Annons

Grafikkort överflödigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

mickecrown

Aktiv medlem
8700

Hej,
Jag tycker inte du gör fel.
Har precis bytt stationära arbetsdatorn.
Gått från Intel I5 4440, 8 gb ram, 250 gb SSd och gt640 grafikkort med 2 gb minne
till Intel I7 8700K, 32 gb ram, 512 gb SSD och gtx 1050 6 gb minne grafikkort.
Skillnaden är mycket stor vad jag än gör, i allt från uppstart till photoshop,
bildvisning, videospelning, allt.

Lycka till
Mikael
 

carlén

Aktiv medlem
Hej,
Jag tycker inte du gör fel.
Har precis bytt stationära arbetsdatorn.
Gått från Intel I5 4440, 8 gb ram, 250 gb SSd och gt640 grafikkort med 2 gb minne
till Intel I7 8700K, 32 gb ram, 512 gb SSD och gtx 1050 6 gb minne grafikkort.
Skillnaden är mycket stor vad jag än gör, i allt från uppstart till photoshop,
bildvisning, videospelning, allt.

Lycka till
Mikael
Valde du ”K” för att du överklockar eller för att den generellt har bättre prestanda?
Och känner du att 32 GB RAM behövs, eller är det för alla eventualiteter?
 

mickecrown

Aktiv medlem
K

Hej,
Jag valde K för att Webhallen config erbjöd K för samma pris som utan K.
Då tyckte jag att det var bra att ha för ev. framtid.
Annars hade jag nöjt mig med vanlig 8700 om den varit dyrare.
Mvh
Mikael
 

mickecrown

Aktiv medlem
Config

Hej,
Webhallen har en service där du väljer vilka komponenter du vill ha och de bygger ihop datorn åt dig för 695:-, + komponentpriserna.
Finns även färdiga konfigurationer att köpa under Webhallen Config,
med av dem utvalda och matchande komponenter.
Jag valde mina komponenter själv och fick ihop ett mycket bra system för mina behov.

Mvh
Mikael
 

HenryB

Aktiv medlem
De flesta här verkar förespråka AMD. Och jag som siktar på i7 8700...
Går jag fel rutt?
En Intel i7 8700 med 6 kärnor ligger på ca 4800:-
En AMD 2700X med 8 kärnor ligger på ca 3400:-

I enkeltrådad jämförelse så är i7:an ca 9% snabbare. I flertrådat är AMDn 49% snabbare. i7:an har en grafikdel vilket 2700X inte har. i7:an drar också något mindre ström. Jag hade utan tvekan valt en 2700X och kört med befintligt grafikkort eller köpt ett billigt för en trehundring. Övriga komponenters kostnader får också vägas in. Moderkort har tex varit dyrare till Intel historiskt sett så det är värt att göra en jämförelse.
 

iSolen.se

Guest
En Intel i7 8700 med 6 kärnor ligger på ca 4800:-
En AMD 2700X med 8 kärnor ligger på ca 3400:-

I enkeltrådad jämförelse så är i7:an ca 9% snabbare. I flertrådat är AMDn 49% snabbare. i7:an har en grafikdel vilket 2700X inte har. i7:an drar också något mindre ström. Jag hade utan tvekan valt en 2700X och kört med befintligt grafikkort eller köpt ett billigt för en trehundring. Övriga komponenters kostnader får också vägas in. Moderkort har tex varit dyrare till Intel historiskt sett så det är värt att göra en jämförelse.
De som spelar spel väljer ofta AMD för det blir helt enkelt mer prestanda för pengarna.

Jag antar att AMD numera är lika stabilt som Intel, så har det inte alltid varit.

De mesta man gör är enkelttrådat men 9%...det märker man knappt.

(stödjer inte intelprocessorn 12 trådar?)
 

HenryB

Aktiv medlem
De som spelar spel väljer ofta AMD för det blir helt enkelt mer prestanda för pengarna.

Jag antar att AMD numera är lika stabilt som Intel, så har det inte alltid varit.

De mesta man gör är enkelttrådat men 9%...det märker man knappt.

(stödjer inte intelprocessorn 12 trådar?)
Gamers vill ha hög enkeltrådad prestanda och ett vasst grafikkort. Grafikkortet är för dom den viktigaste komponenten. Intel är något vassare i enkeltrådat medan AMD har mer fokus på fler kärnor.

AMDs processorer har alltid varit stabila. Dom problem som fanns förr var relaterade till styrkretsar/drivrutiner från andra tillverkare (VIA, Nvidia mfl). AMD ledsnade till slut på detta och började tillverka kretsar på egen hand. Intel har också haft en del problem. Ett tag kunde processorerna tex inte räkna rätt.

Både Intel och AMD kör med två trådar per kärna, i7:an har 12 trådar och AMD:n har 16 trådar.
 

iSolen.se

Guest
Gamers vill ha hög enkeltrådad prestanda och ett vasst grafikkort. Grafikkortet är för dom den viktigaste komponenten. Intel är något vassare i enkeltrådat medan AMD har mer fokus på fler kärnor.

AMDs processorer har alltid varit stabila. Dom problem som fanns förr var relaterade till styrkretsar/drivrutiner från andra tillverkare (VIA, Nvidia mfl). AMD ledsnade till slut på detta och började tillverka kretsar på egen hand. Intel har också haft en del problem. Ett tag kunde processorerna tex inte räkna rätt.

Både Intel och AMD kör med två trådar per kärna, i7:an har 12 trådar och AMD:n har 16 trådar.
Jag var stort AMD fan för länge sedan, de var inte lika stabila av flera skäl, överhettning, något med minnena och drivrutiner spelar roll även om det inte var deras fel. I praktiken var en AMD inte lika stabil som Intel. Räknefelet? Du menar det obskyra avrundningsfelet? Det var stora rubriker men var det verkligen ett praktiskt problem?

Varför gamers har mer AMD är bara en spaning. Det vore kul med lite statistik i frågan, det borde ju enligt ditt inlägg vara Intel som gäller för dem.
 
ANNONS