Annons

Varför köper ingen mina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne H

Aktiv medlem
Marknaden har fel så ofta.
Är rätt säker på att marknaden inte ger så mycket för mina barndomsminnen. För mig är de ovärderliga.
Det är ett extremfall men det är "det strikt ekonomiska värdet" också.
Tillgång o efterfrågan brukar man ju säja styr det ekonomiska priset, och så länge du är ensam om att tycka de är ovärderliga blir priset lågt. Den dag det dyker upp en eller flera personer som tycker som du stiger priset ;-)

I TS fall så överskrider tillgången många gånger om efterfrågan. Priset per bild blir lågt.
För att priset ska gå upp så måste helt enkelt antingen efterfrågan öka markant, eller tillgången sjunka kraftigt...

http://www.johner.se/

http://folio.se/

http://www.nordicphotos.se/

www.matton.se

www.maskot.se

http://www.istockphoto.com/

Listan kan göras mycket längre.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Jag kom att tänka på en sak jag glömt att nämna. Några har givit förslag om utställning på lokalt eller visa upp dem på något företag. En del företag har kanske konstföreningar, varför inte fråga om en fotoutställning. Många konstnärer vänder sig till konstföreningar i när och fjärran för att visa upp sina alster. Jag har själv gjort en utställning på det företaget jag arbetade på för många år sedan. Många var mycket intresserade och gjorde en del köp. Mina flesta bilder var detaljer, närbilder av någonting. Min avsikt var inte att sälja därför fortsatte jag inte på den linjen.
Jag har redan en pågående utställning. Det skrev jag i första inlägget :)
 

wangblad

Aktiv medlem
Bra. Utställningar är det enda som funkat för mej. Ibland har jag sålt ett tiotal bilder men ofta inget eller enstaka. Ibland har jag blivit tvungen att betala lokalhyra. Tycker du skall fortsätta med utställningar. Har du försökt i nån större stad. Karlstad?
En duktig kille här på FS har utställning nu. Stellan Karlsson.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=433558880118395&set=a.118083488332604.19090.100003928600716&type=1&theater

Det verkar vara svårt att sälja landskap sedan länge. Just nu trendigt med gatufoto. Inget för dej?
 

andreassofus

Aktiv medlem
Bra. Utställningar är det enda som funkat för mej. Ibland har jag sålt ett tiotal bilder men ofta inget eller enstaka. Ibland har jag blivit tvungen att betala lokalhyra. Tycker du skall fortsätta med utställningar. Har du försökt i nån större stad. Karlstad?
En duktig kille här på FS har utställning nu. Stellan Karlsson.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=433558880118395&set=a.118083488332604.19090.100003928600716&type=1&theater

Det verkar vara svårt att sälja landskap sedan länge. Just nu trendigt med gatufoto. Inget för dej?

Jag har tänkt att fråga runt på lite olika ställen om utställning. Har inte blivit av än bara. Och nu vet jag inte längre efter denna tråden om det är någon ide då alla säger samma sak. Landskapsbilder är tråkiga och folk vill inte ha dom.

jag fotar natur och landskap för att jag tycker det är kul. Jag vill nog inte byta stil helt bara för att det är populärare. Jag fotar ju först och främst för att jag tycker de tär kul.

Du måste bo i en stor stad för att gatufoto ska funka bra. Tror inte Töcksfors på 1000 personer är rätt ställe till det. Även Karlstad är egentligen för litet tycker jag.
 

iSolen.se

Guest
Jag har tänkt att fråga runt på lite olika ställen om utställning. Har inte blivit av än bara. Och nu vet jag inte längre efter denna tråden om det är någon ide då alla säger samma sak. Landskapsbilder är tråkiga och folk vill inte ha dom.

jag fotar natur och landskap för att jag tycker det är kul. Jag vill nog inte byta stil helt bara för att det är populärare. Jag fotar ju först och främst för att jag tycker de tär kul.

Du måste bo i en stor stad för att gatufoto ska funka bra. Tror inte Töcksfors på 1000 personer är rätt ställe till det. Även Karlstad är egentligen för litet tycker jag.
Gatufoto har lite samma problem, det är så många som har tillgång till miljön att konkurrensen är hård. Samma regler gäller där, sälj jättebilligt till massorna eller hitta en unik stil/motiv som ingen annan har.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Du måste bo i en stor stad för att gatufoto ska funka bra. Tror inte Töcksfors på 1000 personer är rätt ställe till det. Även Karlstad är egentligen för litet tycker jag.
Nej. Det är lika fel som att säga att en naturfotograf inte kan bo i stan. Man kan givetvis förflytta sig till motiven. Gatufotografen Mats Alfredsson bor i Borås men lyckas ändå tjäna pengar på sina gatubilder. Hans bilder ger pengar till nya resor som ger nya bilder osv.

