Annons

Kamera för sportfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Visom

Aktiv medlem
Funderar lite på inköp av kamera för enbart sportfotografering. Hur ser marknaden ut om man bortser från 1DXII?
7DII - Har erfarenhet av denna så det är lite av min referens. Gillar det mesta med den
5DIV - Alldeles för långsam AF och seriebildtagning, funkar inte för mig.
1DX - Ser begagnade för runt 15k, är detta ett bättre alternativ än 7DII? Pros/cons?
1Ds Mk III - Kan detta vara ett alternativ? Har ingen aning om äldre proffskameror kan mäta sig med 7DII??

Min fråga är egentligen om jag ska satsa på 7DII eller 1DX? Fast om jag missar något alternativ (typ 1DX föregångare) så dela gärna era åsikter....
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag har själv 1D X Mark II och 1D X. Har även testat 7D Mark II.

Jag skulle säga att autofokusen är aningen bättre på 1D X än 7D Mark II, men skillnaden är inte jättestor. Du för dessutom något snabbare serietagning med 1D X.

7D Mark II är lite billigare och framförallt så kan man säga att den har en inbyggd 1,6x telekonverter som kan vara till nytta för sportfoto och spara en slant på objektivkontot. Man klarar dig med en 300/2,8 istället för en dyrare 500/4.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
1Ds mk III är väl fullformat på den tiden när 1D fullformat inte var för sportfoto.

1D mk III (utan s) däremot är en sportkamera. Fast kanske lite väl gammal om du är van vid 7D mk II.


Jag själv gick från 7D (mk I) till 1D mk III mest pga greppet och balansen med större objektiv. Rent tekniskt upplever jag 7D (mk I) som modernare och bättre.

Size matters
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
1Ds Mark III är en sämre sportkamera än 5D Mark IV och 5D Mark III pga sämre autofokus och långsammare serietagning.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Om 5D IV har för långsam serietagning faller 1Ds bort också.

AF i 5D III och IV är lånade från 1DX kamerorna så jag har svårt att förstå att just deras AF inte skulle duga.

Fördelen med de nyare 7D II och 5D III och IV är att det är lättare att ställa in fokusgrupperna i dessa än i 1D serien före 1DX.

Själv har jag kört 7D II och kör nu 1D IV som har mindre avancerad AF än 1DX. Båda kamerorna har bra AF. Jag fotar handboll, men då mina barn, detta ställer andra krav än att fota sporten. Jag sätter fokus på mina barn, inte det som händer i matchen. Det gör att jag inte har någon nytta av zon-AF som följer motivet för även de med smartaste motivigenkännande AF kommer inte se skillnaden på min son i grön tröja och en annan i grön tröja då den inte har individavkännande följande AF. Därför använder jag enpunkts AF. Då gäller enbart att kameran och objektivet fokuserar snabbt inte hur avancerat fokussystemet i sig är. I dessa sammanhang fungerar de äldre proffskamerorna utomordentligt. Jag upplevde dessutom att 1D IV är bättre i enpunkts AF läget än 7D II då jag uppfattar att sökaren bättre återger AF punktens faktiska placering. Jag upplevde att markerkingen av AF punkten och dess faktiska placering inte helt stämde på 7D II. Man får ju något extra i ett kamerahus som vid nyköp kostade åtskilligt mer.

Skall man fota sport på ett annat sätt kan mycket väl de nyare mer avancerade AF metoderna ha sina fördelar även om Canons iTR inte kan mäta sig med Nikons 3D AF.
 
Senast ändrad:

AFJ

Aktiv medlem
5DIV - Alldeles för långsam AF och seriebildtagning, funkar inte för mig.
Att antal bilder per sekund är i snålaste laget kan jag förstå men att AF skulle vara för långsam kan jag inte hålla med om. Jag tycker AF på 5D IV är grymt bra och absolut tillräcklig för sport.
 

Visom

Aktiv medlem
Tack för feedback.

Mmm, kan hålla med om att 5D IV fick lite onödig kritik på AF... Det är mest bps jag stör mig på...
 

MedinFoto

Aktiv medlem
Tack för feedback.

Mmm, kan hålla med om att 5D IV fick lite onödig kritik på AF... Det är mest bps jag stör mig på...
Prova gärna en 1D IV. Fotat en hel del fåglar med den (500/4 + 1.4x) och den är ruggigt kompetent. Kan hitta fina ex för ganska rimliga pengar.
 

tumlaren

Aktiv medlem
Det är inte bara kameran som gäller när man fotograferar motorsport, utan kunskap om kamerainstälning och lite annat som placering på banan. När jag fotograferade motorsport använde jag en Canon 40D med ett 70-200 objektiv, serietagning på 6 bilder i sekunden. Fick massvis med bra bilder med tiden, när jag hade lärt mig var jag skulle stå och vilka tider som gäller. Så jag tror att jag slulle kunna använda min gamla 40D kamera fortfarande utan problem.
 
ANNONS