Annons

Handgrepp för att hitta bilder i Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

RHelena

Aktiv medlem
Nytt år - nya bekymmer! Mina bilder ligger i datummappar på externa hårddiskar - dvs årtal överst (2014) och själva bildmapparna därunder (2014 12...). Har nu lagt upp en ny årsmapp 2015på samma externa hårddisk och importerat bilder i två undermappar in i LR. Dessvärre kan jag inte lokalisera bilderna i LR nu när jag letar efter dem. Hittar inte något sätt att lösa detta trots sökandet på nätet. Tacksam för tips för att lösa bekymret!
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Mycke vi inte vet

Nytt år - nya bekymmer! Mina bilder ligger i datummappar på externa hårddiskar - dvs årtal överst (2014) och själva bildmapparna därunder (2014 12...). Har nu lagt upp en ny årsmapp 2015på samma externa hårddisk och importerat bilder i två undermappar in i LR. Dessvärre kan jag inte lokalisera bilderna i LR nu när jag letar efter dem. Hittar inte något sätt att lösa detta trots sökandet på nätet. Tacksam för tips för att lösa bekymret!
Hej

Använd utforskaren och titta på hårddisken hur de ser ut. Kanske du har kvar bilderna på kortet/en så du kan söka på filnumret ?
La du upp mappen i LR? Importerade du till rätt mapp ? Flyttade LR bilderna ?
Mycke frågor blir de ;-)

ThomasR
 

RHelena

Aktiv medlem
Hej

Använd utforskaren och titta på hårddisken hur de ser ut. Kanske du har kvar bilderna på kortet/en så du kan söka på filnumret ?
La du upp mappen i LR? Importerade du till rätt mapp ? Flyttade LR bilderna ?
Mycke frågor blir de ;-)

ThomasR
Hej Thomas och tack för frågorna! Att sova på saken hjälpte inte, men däremot fick både dina frågor och en promenad i frisk luft mig på nya spår och nu är problemet löst! Ger en beskrivning här i fall någon annan skulle råka ut för något liknande:

Gjorde en testmapp med ett par nya bilder under årsmappen 2014. När jag skulle importera bilderna såg jag återigen att de tidigare importerade 2015-bilderna fanns i LR som gråade (= importerade) filer. Fortfarande gick det dock inte att komma åt dem via Library då varken mapparna eller bilderna var synliga därifrån. Problemet verkade hänga ihop med den nya årsmappen... Gjorde alltså en import av ett par nya bilder ifrån den nämnda testmappen (under årsmappen 2014) och flyttade sedan testmappens innehåll till den nya övergripande 2015-mappen (allt detta inifrån LR). Och vips så blev både årsmappen och de nya undermapparna med sina bilder tillgängliga! Skönt!
 
ANNONS