Läs om hur han tjänar pengar här: http://www.fotosidan.se/cldoc/gatufotografen-som-jagar-pa-bast-natten.htm

Men det går att ta gatubilder i Borås också. Kolla in mästaren Lars Tunbjörk (antagligen topp 5 på listan över de mest kända svenska fotograferna internationellt). Han har gjort en bok som heter "I love Borås". Den är gjort av bilder som blev över från hans mästerverk "Landet utom sig", en av de högst värderade svenska fotoböckerna.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Nej. Det är lika fel som att säga att en naturfotograf inte kan bo i stan. Man kan givetvis förflytta sig till motiven. Gatufotografen Mats Alfredsson bor i Borås men lyckas ändå tjäna pengar på sina gatubilder. Hans bilder ger pengar till nya resor som ger nya bilder osv.

Läs om hur han tjänar pengar här: http://www.fotosidan.se/cldoc/gatufotografen-som-jagar-pa-bast-natten.htm

Men det går att ta gatubilder i Borås också. Kolla in mästaren Lars Tunbjörk (antagligen topp 5 på listan över de mest kända svenska fotograferna internationellt). Han har gjort en bok som heter "I love Borås". Den är gjort av bilder som blev över från hans mästerverk "Landet utom sig", en av de högst värderade svenska fotoböckerna.

ok jag ska formulera om mig.
Om jag ska kunna träna på gatufoto så underlättar det MASSOR att ha tillgång till en stor stad.

Det är lite orättvist att jämföra med en av sveriges bästa och kändaste gatufotografer och säga att det inte alls är svårt.
blir lite missvisande.
 

Björkhult

Aktiv medlem
Hej!

Har följt tråden, och här kommer några synpunkter från mig (som aldrig har sålt en bild, jag ger bort dom till vänner och bekanta):

1. Du tar fina bilder!

2. Men vill du: ta bilder som folk vill köpa, eller vill du: sälja bilder som du har tagit? Fundera på vilka motiv som går att sälja, och vilka dina köpare är. Fokusera och jobba hårt med dom.

3. Jag kollade på din hemsida, klickade på en bild i kustlandskap, ingen info om pris, storlek m.m. Hur ska man beställa har du tänkt dig? Först kolla i Galleriet, sen på Info och priser, sen vidare till Kontakt? Där försvann 99,99 % av potentiella kunder. Du får fixa till en vettig beställningsmöjlighet direkt när man ser bilden (typ storlek, (ram), pris -> lägg i kundvagn).
Din hemsida är inte kundvänlig som det är nu.

4. Kunden vill kunna hänga upp direkt på väggen.

Lycka till!
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
ok jag ska formulera om mig.
Om jag ska kunna träna på gatufoto så underlättar det MASSOR att ha tillgång till en stor stad.
Visst :) Men du ska nog stanna vid din läst. Att byta gengre av kommersiella skäl är sällan bra. Då blir man inte tillräckligt bra. Det krävs genuint engagemang för att blir riktigt bra. Det sagt med det undantaget att en del lyckas sälja skräp.
Det är lite orättvist att jämföra med en av sveriges bästa och kändaste gatufotografer och säga att det inte alls är svårt.
blir lite missvisande.
Nu missförstod du mig nog. Jag sa bara att man inte behöver bo eller verka i en storstad för att lyckas med gatufoto. Karlstad eller Borås funkar säkert bra.

Gatufoto anses för övrigt av många att vara bland det svåraste man kan ge sig in på.
 

Anjou

Aktiv medlem
Hur bär man sig åt eller vad gör jag för fel? Håller bilderna inte måttet. Hur ska jag marknadsföra mig bättre?
Det vore väldigt kul att få sålt några bilder även om jag inte blir rik på det.
Jag har läst dina frågor och får några spontana tankar... (edit: det blev många tankar)

Om man vänder på frågeställningen helt, varför skulle du själv köpa en bild? Av de bilder som du själv skulle vilja hänga på din vägg av olika fotografer, varför har du fastnat för just de bilderna?

Jag har kollat på dina bilder och tycker de är jättefina, men jag skulle ju lika gärna kunna ladda ner ett gäng bilder från Shutterstock och printa själv. Jag hade haft en lika anonym relation till den upphovsmannen som av en bild från dig. Jag skulle aldrig köpa en bild bara för att den är vacker, och jag vet att jag inte är ensam om att tänka så. Vackert är sååå tråkigt. (Och väldigt få är så modiga att de köper något bara för att de själva gillar det.)

