Annons

Guldreflektor?

Produkter
(logga in för att koppla)

rymdrattan

Aktiv medlem
Tjenare!

Jag ska inhandla en reflektor kommande vecka (skicka tillbaka en som kommer vara för liten och köpa en 107cm's rund istället för en 75cm's trigrip från lastolite).

Frågan jag ställer mig är vad jag vill ha för ytor på reflektorn. Det som rekommenderas verkar vara vit/soft gold om man bara vill ha en tvåsidors-variant.

Men jag frågar mig själv om inte silver/guld är nästan samma sak om man bara har reflektorn längre ifrån?

Jag kommer försöka fotografera helkroppsbilder med den så jag skulle egentligen behöva en ännu större reflektor, men jag tänkte börja med en 107cm's. Kommer det då inte vara bättre med en silver/guld snarare än en vit/soft gold, då jag kommer behöva längre avstånd för att täcka hela modellen med reflektionsljus?

Jag är rädd för att jag får för lite reflekterat ljus på bara viss del av modellen om jag köper en vit/solt gold.

Någon som har erfarenheter ang. detta?

ps. Kommer stå på relativt långt avstånd, aps-c sensor med en nifty fifty glugg. ds

Mvh Dennis Mortensen.
 

gorse

Aktiv medlem
Vad skall man ha guld till? Jag tycker guld färgar ljuset till orange. Ser konstigt ut att blanda ljus, nästan värre än att blixtfotografera i el-ljus.
 

Minita

Aktiv medlem
Min skärm har en blandning 50/50 guld/silver på samma yta. Använder den ytan mer än någon annan till alla kön. Ger lite varmare hudtoner. Bara silver ger lite hårdare/skarpare ljus som kan passa vid fotografering av män. Så för min del

1. Guld/silver sidan (kvinna)
2. Vit sida (alla modeller)
3. Silver (man)
4. Transparant för att skugga modellen
 

rymdrattan

Aktiv medlem
Tack för svaren!

Tell, Jag får väl stå ut med an kaffebrus-reflektor, hade kollat på den innan men känns så budget med kaffebrus (även om det kanske inte är det).

Gorse, Den är planerad att använd utomhus, är det innomhus du tycker att den ger en orange ton, eller även utomhus?

Minita, Anledningen till att jag är osäker på halvhalv, soft gold och vad mer den nu kallas är för att jag tänkte att färgen kanske försvinner om jag behöver ställa den på längre avstånd än vad som borde göras.

ps. Första tjejen jag ska skjuta kommer troligtvis vara en härligt chokladfärgad kurvig dam och funderar då givetvis på guld/silver även där. ds
 

gorse

Aktiv medlem
Jag tycker det ger orange tone i alla lägen. Men, det är kanske ett sätt att ge lite varmare ton. Men, jag föredrar att ha samma ton och sen ge lite varmare ton när jag mixtrar i datorn.
 
ANNONS