Annons

Hjälp - retur borta - Rajala Pro näthandel

Produkter
(logga in för att koppla)

scrappy

Aktiv medlem
Jag har hamnat i ett obehaglig situation. Beställde en produkt för 10,000 kr via http://www.rajalaproshop.se/ som jag sedan ångrade inom 14 dagar. Jag fick en returblankett av Rajala och skickade tillbaka paketet via Postnord Mypack. Tänkte inte på att Rajala har sitt huvudkontor i Finland.

Nu 12 dagar senare kollar jag min försändelse och den står sedan en vecka som "under sortering" i Finland. Rajala har inte fått paketet säger de och kan inte kreditera mig. Jag ringde Postnord och de kan inte se var paketet är i Finland. Posten i Finland hittar inte paketet.

Nåväl, då får jag reklamera tänker jag. Ser till min förskräckelse att Postnord bara har försäkring värd 520 Euro i norden. Jag har alltså skickat en vara värd 10,000 kr i retur som försvunnit och har bara försäkring för motsvarande 4830 kr.

Enligt konsumentvägledaren är jag ansvarig för paketet tills det nått säljaren. Det spelar ingen roll att jag använt säljarens returblankett utan extra försäkring.

Vad ska jag göra nu förutom att ligga på Posten? Kan jag nyttja någon annan försäkring, tex drulle i hemförsäkringen. Andra tips om hur jag kan driva ärendet?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag tycker du bara ska sitta lugnt, du fick väl något inlämningskvitto att den gått i retur, som har ett datum. Du har använt deras returblankett mm. Jag hade bara avvaktat och sett att det löser sig, gör det inte det så får man vidta åtgärder
 

scrappy

Aktiv medlem
Jag tycker du bara ska sitta lugnt, du fick väl något inlämningskvitto att den gått i retur, som har ett datum. Du har använt deras returblankett mm. Jag hade bara avvaktat och sett att det löser sig, gör det inte det så får man vidta åtgärder
Visst har jag inlämningskvittot men som jag skrev så har Postnord bara försäkring värd 520 Euro i norden. Jag har alltså skickat en vara värd 10,000 kr i retur som försvunnit och har bara försäkring för motsvarande 4830 kr.

Det hjälper väl inte att vara vänta? Jag har aldrig behövt vänta 12 dagar på en leverans, inte ens från USA, UK eller Tyskland. Paketet är borta.
 

Grumme

Aktiv medlem
Dubbelkolla med Rajala att de verkligen inte har fått returen, för de verkar inte ha full koll på saker och ting.
Jag beställde en Canon 7D mkII i mitten av maj, och direktbetalade med kort. När kamerahuset efter 10 dagar inte ens hade postats, kontaktade jag deras kundtjänst. Det visade sig att i deras system hade beställningen misslyckats, men pengarna hade ändå dragits från kortet.

Nu löste det sig och jag har fått kameran, men full koll verkar de som sagt inte ha.
 

scrappy

Aktiv medlem
Dubbelkolla med Rajala att de verkligen inte har fått returen, för de verkar inte ha full koll på saker och ting.
Jag beställde en Canon 7D mkII i mitten av maj, och direktbetalade med kort. När kamerahuset efter 10 dagar inte ens hade postats, kontaktade jag deras kundtjänst. Det visade sig att i deras system hade beställningen misslyckats, men pengarna hade ändå dragits från kortet.

Nu löste det sig och jag har fått kameran, men full koll verkar de som sagt inte ha.
Om de hade tagit emot returen så hade jag ju haft en logg på Postnords tracking. Posten kan själva inte hitta paketet eller se vart det tagit vägen.

Funderar på hur jag ska gå vidare med detta. Jag har inget avtalsförhållande med Postnord då jag fick returblanketten av Rajala. Gissar att Rajala ska reklamera och sedan skicka ersättningen till mig?
 

jannel

Aktiv medlem
Var lugn ett par dagar till.

Det kan ta lite tid.

Det här kanske låter lite konstigt, men Sverige och Finland har olika trackingnummer på samma försändelse även opm det är inom PostNord. Försändelsen får sitt nya trackingnummer i Finland när det passerat sorteringsfunktionen.

Varför de har det på det här sättet på PostNord vet jag inte, men jag har råkat ut för motsvarande historia fast från Finland till Sverige.

Hoppas att det löser sig!
/J
 

PMD

Aktiv medlem
Hur har det gått? Är paketet fortfarande försvunnet?

Vad står det i Postens villkor? Skickar man saker på egen risk?
 

scrappy

Aktiv medlem
case closed

I måndags besökta jag Rajalas butik och bad om hjälp. Samma dag fick jag mail om att de fått returen. Känns som de inte loggat den tidigare. Slarv?

Tre veckor tog det, men nu har jag fått en återbetalning. Det märkliga är att spårningen fortfarande visar att paketet är på vift. Kanske är det som någon skrev att paketen byter spårnings-id i Finland?

2016-05-26 20:47 TURKU, Finland Försändelsen transporteras
2016-05-26 01:50 Veddesta, Sverige Försändelsen transporteras
2016-05-25 19:41 Segeltorp, Sverige Försändelsen transporteras
 
ANNONS