Om jag går till mig själv så skulle jag aldrig köpa en bild av någon som jag inte har en relation till. Någon som jag har följt en tid. Någon som jag har läst om. Någon som mina kompisar pratar om. Någon som jag är nyfiken på. Någon som kan berätta en historia. Någon som inte bara stryker medhårs.

Som exempel hade jag hellre köpt en affisch av Vee Speers och ramat in. För att hon är en fotograf som jag har följt sedan Bordello-bilderna. För att hon är en fotograf som tar bilder som är både vackra och har en kontext. Nu blir det kanske lite extremt att jämföra med en konstnär som Vee som är så känd och etablerad. Men jag tycker att det symboliserar väl hur köpprocessen av konst fungerar.

Du måste tänka på vad det är du konkurrerar med. Är det verkligen bara andra fotografer? Jag tror att det är så mycket mer. Om man köper en bild till sig själv så konkurrerad du med allt som går att hänga upp på en vägg i prydnadssyfte. Eller kanske till och med allt som dekorerar ett hem. Köper man en bild till någon annan så konkurrerar du med alla andra tänkbara presenter i just den stunden.

Då räcker det inte att man säljer en vacker bild.

Mitt första tips är att inte göra bilder för att få sålt dem. Gör istället bilder för att du vill något. Provocera, förföra, irritera, engagera, informera, berätta... Man brukar ju säga att definitionen av konst är "det som konstnären säger är konst" men för mig måste det finnas en kontext och en kontinuitet, annars är det bara hötorgskonst.

Om du hade en vacker tavla och en historia till den bilden, något som har hänt där, något som borde ha hänt där eller vad vet jag... Då hade jag blivit nyfiken. Efter tio sådan historier så hade jag kanske köpt en tavla. Inte för bilden utan för ditt historieberättande.

/ K
 

PÅK

Medlem
Det kanske redan är sagt i någon av de många tidigare inläggen i denna tråd; att sälja bilder idag i det ofantliga flödet/utbudet av högkvalitativa bilder är mycket svårt. En svensk legend inom landskapsfotografi berättade på en workshop ganska nyligen att bildförsäljningen nästan helt upphört..Det är istället workshops, föreläsningar, bokutgivning och artiklar m.m. som står för den huvudsakliga inkomsten. Bilderna blir snarast ett sätt att profilera sig tillräckligt starkt för att locka folk till den inkomstbringande verksamheten.
 
Varför köper jag ingen bild av dig? Jo, jag känner ingen relation till naturbilderna eller landskapsbilderna De är inte tillräckligt intressanta. De berättar inget. Du måste tänka om. Ta inga bilder med vyer, du måste ta mera bilder på närmare håll. Ett exempel: jag köpte en canvas i svartvitt med flata havsslipade stenar staplade på varandra lagda på ett slätt berg med en lätt molnig himmel i bakgrunden. Mycket dekorativ på väggen. Hitta på någonting, låt fantasin flöda. Ta bilder där folk känner igen sig. Gatufotografi är inte nödvändigt, Du kan fortfarande ha anknytning till naturen, men nära. 500:- för den minsta bilden är alldeles för dyrt, du är ju inte någon kändis. Gå ner till halva priset.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vad du gör sänk inte priset!
Kan bara hålla med. En printad bild skall vara signerad och exklusiv.
Att sälja billigt är som att sälja billig parfym. Vem sjutton vill ge bort billig parfym i present.

Jag skall ta ett exempel från verkliga världen.

Detta är en målning av Danelle en av Australiens mest kända konstnärer. Jag plåtade alla hennes tavlor hon skapat under ett års stipendiat i Sverige innan de såldes på ett galleri i Sverige.
Den här tavlan gick för cirka 100 000 kr. Hennes bästa och största gick för en kvarts miljon styck.
Jag tror inte hon misstycker om jag visar min bild av hennes tavla. Den mäter cirka 1,5 x 1,5 meter,
Gjord i olja. Skall väl säga att detta inte är en av mina favoriter av Danelle. Hon har många andra bilder som jag tycker är väldigt mycket bättre om.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/335513/3185412.htm

Jag råkade ha varit på samma ställe sommaren innan och hade den här bilden.
Vi have ganska kul åt att hon målat och jag fotograferat flera liknande motiv vid just det här fiskeläget på Gotland.
Vad tror ni jag fått för min bild?
Jag har aldrig försökt sälja den så jag har inget svar.
Danelle gillade den så hon fick en utskrift av den. Kanske blir det ännu en tavla av den en vacker dag.
Eller så blir den bara ett minne.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/335513/3185411.htm
Pris på konst är mycket beroende på spekulation.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Fotografiet är den bättre bilden.

