Annons

Filmningsproblem EOS 550D

Produkter
(logga in för att koppla)

gliz68

Aktiv medlem
När jag filmar med min 550D stoppas inspelningen efter random antal sek och texten
Videoinspelningen har stoppats automatiskt. Någon som vet vad det beror på?
Har provat, 2Gb, 4Gb, 16Gb, 32Gb, 128Gb SD-kort, några är micro-SD med adapter.
Bara ett av dom funkar inte alls, å andra sidan funkar det inte någonstans.
 

PeterWem

Aktiv medlem
När jag filmar med min 550D stoppas inspelningen efter random antal sek och texten
Videoinspelningen har stoppats automatiskt. Någon som vet vad det beror på?
Har provat, 2Gb, 4Gb, 16Gb, 32Gb, 128Gb SD-kort, några är micro-SD med adapter.
Bara ett av dom funkar inte alls, å andra sidan funkar det inte någonstans.
Testat lågnivåformatera i kameran (allt raderas)? Är minneskorten klass 10 och bättre?

550D har vid filmning en skrivhastighet på under 6MB/s och klass 10 (10MB/s) ska klara det.

Efter 12 minuter har man uppnåt 4GB och då bryts inspelningen.
 

gliz68

Aktiv medlem
Har formaterat och kollat SD-kort, Klass 10 är det. Det dyker upp en stapel överst till höger med 5 fyrkanter (nivåer?) den undre är vit medans dom över är grå. Ibland blinkar den andra i stapeln till och ibland hela stapeln. Inspelningen dör som sagt på random antal sek. Inte hittat i manualen vad den stapeln har för betydelse än. Någon som vet?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Har formaterat och kollat SD-kort, Klass 10 är det. Det dyker upp en stapel överst till höger med 5 fyrkanter (nivåer?) den undre är vit medans dom över är grå. Ibland blinkar den andra i stapeln till och ibland hela stapeln. Inspelningen dör som sagt på random antal sek. Inte hittat i manualen vad den stapeln har för betydelse än. Någon som vet?
Även lågnivåformaterat och inte enkom formaterat?
Sida 135 i den svenska manualen kan du läsa om staplarna.
 

gliz68

Aktiv medlem
Har formaterat och kollat SD-kort, Klass 10 är det. Det dyker upp en stapel överst till höger med 5 fyrkanter (nivåer?) den undre är vit medans dom över är grå. Ibland blinkar den andra i stapeln till och ibland hela stapeln. Inspelningen dör som sagt på random antal sek. Inte hittat i manualen vad den stapeln har för betydelse än. Någon som vet?
Nu verkar det vara löst. Justerade några parametrar för upplösning med mera och nu filmade den längre än tidigare. Nämnda stapel hittade jag efter en stunds letande. Anger bufferminnets status. Trött på kameran för tillfället, Fortsätter i morgon.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Nu verkar det vara löst. Justerade några parametrar för upplösning med mera och nu filmade den längre än tidigare. Nämnda stapel hittade jag efter en stunds letande. Anger bufferminnets status. Trött på kameran för tillfället, Fortsätter i morgon.
Märkligt att flera minneskort ger samma problem. Har du någon du känner med kamera och SD-kort kan du ju se om du kan få testa.
 

gliz68

Aktiv medlem
Märkligt att flera minneskort ger samma problem. Har du någon du känner med kamera och SD-kort kan du ju se om du kan få testa.
Börjar tro att det är nått fel på kamerans videofunktion ska göra lite fler test innan jag konstaterar den slutsatsen som ett faktum.
 

Smw

Aktiv medlem
Börjar tro att det är nått fel på kamerans videofunktion ska göra lite fler test innan jag konstaterar den slutsatsen som ett faktum.
Hej !
Jag använder en hel del objektiv med diverse adaptrar, nästan alla har
ett chip för af-confirm och bländarvärde.
Några är väl inte fulländade, eller så glappar de, ibland vid livewiev så
stängs denna ner helt plötsligt. Detta vid stillbild, har inte provat video,
men antar att det blir lika där.

Har du provat med ett annat objektiv ?

//MW
 

gliz68

Aktiv medlem
Hej !
Jag använder en hel del objektiv med diverse adaptrar, nästan alla har
ett chip för af-confirm och bländarvärde.
Några är väl inte fulländade, eller så glappar de, ibland vid livewiev så
stängs denna ner helt plötsligt. Detta vid stillbild, har inte provat video,
men antar att det blir lika där.

Har du provat med ett annat objektiv ?

//MW
Jag tror det beror på mängden ljus. filmade rakt in i en lampa och då klarade den filma i bättre upplösning utan att filminspelningen avbröts. Laborerar lite med bländare, slutare och ISO och kollar hur det artar sig, Ska kolla upp ditt tips också.

Stefan
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag tror det beror på mängden ljus. filmade rakt in i en lampa och då klarade den filma i bättre upplösning utan att filminspelningen avbröts. Laborerar lite med bländare, slutare och ISO och kollar hur det artar sig, Ska kolla upp ditt tips också.

Stefan
Brus ger större filer. Hade du bott i närheten hade vi kunnat installera Magic Lantern i kameran och testat skrivhastighet i kamera+minneskort.
 

gliz68

Aktiv medlem
Du har väl inte råkat slå på någon "bildförbättringsfunktion" som går så tungt att den sinkar dataöverföringen till SD-minnet? Jag skulle ha provat med "återställ alla kamerainställningar".
Det har jag gjort men det hjälpte inte. Kan tänka mig att det är parametrarna mellan bländare, slutare och ISO jag kan laborera med för att få ned datastorleken på filmfilerna.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det är ju ISO som påverkar i så fall. Högre ISO ger mer brus, som tar plats att återge i filen. De andra påverkar bara sekundärt, om de tvingar dig att ändra ISO.
 

gliz68

Aktiv medlem
Det är ju ISO som påverkar i så fall. Högre ISO ger mer brus, som tar plats att återge i filen. De andra påverkar bara sekundärt, om de tvingar dig att ändra ISO.



Tror mysteriet är löst. SD-korten är för visso klass 10 men dom verkar inte klara den skrivhastighet som krävs. Ska köpa ett med bättre skrivhastighet sedan är nog problemet ur världen. Tack för tips och engagemang.


/Stefan
 

gliz68

Aktiv medlem
Det är löst!

Köpte ett garanterat fungerande sd-kort.
SanDisk Extreme PRO micro SDHC UHS-I med adapter.
Nu filmar den, vore skrutt annars med upp till 100 MB/s.
 
ANNONS