Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota av dia i projektor - vilken carousel passar bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

Staffanp

Aktiv medlem
Jag skall digitalisera pappas och svärmors alla diabilder och har fastnat för principen att fotografera av diat direkt i projektorn. Montera ur optiken, svagare lampa, diffusor etc. Jag är inte intresserad av andra alternativ då detta blir det i särklass snabbaste för mig. Jag har ett liv vid sidan av diabilderna så skanner är inte aktuellt.

Vad säger ni gamla diarävar? Vilken carousel-projektor är bäst för ändamålet? Det jag främst vill åt är en projektor som håller diat lika varje gång. Är det skillnad mellan ex. en Ektapro och en carousel? Ju mer exakt den är desto lättare blir det att få rätt fokus.

Skriv gärna någon rad ni som har erfarenhet av kodaks projektorer!
 

Mwd

Aktiv medlem
Hur 17 skall du fotografera i projektorn??
Har inte hört om den metoden??

// Mats W
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tror inte mycket på idén med diaprojektor. Vi som var med vet att diat inte alltid hamnar i exakt samma läge.
Sedan brukar bilderna poppa när de blir varma. Allltså slå sig så de buktar.
Det var ofta svårt att både få kantskärpa och mittskärps.
 

Staffanp

Aktiv medlem
Tror inte mycket på idén med diaprojektor. Vi som var med vet att diat inte alltid hamnar i exakt samma läge.
Sedan brukar bilderna poppa när de blir varma. Allltså slå sig så de buktar.
Det var ofta svårt att både få kantskärpa och mittskärps.
tack men jag kommer köra på den här varianten.

Någon som kan svara på vilka av kodaks projektorer som har bättre/bäst fixering av diat?
 

afe

Aktiv medlem
Jag tror inte den metoden är så vanlig. Dum fråga kanske, men har du testat att snoka runt på nätet om det är en metod andra använder? I så fall vet de kanske vilken variant som är bäst.
 

Staffanp

Aktiv medlem
Inte så vanlig metod men den kommer tjäna mitt syfte mer än väl.

Jag kommer självklart inte köra med en 300w lampa...

Åter till frågan. Vilka av Kodaks projektorer har har lite bättre fixering av diat?
 

Peter Kaiser

Aktiv medlem
Ursäkta att jag inte svarar direkt på frågan, men den är mycket intressant.

Staffans metod är är det + på. Finns en hel del skrivet på tyska (google) om metoden. Köpte själv en relativt dyr tillsats (Fotonovum) för detta ändamål, men det är nog ganska enkla delar att fixa själv (svag lampa, mattglas e.t.c.). Gick finfint att fota in i projektorn (borttagen lins) med makroobjektiv. Och snabbt går det.

Poppande dias verkade inte vara något problem - betänk att lampan är ersatt med en mycket svagare, d.v.s. mindre värmeutveckling.

Jag använde inte kodakprojektor, men jag är också högst intresserad av frågan. Har några tusen bilder jag vill scanna snabbt och med god kvalitet.
 

Staffanp

Aktiv medlem
Ursäkta att jag inte svarar direkt på frågan, men den är mycket intressant.

Staffans metod är är det + på. Finns en hel del skrivet på tyska (google) om metoden. Köpte själv en relativt dyr tillsats (Fotonovum) för detta ändamål, men det är nog ganska enkla delar att fixa själv (svag lampa, mattglas e.t.c.). Gick finfint att fota in i projektorn (borttagen lins) med makroobjektiv. Och snabbt går det.

Poppande dias verkade inte vara något problem - betänk att lampan är ersatt med en mycket svagare, d.v.s. mindre värmeutveckling.

Jag använde inte kodakprojektor, men jag är också högst intresserad av frågan. Har några tusen bilder jag vill scanna snabbt och med god kvalitet.
Kul! Då håller jag dig uppdaterad på hur det går. Jag kommer nog inte börja digitalisera förrän till hösten men jag lovar att skriva här.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag skall digitalisera pappas och svärmors alla diabilder och har fastnat för principen att fotografera av diat direkt i projektorn. Montera ur optiken, svagare lampa, diffusor etc. Jag är inte intresserad av andra alternativ då detta blir det i särklass snabbaste för mig. Jag har ett liv vid sidan av diabilderna så skanner är inte aktuellt.
En scanner som tar diamagasin är nog minsta lika snäll mot ditt vanliga liv som metoden att fotografera av diabilderna i projektorn.