/avdelningen för omotiverat tyckande
Avgjort. Intresset för oljan måste vara spekulation, eller att hon är känd. Sådant påverkar människor som i detta, som i så många andra fall, är utpräglade flockdjur och menar någon förståsigpåare att något är bra, så blir det det :)

Därmed inte sagt att oljan är dålig, dessutom är den nog värd sitt pris, vilket ju förmodligen förhöjer intrycket och skönhetsvärdet för köparen och alla är nöjda.
 

Nikonetha

Aktiv medlem
Jag kanske upprepar vad andra skrivit, men jag kan ändå inte låta bli att ge mig in i debatten, som jag tycker är intressant.

För det första, jag tror det är väldigt farligt att börja tänka, "jag fotograferar för att sälja" för vad är det som säljer?
Jag tror man måste börja med att hitta sin egna stil, komponera och fotografera de man själv gillar - då börjar man utveckla en egen identitet som fotograf.

Jag var ex.vis inne och kollade din hemsidan. De bilder du har där, är inte unika på något sätt, fina blider - javisst, men som landskapsfotograf har jag sätt dessa många, många gånger tidigare.

Ta, ex.vis dessa från Söderåsen, ett ställe jag själv känner till mycket väl. Bilden över Kopparhatten, den är inte unik på ngt sätt, den finns t ex i broschyren som länsstyrelsen gett ut. Inte samma bild, men exakt samma komposition. Här gäller det att vara där vid ett unikt tillfälle, där ljuset gör just din bild unik för att skapa en intressant bild av ett ställe som nästintill varenda landskapsfotograf varit och fotograferat på.

Där var en annan bild jag hittade över våtmark, ett stort landskap och så i förgrunden, några grästuvor. Här hade du istället kunnat skapa något annorlunda genom att fokusera på bara tuvorna. En lite med spännande bilder och kanske mer intressant och unikare, där betraktarens fantasi kanske börjat arbeta.

Ang att sälja bilder, berättade en bekant till mig vid ett tillfälle när han valde bilder till en utställning. Han valde dels, de han trodde skulle sälja och så en del som var hans personliga favoriter - De som sålde, ja det var hans personliga favoriter, inte de han trodde skulle sälja.

Att ens bilder uppskattas på Facebook är tyvärr inte detsamma som att dessa är gångbara rent kommersiellt i samband med en utställning eller rättare sagt, att presumtiva kunder skulle köpa dessa på ett galleri. Här pratar vi helt olika målgrupper.

Slutligen att få sälja sina bilder, handlar ibland också om att ha tur, ha den rätta bilden, som visas vid det rätta tillfället för rätt personer
 

wangblad

Aktiv medlem
Andreas, jag tycker du skall kämpa på med att försöka få utställningar. Svårt att sälja är inte det samma som omöjligt. I början fick jag nobben av de finare galleriererna i Göteborg. Då började jag fråga på liiite simplare ställen och lyckades komma in på cafeer, bibliotek, kyrkan. Sen blev det några gallerier där jag var tvungen hyra, men behövde då inte betala provision till galleriet. I hyrgalleriet var jag tvungen att sitta varje dag i flera timmar och det var lite jobbig. Jag annonserade och skickade inbjudningar. Men jag sålde en del, kanske beroende på att jag hade väldigt blandade motiv?
Så småningom kom jag med i kommunens konsthörna i stadshuset tillsammans med många andra, plus lite andra ställen. Hårt hängivet arbete är det enda som ger resultat. Du kan se på denna länk hur jag arbetar och vilka utställningar jag haft.
http://www.gatufoto.net/om-mej/
Du är ännu ung och har möjlighet att pröva dej fram både vad gäller marknadsföring och motivval. Själv är jag sjuttio men jobbar passionerat med bild och har i år varit i Las Palmas och i Paris enbart för att fota. Sätter upp mål och jobbar långsiktigt för att nå dom. En Cubaresa blir nästa grej.

Du kanske kunde försöka komma med på nån utställning på Scandinavianphoto? Jag försökte men blev refuserad. Då försökte jag igen tillsammans med tre kompisar och då kom jag med.

Slutligen vill jag nämna att jag satsat på hyfsat stora bilder 40x60 eller 50x70. En bra bild blir alltid maffigare i stort format. Ibland hade jag inte råd med ramar, utan nöjde mig med passeartouter. Folk köpte ändå. Alltid numrerat och signerat.

Vid ett enda tillfälle under tio år har det hänt att en kund köpt ett antal bilder som han hittat på hemsidan. Men jag var tvungen att chansa, printa dom och åka till kunden för att visa dom live. Det blev en bra affär.
Men chansen att nån beställer nåt direkt från hemsidan är minimal.
 
ANNONS