var inte den bästa bilden direkt men ni förstår nog idén.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/351368/3050597.htm


/ Jonas
 
ANNONS