Med en sådan scanner behöver du inte göra någonting alls medan den scannar alla bilderna i magasinet, medan du måste sköta kameran för varje bild med projektormetoden. (Såvida du inte hittar på någon listig metod att synka avtrycket på kameran med projektorns bildbytarmekanism förstås).
 

Staffanp

Aktiv medlem
Inte intresserad.

Jag har bestämt mig för vilken metod jag vill använda och frågan gäller diaprojektorer.
 

apersson850

Aktiv medlem
Men frammatningsfrågan är ju också intressant. Diaprojektorer brukar ju ha någon möjlighet till elektrisk fjärrkontroll (min gamla Leitz har det) och kameror brukar ha någon form av elektrisk fjärrkontroll (mina Canon har det). Alltså vore det ju rätt enkelt att tåta ihop en liten styrning som matar fram en ny bild i projektorn, trycker av kameran, matar fram bild osv. Någon slags givare som konstaterar att man har kört klart skulle man också kunna ha, så stannar sekvensen vid rätt tillfälle. Det går ju att ordna med en reflextejp eller liknande även på ett runt magasin, om man nu av någon anledning vill ha en karusellprojektor. Annars får man ordna så man kan ställa in ett visst antal.

Enklaste sortens PLC, stor som ett cigarettpaket, fixar detta galant och med minsta möjliga byggande av interface. Har du tänkt dig något sådant? Annars tappar du ju bort en del av avsikten med att frigöra så mycket tid från scannandet som möjligt, om du måste sitta där och vara maskinist hela tiden.

Jag körde med en diascanner som fungerar som en projektor, och då får man ju fördelen att när man stoppat i ett magasin sköter den sig själv tills magasinet är slut.

Men för övrigt, för att komma tillbaka till grundfrågan, är det inte rimligare att fråga sig vilket fabrikat av projektor som är bäst på att lägga diabilden på samma ställe hela tiden? Olika projektorer från samma tillverkare tenderar med all säkerhet att vara mer lika i prestanda än vad olika fabrikat kan vara.
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag har bestämt mig för vilken metod jag vill använda och frågan gäller diaprojektorer.
Du har alltså bestämt dig för att använda diaprojektor eftersom det är snabbare, trots att den är lika snabb som en scanner med diamagasin och ändå ger sämre resultat?

Eftersom du inte är intresserad av svaren så kanske det inte är så många som är intresserade av att hjälpa dig heller?
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Du har alltså bestämt dig för att använda diaprojektor eftersom det är snabbare, trots att den är lika snabb som en scanner med diamagasin och ändå ger sämre resultat?


Eftersom du inte är intresserad av svaren så kanske det inte är så många som är intresserade av att hjälpa dig heller?
Eller också är det så enkelt att TS vill ha svar på sin fråga och inte en massa andra åsikter? Ställer man en konkret fråga vill man som regel ha svar på frågeställningen och inget annat.
"Vilken carousel passar bäst" kan bara besvaras med förslag och motivering vilken projektor som kan tänkas vara bäst. Hade frågan varit "hur ska jag fotografera av mina diabilder" är fältet öppet för olika kreativa lösningar.
 

Staffanp

Aktiv medlem
Du har alltså bestämt dig för att använda diaprojektor eftersom det är snabbare, trots att den är lika snabb som en scanner med diamagasin och ändå ger sämre resultat?


Eftersom du inte är intresserad av svaren så kanske det inte är så många som är intresserade av att hjälpa dig heller?
Men herregud vad trist forumet är. Så många med så fruktansvärt tråkig attityd. Om du läser första inlägget ser du att jag valt metod och inte är intresserad av andra varianter.

Jag har kamera, macroobjektiv och gillar att experimentera hemma. En bra projektor kostar 500-700kr och övriga delar ca 300kr. En tusenlapp för en rigg som kan fotografer av alla bilder på en dag tycker jag är bra.
 

