Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extern hårddisk till Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas80

Aktiv medlem
Hej.
Tyvärr har min stationära dator gått sönder så bytte till en bärbar.
Undrar om det är möjligt att köra Lightroom på bärbara fast ha hela bildbibloteket på en extern hårddisk?
Gärna en wi-fi hårddisk, några tips på bra hårdisk i sånt fall?

Har en MacBook air om de har någon betydelse och Lightroom 4.
 

bjorso

Aktiv medlem
Hej.
Tyvärr har min stationära dator gått sönder så bytte till en bärbar.
Undrar om det är möjligt att köra Lightroom på bärbara fast ha hela bildbibloteket på en extern hårddisk?
Gärna en wi-fi hårddisk, några tips på bra hårdisk i sånt fall?

Har en MacBook air om de har någon betydelse och Lightroom 4.

Självklart kan du lägga dina bilder på en enhet utanför datorn, det är bara att peka på rätt ställe vid import av bilder från kameran eller kortläsaren. WD (Western Digital) brukar ha bra produkter, finns massor att välja på i något av elektronikvaruhusen.

Det har ingen som helst betydelse om du använder Mac eller Windows respektive version av LR, fungerar likadant.
 

Sundin

Avslutat medlemskap
Smarta förhandsvisningar

Jag har själv hela katalogen på min bärbara dator och alla originalbilder på en extern hårddisk. Det fungerar alldeles utmärkt. Jag har valt en snabb hårddisk. Tyvärr har trådlösa hårddiskar lite för låg överföringshastighet för att passa mig.

En bra funktion i LR är smarta förhandsvingar. Med dem kan du fullt ut bearbeta bilder på den bärbara datorn även om den externa hårddisken inte är ansluten. Smarta förhandsvisningar tar lite mera plats än standardversionen så jag använder dem bara på de bilder jag fortfarande jobbar med. Det går sen att ta bort dem när de inte längre behövs.
 
ANNONS