Annons

Bildbehandlingstekniker i Lightroom 4. Vilken bok?

Produkter
(logga in för att koppla)

mkron

Ny medlem
Hej

Jag vet att det nyligen var en tråd kring böcker för Lightroom 4, http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=152535, men jag ställer frågan ändå för jag tror jag letar efter lite annat fokus på boken.

Jag vill ha en bok (inte videokurs etc även om jag vet att moderskeppet mfl är jättebra så funkar det dåligt med strömmade kurser på bussen eller SJ) som behandlar efterbehandlingstekniker i Lightroom 4 (eller 5 men det är 4:an vi har).

Jag vill gärna se konkreta tips/guider på hur man uträttar vissa effekter och varför man just gör så.

Exempelvis att om jag vill ha en sepia-tonad bild så skall jag leka med färgen i skuggorna på en bild medans om jag vill ha en mer antik bild så är det i högdagrarna som jag skall modifiera. Gärna med lite information om _varför_ jag skall göra en sak så jag lär mig orsak och verkan. (jag har märkt att en del guider fokuserar på "gör detta så blir det bra" men aldrig riktigt förklarar _varför_ just det ger den sökta effekten).

Blev det rörigt nu?
 

ironman71

Aktiv medlem
Den bok som lärt mig mest om Ligthroom 4 är "The Digital Negative" av Jeff Schewe. Jeff är Photoshop och Lightroom gurunas guru. När herr Kelby kör fast plockar han nog fram Jeffs böcker. Böckerna är ofta djupdykningar i hur verktyen fungerar och hur bästa möjliga arbetflöde ska se ut. Långt ifrån "gör så här så går det bra trickboken". Tar man sig igenom och begriper innehållet i hans böcker så lär man sig massor, det finns få på hans nivå.

Men böckerna är oftast väldigt tekniska och tunglästa... Denna bok försöker dock vara lättilgänglig, det lyckas delvis men kvar finns fortfarande de tunga tekniska bitarna. Superbra bok om man lyckas ta sig igenom.

En annan bra bok som inte är helt fokuserad på Lightroom är "Digital bild 4.0" av Stefan Ohlsson, den fokuserar på arbetsflöde och högsta möjliga bildkvalitet. Stora delar av jobbet görs i Photoshop, men mycket matnyttig för Lightroom finns också.

Frågan när och varför man ska göra en viss bildbehandling, funderade jag också ofta på tidigare. Efter att ha lärt sig verktygen och olika sätt att behandla bilderna, så ställer jag mig istället frågan vad vill jag berätta och vilken känsla vill jag förmedla med denna bild. Det finns inget facit på hur man ska behandla en bild, ibland ska horisonten vara sned ibland rak. Det tar tid att ta sig från tricknivån till bildberättarnivån, men det är värt att ta sig dit. Sen kanske du sitter och analyserar varför och när ett visst trick kan tillföra något.

I Jeffs bok finns en hel del exempel på förebild, diskussion om varför och hur samt sedan efterbild på resultatet som är intressanta att studera. Sen gäller det att använda den teknik och de verktyg, som behövs för att få det resultat man vill ha.
 

mkron

Ny medlem
Tack för tipset. Det blir en snabbtur till bibban för att kika innan jag bestämmer mig för köp men det låter ju som att den är i linje med vad jag söker.
 
ANNONS