Staffanp

Aktiv medlem
Men frammatningsfrågan är ju också intressant. Diaprojektorer brukar ju ha någon möjlighet till elektrisk fjärrkontroll (min gamla Leitz har det) och kameror brukar ha någon form av elektrisk fjärrkontroll (mina Canon har det). Alltså vore det ju rätt enkelt att tåta ihop en liten styrning som matar fram en ny bild i projektorn, trycker av kameran, matar fram bild osv. Någon slags givare som konstaterar att man har kört klart skulle man också kunna ha, så stannar sekvensen vid rätt tillfälle. Det går ju att ordna med en reflextejp eller liknande även på ett runt magasin, om man nu av någon anledning vill ha en karusellprojektor. Annars får man ordna så man kan ställa in ett visst antal.

Enklaste sortens PLC, stor som ett cigarettpaket, fixar detta galant och med minsta möjliga byggande av interface. Har du tänkt dig något sådant? Annars tappar du ju bort en del av avsikten med att frigöra så mycket tid från scannandet som möjligt, om du måste sitta där och vara maskinist hela tiden.

Jag körde med en diascanner som fungerar som en projektor, och då får man ju fördelen att när man stoppat i ett magasin sköter den sig själv tills magasinet är slut.

Men för övrigt, för att komma tillbaka till grundfrågan, är det inte rimligare att fråga sig vilket fabrikat av projektor som är bäst på att lägga diabilden på samma ställe hela tiden? Olika projektorer från samma tillverkare tenderar med all säkerhet att vara mer lika i prestanda än vad olika fabrikat kan vara.
Antingen sitter jag och dricker vin och trycker projektor - kamera - projektor - kamera eller så fixar jag någon form av relästyrning. Tips på vad man köper i så fall? Gärna något jag kan programmera från en mac.
 

Staffanp

Aktiv medlem
Du har alltså bestämt dig för att använda diaprojektor eftersom det är snabbare, trots att den är lika snabb som en scanner med diamagasin och ändå ger sämre resultat?


Eftersom du inte är intresserad av svaren så kanske det inte är så många som är intresserade av att hjälpa dig heller?
Då kan jag väl lite ödmjukt fråga vilken diaskanner med magasin som är kan skanna 80 bilder på fem minuter? Jag kan mycket väl ha missat någon skanner när jag googade runt.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Jag skall digitalisera pappas och svärmors alla diabilder och har fastnat för principen att fotografera av diat direkt i projektorn. Montera ur optiken, svagare lampa, diffusor etc. Jag är inte intresserad av andra alternativ då detta blir det i särklass snabbaste för mig. Jag har ett liv vid sidan av diabilderna så skanner är inte aktuellt.

Vad säger ni gamla diarävar? Vilken carousel-projektor är bäst för ändamålet? Det jag främst vill åt är en projektor som håller diat lika varje gång. Är det skillnad mellan ex. en Ektapro och en carousel? Ju mer exakt den är desto lättare blir det att få rätt fokus.

Skriv gärna någon rad ni som har erfarenhet av kodaks projektorer!
Inget fel med din metod, men du har fel när du säger det ät snabbare. Det snabbaste är en diaskanner med magasin. Sätt i hela magasinet och tryck på en knapp så kör den alla bilder själv. Mycket mycket snabbare och bättre än att fota av. Jag
Har ett liv utanför, därför skannade jag in våra 10 000 dia. Hade jag fotat av hade jag suttit där än.

Du väljer själv, men välj på korrekta fakta.
 

Staffanp

Aktiv medlem
Inget fel med din metod, men du har fel när du säger det ät snabbare. Det snabbaste är en diaskanner med magasin. Sätt i hela magasinet och tryck på en knapp så kör den alla bilder själv. Mycket mycket snabbare och bättre än att fota av. Jag
Har ett liv utanför, därför skannade jag in våra 10 000 dia. Hade jag fotat av hade jag suttit där än.

Du väljer själv, men välj på korrekta fakta.
Ok. Jag är av en annan åsikt så vi lämnar den diskussionen nu.
 
ANNONS